PDA

Bekijk de volledige versie : Meer hooikoorts door opwarming aarde


jan van hoogten
4th March 2008, 12:14
[SIZE=3]Meer hooikoorts door opwarming[/SIZE]
BRUSSEL - Het hooikoortsseizoen begint vroeger in de lente en duurt tot diep in de herfst, meldt de Plantentuin van Meise.


De maand februari was met 126 uur zon en een gemiddelde dagpiek van 10,3 graden 'uitzonderlijk' en 'zeer abnormaal', zegt het KMI van Ukkel. Normaal zijn 73 uur zon en een gemiddelde maximumtemperatuur van 6,2 graden. Er viel in februari geen sneeuw in Ukkel - normaal is dat 5,9 dagen. En het regende slechts op 11 dagen, tegenover de gebruikelijke 16 dagen. Met andere woorden: na januari, dat gemiddeld bijna 4 graden te warm was, winterde het ook in februari niet. Volgens de Plantentuin van Meise is het meest alarmerende gevolg de verlenging en versterking van het pollenseizoen. Bijvoorbeeld de hazelaar bloeit al sinds de eeuwwisseling 25 dagen vroeger dan vijfentwintig jaar eerder, en produceert veel meer stuifmeel dan vroeger. Dat is ook het geval voor andere bronnen van hooikoorts, zoals berken en grassen. Els en hazelaar staan nu volop in bloei.

Nog verontrustender is de opmars van alsemambrosia, een eenjarig struikje onkruid dat vooral voorkomt in Noord-Amerika en zuidelijk Europa. Het stuifmeel veroorzaakt extreme hooikoorts en het aanraken van de bloemen leidt tot allergieën zoals astma en eczeem.

Onderzoek van de universiteit van Harvard leert dat alsemambrosia door een vroege lente, zoals we die al enkele jaren op rij kennen, tot 55 procent meer stuifmeel produceert. Volgens het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid is de hoeveelheid pollen van alsemambrosia nog niet alarmerend.

Professor Jan Ceuppens van de KU Leuven ziet wel meer vroege hooikoortspatiënten in zijn wachtzaal. 'Zowat tien procent van de volwassen bevolking lijdt aan hooikoorts, en dat percentage neemt door nog niet helemaal opgehelderde redenen toe. Voor de patiënten wordt het lastiger want de pollen van hazelaars en bomen komen steeds vroeger in de lente. Vroeger zaten er pas eind mei pollen van grassen in de lucht. Vorig jaar was dat al midden mei het geval. En als het klopt dat alsemambrosia naar onze streken oprukt, wordt het seizoen inderdaad langer. Maar ikzelf zag nog geen enkele patiënt die lijdt onder ambrosiapollen.' (fds)

Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=1L1ORJT3
Datum: 4 maart 2008

Commentaar:

Allergieën zijn tegenwoordig meer een plaag voor de mens dan ooit. Als ik klein was had ik geen allergieën en de laatste jaren heb ik er zelf meer en meer last van. Ook andere mensen die ik ken hebben tegenwoordig veel sneller op het jaar last van de pollen en in vergelijking met vroeger ook veel feller.

Wie is er tegenwoordig niet allergisch voor iets? Allergieën gaan van hooikoorts tot allergie voor katten en huisstof. Zowat voor alles kan je allergisch zijn. Het is in de media al meermaals ter sprake gekomen, en ik ben daar ook van overtuigd, we leven gewoon een beetje te proper. We bezitten op onze huid en op ons hoofd een heleboel antibacteriën die ons lichaam verdedigen tegen “slechte bacteriën. Door ons overvloedig te wassen en steeds shampoo en zeep te gebruiken doden we echter een deel van de goede bacteriën. De slechte bacteriën gaan ook dood, maar omdat deze vaak krachtiger zijn als de goede, verwerven ze na een tijdje immuniteit tegen de producten en krijgen ze de bovenhand. Allergieën zijn dan ook het logische gevolg.

Wat dit artikel mooi toont is dat ook de opwarming van de aarde gevolgen heeft waar we niet rechtstreeks bij stil staan. Ons gehele ecosysteem wordt verstoord en we dragen er zelf de gevolgen van. Spijtig genoeg staan we hier nog steeds niet voldoende bij stil. Trouwens…het is toch al te laat.
Allergieën zullen bijgevolg alleen maar toenemen, en ook wij reageren na een tijdje niet meer op de gepaste medicatie. Onze kinderen erven het over en het zal dus een straatje zonder einde zijn.

wim leenaerts
4th March 2008, 15:25
Trouwens…het is toch al te laat.
Zo erg is het nog niet gesteld...
Als we blijven voortdoen zoals we bezig zijn, zal het niet lang meer duren voor het te laat is, maar momenteel is dat nog niet het geval.
Het 'tipping point' (het punt waarop er geen weg terug meer is) is nog niet bereikt. Door (onterecht) te verspreiden dat het toch al te laat is, geef je het signaal dat we er toch niets meer aan moeten doen, want het is toch al te laat.
Niet dus hé.

Ik ben overigens (tot nu toe) voor niets allergisch :D