PDA

Bekijk de volledige versie : Steeds meer tieners langdurig vermoeid.


Hanne VG
4th March 2008, 15:12
[SIZE=4]Steeds meer tieners langdurig vermoeid[/SIZE]
Meer en meer jongeren klagen over langdurige vermoeidheid. Uit een onderzoek onder leiding van professor Greta Moorkens van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) blijkt dat het fenomeen opvallend meer meisjes dan jongens treft. Een op de tien klachten bij huisartsen gaat over vermoeidheid.

16 jaar
Twee studentes van professor Greta Moorkens onderzochten 65 patiënten tussen 12 en 25 jaar die zich al meer dan zes maanden voortdurend moe voelden, zonder duidelijke oorzaak. De gemiddelde leeftijd waarop de vermoeidheid opdook, was 16 jaar.

Koude voeten
"Bij geen enkele patiënt lag een ernstige ziekte aan de basis van hun vermoeidheid", zegt professor Moorkens. Toch hadden heel wat van de jongeren fysieke klachten. "Meer dan de helft had last van lage bloeddruk, koude voeten en handen, bleek worden, onverklaarbaar zweten of gewrichtspijnen."

Meisjes
Opvallend is dat meisjes meer chronisch moe zijn dan jongens. Meer dan de helft van de getroffen jongeren was ook langdurig afwezig op school, zelfs langer dan een halfjaar.

Het aantal langdurig vermoeide jongeren blijft intussen toenemen. Vandaag gaat een op de tien klachten bij de huisarts over vermoeidheid.

Stress?
De echte oorzaken voor chronische moeheid zijn niet bekend. Stress is wel een van de factoren die de vermoeidheid in de hand werken. "Wie klachten over aanhoudende moeheid heeft, raadpleegt best zijn huisarts", zegt professor Moorkens. "En blijf vooral bewegen."

Bron:htpp://www.hetlaatstenieuws.be (3/3/2008)

Reactie:
Volgens professor De Meirleir is dit een oorzaak van onze grondig veranderde levensstijl. Er zijn abnormale verwachtingspatronen t.o.v. de jongeren. Maar de omgevingsfactoren en voedingspatronen van de jongeren zijn ook sterk veranderd.

Persoonlijk ben ik het er ook helemaal mee eens dat er van jongeren en kinderen veel meer verwacht wordt dan vroeger. Als je zo kijkt wat de leerlingen nu allemaal al op krijgen voor schoolwerk in het lager onderwijs en wat wij op kregen nu ongeveer 10 jaar terug, dat scheelt toch een heel pak. Ik denk niet dat dat zo'n goede zaak is. Kunnen kinderen zo nog kind zijn?

Karen 01
4th March 2008, 20:32
Ik denk inderdaad ook dat er nu meer verwacht wordt van kinderen als vroeger. Maar ik denk ook dat kinderen meer actief moeten zijn zodat ze meer energie krijgen. Sporten bijvoorbeeld geeft meer energie dan dat het energie afneemt. Op lange termijn dan toch. Er zijn heel veel kinderen die 's avonds thuis komen van school en voor de televisie gaan hangen. Dat moest ik vroeger niet doen. Maar de kinderen voor de televisie zetten terwijl ma en pa iets doen, is natuurlijk wel heel makkelijk. Maar ik ben toch meer voorstander om de kinderen iets actiefs te laten doen. Al is het maar om de kids een puzzel te laten maken. Maar dat is natuurlijk mijn mening...

stefanie Mermans
10th March 2008, 14:44
Ik ben het er mee eens dat kinderen actief moeten bezig zijn. Al zijn het de kleinste en "onozelste" dingen waar ze zich mee bezig houden.
Maar je kan niet ontkennen dat er veel van de kinderen wordt verwacht.

Niet enkel op school maar ook in het gezin. Ik zeg niet dat dit bij alle gezinnen zo is, maar ik ken gezinnen ( zonder namen te noemen) waar de kinderen voor het eten, de strijk , de was en de poets moeten zorgen.
De ouders komen thuis van het werk en alles is gedaan.

Bij al deze taken komt dan ook nog eens het schoolwerk bij, ik vind het dan niet abnormaal dat kinderen oververmoeid geraken.
Maar ik zoals ik al zei , dit is zeker niet bij ieder gezin zo.

Groetjes Stefanie