PDA

Bekijk de volledige versie : Vakantieplannen van de Vlaamse ministers


Barst
16th July 2005, 01:48
De vakantieplannen van de Vlaamse ministers


,,Fietsen op vlak terrein'' Yves Leterme (CD&V), minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid

Gaat u op reis deze vakantie?

Jawel, dit jaar hebben we een fietsvakantie gepland. We gaan een tocht maken langs de kust van Normandië en de Vendée in Frankrijk.

Waarom trekt u precies daarheen?

Ik heb gekozen voor een tocht over vlak land. Steile hellingen zou ik met mijn ontstellend zwakke conditie niet aankunnen.



Staat er nog iets anders op het programma dan fietsen?

Niet echt. Het wordt fietsen, fietsen en nog eens fietsen.



Kunt u het werk loslaten op reis of neemt u integendeel zelfs werk mee?

Het enige wat ik meeneem zijn non-fictie boeken. En niet om te studeren, nee.



Vertrekt u met een tevreden gevoel over het voorbije politieke jaar?

Daarover kan ik kort zijn: ja.



Wat zijn de plannen en voornemens voor na de vakantie? Ik wil het regeringsakkoord zo goed mogelijk uitvoeren, dat spreekt voor zich. Maar ik wil ook meer tijd maken voor mijn vrouw Sofie en de kinderen.

,,Vakantie nog niet aan de orde''

Frank Vandenbroucke (SP.A), vice-minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

Wat zijn uw vakantieplannen?

Mevrouw, vakantie is nu nog niet aan de orde. Maar als u het echt wil weten: ik ga deze zomer één of twee steden bezoeken. Voor de rest blijf ik gewoon thuis.



Waar gaat u precies naartoe?

Dat vertel ik liever niet.



Slaagt u erin niet aan het werk te denken?

Soms. Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te denken.



Gaat u met een tevreden gevoel over het voorbije politieke jaar de vakantie in?

Ja en nee. Over sommige ontwikkelingen was ik niet gelukkig. Ik ben wel heel tevreden dat we de meerjarenbegroting rond hebben gekregen en dat mijn collega's ingegaan zijn op mijn voorstel om een win-winsituatie te creëren met de federale overheid. De Vlaamse regering is sterk geëindigd.



Wat zijn de plannen en voornemens voor na de vakantie?

Gewoon weer aan de slag gaan.

,,The middle of nowhere''

Fientje Moerman (VLD), vice-minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel



Waar gaat u met vakantie?

Naar the middle of nowhere.

Slaagt u erin het werk los te laten?

Zeker.



Kijkt u met een tevreden gevoel terug naar het voorbije politieke jaar?

Ik kijk nooit terug.



Wat zijn de plannen voor na de vakantie?

Ik wil verder een coherent, flankerend economisch beleid uitbouwen en een impuls geven aan het wetenschappelijk onderzoek door prominente Vlaamse wetenschappers weer naar Vlaanderen te halen.

,,Met de motor in de bergen''

Inge Vervotte (CD&V), Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

Gaat u met vakantie dit jaar?

Ja, mijn vriend en ik hebben dit jaar gekozen voor een tocht met de motor richting Haute Savoie in Frankrijk.

Vanwaar die keuze?

We trekken er sowieso elk jaar met de motor op uit. Dit jaar nemen we maar acht dagen vakantie, dus zat een verre reisbestemming er niet in. Ik hou trouwens van mooie wegen tussen bergen en natuur.



Hoe ziet uw reisprogramma eruit?

We stippelen de reisweg op voorhand samen uit. Elke dag doen we een andere locatie aan. Het wordt dus een echte trektocht.



Werkt u tijdens uw vakantie?

Ik hou contact met mijn medewerkers en neem ook wat rapporten en studies mee. Het werk helemaal loslaten, kan ik niet.



Vertrekt u met een tevreden gevoel over het voorbije politieke jaar?

Ja. Ik heb het gevoel dat ik al hard gewerkt heb en nog altijd genoeg plannen in mijn achterhoofd hou. Ik vertrek kortom met een goed gevoel.



Wat bent u van plan na de vakantie?

Ik wil er met volle moed en overtuiging opnieuw invliegen. Dat zal ook nodig zijn, want ik heb nog heel wat werk voor de boeg.

,,Goed dat het vakantie is''

Dirk Van Mechelen (VLD), Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening



Gaat u op reis?

Ja. Zoals elk jaar ga ik met mijn gezin naar Frankrijk, naar een piepklein dorpje in de buurt van Cahors in het departement Lot van de Midi-Pyrénées.

Waarom precies daarheen?

Om te leven als god in Frankrijk is dat plekje echt ideaal.



Wat staat er op het programma?

Vooral wat extra tijd doorbrengen met het gezin. Bijpraten, lokale marktjes afschuimen, genieten van een glaasje uitstekende wijn uit de streek, ... Ik wil ook wat bijlezen: dit jaar wil ik zeker beginnen aan de Da Vinci Code van Dan Brown.



Kunt u dan het werk loslaten?

Twee weken op een jaar is niet overdreven om de dossiers in Brussel te laten. Ik ben wel altijd bereikbaar voor mijn kabinetsmedewerkers.



Vertrekt u met een tevreden gevoel over het afgelopen politieke jaar?

Zeker. Al is het goed dat het eventjes vakantie is.

Vorig jaar zijn we na de verkiezingen onmiddellijk met de onderhandelingen over het regeerakkoord en de regeringsvorming gestart. Toen was er weinig tijd voor vakantie.



Wat zijn de plannen en goede voornemens voor na de vakantie?

Efficiënt en verantwoord omspringen met het belastinggeld van de Vlamingen. Ik wil dus vooral doorgaan op de ingeslagen weg.

,,Al plannen voor na de vakantie''

Bert Anciaux (Spirit), Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel Wat zijn uw vakantieplannen? Ik ga een weekje naar Oostenrijk met mijn gezin. Daarna volgen nog vijf dagen Center Parcs . Ik knijp er samen met Damienne ook een paar daagjes tussenuit naar Rijsel. Waarom koos u voor Oostenrijk om de familievakantie door te brengen?

Omdat het daar rustig is en we er een leuke plek gevonden hebben waar ons gasten zich zullen amuseren.



Wat staat er precies op het programma?

Zwemmen, lezen, met de kinderen spelen, ... Ik zou ook graag een paar lange wandelingen willen maken, maar het is nog afwachten of ik dat na mijn ziekte al aankan.



Kan u het werk op reis loslaten?

Nee, dat kan ik nooit helemaal. Veel papieren neem ik niet mee, maar in mijn hoofd zal ik zeker vaak met mijn werk bezig zijn.



Gaat u met een tevreden gevoel over het voorbije politieke jaar de vakantie in?

Dat zou ik niet durven zeggen, nee. Ik merk dat het negativisme in de maatschappij groeit. Het is echt nooit goed. Ook de media spelen daarin een rol. Ik wou een bondgenootschap tussen de politiek, de media en de mensen, maar stel vast dat we daar nog nooit verder van verwijderd zijn geweest.



Vliegt u er na de vakantie toch met volle moed weer in?

Ja, hoor. Ik zit nu al boordevol plannen en energie en de vakantie is nog niet eens begonnen. Ik wil opnieuw optimisme in de samenleving brengen, de mensen weer doen lachen.

,,Moet in besloten kring blijven''

Geert Bourgeois (NV-A), Vlaams minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme

Gaat u met vakantie dit jaar?

Ja, maar mijn vakantiebestemming hang ik liever niet aan de grote klok.

Vakantie is een van de zeldzame momenten dat ik me kan ontspannen in besloten kring en dat wil ik zo houden.

Hoe kiest u uw bestemming?

Ik ga voor de klassieke ingrediënten: ontspanning, wat zon en veel kunst en cultuur. Ik wil veel uitrusten, genieten, zien en beleven.



Neemt u werk mee op reis?

Jazeker, dat heb ik altijd al gedaan. Het duurt altijd een paar dagen voor ik mijn werk een klein beetje kan loslaten.



Vertrekt u met een tevreden gevoel?

Ja, ik heb keihard gewerkt, net als heel mijn kabinet. De gewenste resultaten zijn er nog niet, maar dat vind ik normaal: het oogsten komt pas later. Ik ben heel trots dat ik Vlaanderen op de wereldkaart heb gezet. Vooral het succes van de tsunami-actie, die we razendsnel in elkaar hebben gebokst, blijft voor altijd in mijn geheugen gegrift.



Wat bent u van plan na de vakantie?

Hard doorwerken.

,,Moeilijk om er geen sportkamp van te maken''

Kris Peeters (CD&V), minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur



Vorig jaar zat een vakantie er voor u niet in. Heeft u dit jaar meer geluk?

Vorig jaar viel mijn vakantie inderdaad in het water door mijn overstap naar de politiek. Dit jaar haal ik mijn schade in: ik ga voor een week naar het Griekse eiland Kos met mijn vrouw en zoontje.

Waarom koos u voor Kos?

Het is de reis die ik vorig jaar gepland had. Vooral het olympisch zwembad bij het hotel daar sprak mij enorm aan.



Wat staat er op het programma?

Heel veel sport. Ik heb bijvoorbeeld afgesproken met mijn zoon dat we elke morgen vroeg zullen opstaan om een kilometer te zwemmen. En ook 's avonds willen we baantjes trekken. Ik zal echt moeten opletten dat ik er geen sportkamp van maak.

Kunt u het werk van zich afzetten op reis?

Het afkicken zal me zwaar vallen, dat weet ik nu al. Het is vooral moeilijk om niet toe te geven aan mijn honger naar nieuws. Maar: dit jaar heb ik beloofd mijn laptop niet mee te nemen. Ik ben benieuwd hoe ik dat ga volhouden.



Pakt u met een tevreden gevoel over het voorbije politieke jaar de koffers?

Het is een bewogen jaar geweest. Ik kwam terecht in een volledig nieuw milieu en dat is nooit makkelijk. En toch, als ik zie dat uw krant mij een goed rapport geeft, dan doet mij dat wel iets. Maar, tevreden? Nee, ik ben zelden echt content .



Gooit u zich na de vakantie opnieuw met volle moed in de strijd?

Dat spreekt voor zich. In oktober stel ik het nieuwe klimaatplan voor, en ook het mestactieplan en het dossier van de luchthaven van Deurne wil ik rond krijgen.

,,Quality-time investeren in mijn vrouw''

Marino Keulen (VLD), V laams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering



Gaat u met vakantie dit jaar?

Ik ga met mijn vrouw naar Rhodos voor tien dagen.



Waarom precies daarheen?

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn vrouw onze vakantiebestemmingen uitkiest. Maar ik ben wel geïnteresseerd in alles wat met geschiedenis te maken heeft, en dan zit je in Griekenland natuurlijk goed.



Wat staat er op het programma?

Op vakantie investeer ik vooral veel tijd in mijn vrouw. Eigenlijk wil ik het gewoon heel gezellig maken met haar. Het zal vooral een rustvakantie worden: eventjes de batterijen weer opladen. Maar ik wil ook wel wat aan cultuur doen: af en toe een uitstapje en 's avonds een goed boek. Let op: zonder dat ik daar een opdracht van maak, hé.



Dertig procent van de werkende Belgen denkt vanaf de eerste dag vakantie niet meer aan het werk. Hoort u bij die dertig procent?

Niet echt, nee. De eerste dagen heb ik het altijd moeilijk. Zoals elke minister bel ik iedere dag naar mijn kabinet - gewoon om op de hoogte te blijven. Maar ik sleur geen stapels dossiers mee op reis, hoor.



Vertrekt u naar Rhodos met een tevreden gevoel over het voorbije politieke jaar?

Zeker. Ik ben vooral heel trots over ons inburgeringsbeleid. De allochtonen zijn zelf voorstanders van ons rechten-en-plichten-verhaal en dat vind ik een grote verdienste. Ik ben ook heel tevreden dat het gemeentedecreet nu rond is.

Wat zijn de goede voornemens voor na de vakantie?

Op hetzelfde elan doorgaan. Er staan nog genoeg dossiers op stapel: het provinciedecreet, het uitbreiden van de wettelijke doelgroep voor inburgering, enzovoort. Ik wil die dankzij goed teamwerk tot een goed einde brengen.

,,Clichés over Amerikanen checken''

Kathleen Van Brempt, minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen Waar gaat bij u de reis naartoe?

Ik ga voor het eerst sinds jaren nog eens ver weg: naar de westkust van de Verenigde Staten. Het wordt een avontuurlijke reis: we hebben zo weinig mogelijk gepland.



Waarom koos u voor die reisbestemming?

De Amerikaanse westkust stond allang op mijn verlanglijstje. De natuur in de Verenigde Staten is prachtig, dat wordt te vaak onderschat. Bovendien wou ik eens zien of de clichés over Amerikanen kloppen.



Wordt het een groot avontuur of heeft u toch een paar dingen gepland?

Wij willen vooral de natuurparken zien, maar blijven ook enkele dagen in San Francisco. Dat schijnt een van de mooiste steden van de VS te zijn. Ironisch genoeg is het ook de meest Europese stad.



Neemt u werk mee of vergeet u het werk vanaf de eerste dag al?

Iets tussen de twee. Ik neem geen lopende dossiers mee en zal zelf nooit naar mijn kabinet bellen. Maar ik neem wel boeken mee over mobiliteit, gelijke kansen en politiek in het algemeen.

Vakantie is voor mij de tijd om mijn algemene dossierkennis wat bij te schaven.



Besluit u het politieke jaar met een tevreden gevoel?

Eigenlijk wel, ja. Ik ben moe maar voldaan. Echt supercontent ben ik niet: het kan altijd beter.



Wat zijn de plannen voor na de vakantie?

Het is een huizenhoog cliché, maar ik wil meer aan sport gaan doen. Ik had me voorgenomen daar dit jaar al meer tijd voor te maken, maar dat is er niet altijd van gekomen. Dit jaar geef ik mezelf een tweede kans.

Daarnaast wil ik me volgend jaar meer met politiek bezighouden en minder met de dagelijkse beleidsbeslommeringen.


16/07/2005 (st)

©Copyright De Standaard