PDA

Bekijk de volledige versie : Opwarming aarde goed voor Belgisch toerisme


MinkeVanHoof
6th March 2008, 11:03
De opwarming van de aarde zal positieve gevolgen hebben voor het toerisme in België, Duitsland, Nederland en de Baltische staten. De landen rond de Middellandse Zee zullen door de hogere temperaturen aan populariteit inboeten, zo blijkt uit een onderzoek van Deutsche Bank. De studie werd vandaag voorgesteld op de reisbeurs ITB in Berlijn.

Slecht voor landen rond Middellandse Zee
De toekomst van het toerisme rond de Middellandse Zee ziet er niet zo goed uit. Enkel Frankrijk en Italië zouden nog hun voordeel kunnen doen met de klimaatswijzigingen. Buiten Europa kunnen vooral de VS, Canada en Nieuw-Zeeland hun toeristische positie verbeteren.

Waterschaarste in arme landen
Voor arme landen, die toerisme vaak gebruiken als een motor voor ontwikkeling, is de opwarming van de aarde ook minder goed nieuws. De hoge temperaturen zorgen voor waterschaarste en hierdoor dreigen de toeristen weg te blijven. (belga/lb)
bron
De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/195526/2008/03/05/Opwarming-aarde-goed-voor-Belgisch-toerisme.dhtml)

De opwarming van de aarde blijkt dan toch 'positieve' gevolgen te hebben. Binnenkort kunnen we dus meer gaan klagen over warmer weer dan over het koude. Ik vind dat je dit toch al heel kon merken deze winter. Waar is onze sneeuw? (en zeg niet in de ardennen, ik bedoel in de provincie Antwerpen) Vroeger konden we nog eens een sneeuwman maken, ik kan me niet meer herinneren wanneer ik dit laatst nog eens heb kunnen doen.
Het sneeuwt af en toe een beetje maar genoeg voor echte sneeuwpret ben is al lang gelede.
Het zal natuurlijk wel leuk zijn om betere zomers te hebben in Belgïe.(Tot het weer een hittegolf is en iedereen daar weer over klaagt.) Maar ik hoop dat er voor de armere landen een oplossing of hulp komt. Deze landen hebben het toerisme nodig en hun water natuurlijk ook.

ambi-ann
7th April 2008, 14:29
Opwarming aarde verhoogt risico op cataract
De opwarming van de aarde verhoogt het risico op blindheid door cataract (staar). Oorzaak is de hogere blootstelling aan ultraviolet licht. Dat blijkt vandaag uit een Australische studie.

Drie factoren
"De drie belangrijkste factoren aan de basis van cataract zijn ouderdom, roken en de blootstelling aan UV-stralen", zegt Andreas Müller, arts bij de Australische stichting Fred Hollows. "De opwarming van de aarde gaat het niveau van ultraviolette stralen verhogen en dus ook het risico op cataract", zegt de man naar aanleiding van Wereld Gezondheidsdag. De Wereld Gezondheid Organisatie (WHO) viert vandaag haar zestigste verjaardag, met de klimaatswijziging als thema.

Blindheid door cataract kan verholpen worden door een eerder banale chirurgische ingreep. Toch blijft de ziekte verantwoordelijk voor bijna 50 procent van de blinden ter wereld.

Meer infecties
Een andere studie uit Australië toont aan dat de opwarming van de aarde het aantal infecties en ademhalingsproblemen verhoogt. Ook verwondingen door stormen en branden stijgen door de klimaatsverandering. "De opwarming van de aarde is al realiteit in onze wachtkamers en operatiezalen. Het wordt een groot probleem voor ons gezondheidssysteem in de komende tien jaar", besluit het Australische rapport. In 2005 waarschuwde de WHO al dat de opwarming van de aarde jaarlijks verantwoordelijk is voor 150.000 sterfgevallen en vijf miljoen ziektes. (belga/svm)

http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondheid/article/detail/233091/2008/04/07/Opwarming-aarde-verhoogt-risico-op-cataract.dhtml

Het is maar wat je als 'positieve' gevolgen ziet natuurlijk...