PDA

Bekijk de volledige versie : Gen maakt landbouw in extreme droogte mogelijk


Lieve De Wachter
4th March 2008, 11:25
Amerikaanse en Finse wetenschappers hebben een gen ontdekt dat planten en gewassen in staat kan stellen te overleven in gebieden waar nauwelijks regen valt.

Wetenschappers van de Universiteit van Californië en die van Helsinki hebben het gen gelokaliseerd waarmee de waterhuishouding van planten kan worden gecontroleerd.

Planten hebben een gen dat er voor zorgt dat CO2 uit de lucht wordt gehaald. Datzelfde gen bepaalt ook hoeveel water een plant via zijn bladeren weer verliest.

Poriën
Een gemiddelde plant kan in extreme hitte en droogte 95 procent van het opgenomen vocht via de poriën in zijn bladeren weer kwijtraken. Het geïdentificeerde gen controleert het openen en sluiten van de poriën.

In het wetenschappelijke vaktijdschrift Nature zeggen de wetenschappers dat ze dit gen zo zouden kunnen wijzigen dat planten nog wel CO2 opnemen, maar nauwelijks water meer verliezen.

Nauwelijks neerslag
Volgens de wetenschappers beschikken de meeste gewassen die geschikt zijn voor consumptie over het gen. De gewassen kunnen dan worden verbouwd in gebieden waar nauwelijks neerslag valt en waar nu geen landbouw mogelijk is.

"Het kan nog jaren duren, maar voor deze doorbraak wisten we niet waar we ons op moesten richten," zegt professor Jakko Kangasjarvi van de Universiteit van Helsinki. Binnen 20 jaar zou de techniek klaar zijn voor gebruik in de landbouw.

http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/gen-maakt-landbouw-in-extreme-droogte-mogelijk/site72-section45-article13611.html

Ik sta hier toch twijfelachtig tegenover. Ik dacht dat water noodzakelijk was voor leven, maar dit blijkt dus niet altijd zo te zijn.
Kan een plant nog wel goed ontwikkelen als er van buitenaf bepaald wordt hoeveel water hij opneemt en verliest?
Ik vraag mij ook af of de manipulatie van het desbetreffende gen niet schadelijk is voor onze gezondheid, want het zou de bedoeling zijn om de techniek toe te passen bij gewassen geschikt voor consumptie...
Het kan nog jaren duren vooraleer deze techniek klaar is om in de landbouw te gebruiken..ik ben eens benieuwd of deze doorbraak er zal komen en of deze succesvol zal zijn. Ik kan mij echt niet voorstellen dat gewassen op een bodem als deze (zie bijlage) kunnen groeien...

jan van hoogten
4th March 2008, 11:55
Lijkt ongeloofwaardig, maar zou wel een prachtige uitvinding zijn. We zitten nu al met grote problemen op gebied van voedsel voor de wereldbevolking. De graanschuur loopt stilletjes aan leeg, dus er is dringend nood aan innovatie op gebied van voedsel en gewassen.
De bodem die Lieve hieronder voorstelt is volgens mij wel een beetje teveel van het goede. Het moet realistisch blijven! Een plant heeft steeds nog wel voedingsstoffen nodig uit de bodem. Ook al kan een plant aan fotosynthese doen, een bodem met voedingsstoffen is nodig. Het zullen volgens mij dus gewoon de op dit moment moeilijk beplantbare gebieden zijn als zandgronden en droge leemgronden die men dan zal kunnen gebruiken.
Hopelijk komt deze doorbraak er en liefst nog wat sneller dan 20 jaar.