PDA

Bekijk de volledige versie : 'Ik genees u door te denken aan u'


Barst
27th February 2008, 17:52
'Ik genees u door te denken aan u'


BRUSSEL - Een zelfverklaarde therapeute verdient tot 90.000 euro met een 'behandeling op afstand'.


'LTA Persoonlijke Ontwikkeling'. Zo omschrijft Ingrid Holvoet uit Gent haar therapie. LTA staat voor 'Liberty, Truth, Ability'.

'Wat deze techniek heel bijzonder maakt, is het feit dat tal van problemen waar tot op heden geen oplossing voor bestaat, kunnen verholpen worden', lezen we op haar site. Van schizofrenie over leerstoornissen tot autisme.

'Ik kan met mijn onzichtbare dingen de onzichtbare programmeringen (die voor mij zichtbaar zijn) vernietigen, en dat bovendien nog op afstand. Ik geef mensen therapie voor autisme of wat dan ook zonder dat mensen bij mij aanwezig zijn. Het werkt, en het is net zo min hocus pocus als met mensen communiceren op Mars', zo schrijft Holvoet.

'Als iemand aan mij (Ingrid Holvoet) denkt en vraagt “zend mij energie, (op afstand) of “breek mijn blokkades af, (op afstand), dan bewegen mijn energieën zich naar hem/haar en breken stukken van patronen af.'

'Klinkt flink ongeloofwaardig, bijwijlen op het komische af', zegt professor Wim Betz. Hij is de voorzitter van Skepp, de Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale en kent de praktijken van Ingrid Holvoet al enkele jaren. 'Maar komisch is het allerminst. Mensen genezen door aan hen te denken, wie komt er mee af? En vooral, wie trapt er in?'

De beschrijving van de prijs die Ingrid Holvoet zelf opgeeft op haar site, geeft het al aan. 'De therapie op afstand start met een reeks van 200 uren, gespreid over een periode van 7 weken. Dit kost 3.200 euro (16 euro per uur).' Slechts een minderheid blijkt echter behandeld in die tijdspanne, zo geeft de therapeute aan. 'Bij Skepp hebben we de gevolgen gezien', zegt Betz. 'Twee getuigen contacteerden ons, een van hen een duidelijk psychisch labiele jongeman. Wat hij bij Ingrid Holvoet meegemaakt heeft, en nog meemaakt, illustreert hoe de wanhoop van een mens misbruikt wordt.'

Het verhaal van de jongeman, strikt anoniem, is dan ook schrijnend. 'Negen jaar geleden heb ik hulp gezocht via de klassieke manier, psychiaters, maar het werd alleen erger. Mevrouw Holvoet zei dat ze me wel ging genezen, maar het zou een tijd duren. Na twee jaar ging het nog niet beter, maar toen zei ze dat ik zeker zou genezen zijn na vijf of zes jaar.'

'Na zeven jaar begon ik serieuze kritiek te uiten op haar. U moet weten dat ik in zeven jaar tijd tussen de 85.000 en 90.000 euro heb betaald. Cash, maar ook klusjes die ik voor haar ging opknappen als ik niet kon betalen. Zo heb ik nog een appartement in Brussel gerenoveerd voor haar in ruil voor therapie.'

'Maar veel beter ben ik er niet van geworden. Het is zo ver gekomen dat ik terug bij af sta en ik mijn leven niet meer zie zitten. Van alles wat ze in het verleden tegen me gezegd heeft, is er niets uitgekomen.'


DS, 27-02-2008 (Tonny Verhaeghe)

Hanne VG
27th February 2008, 22:11
Persoonlijk snap ik niet dat er mensen zijn die in zo'n mensen geloven. Volgens mij moet je wel heel wanhopig zijn om in die praktijken mee te gaan.
Juist de radelozen komen in aanmerking voor in zo'n 'zever' te geloven met als gevolg dat ze alleen maar dieper in de put geraken. Ik vind dit echt heel erg!

Volgens mij blijft de jongeman (hierboven vernoemt in het artikel) in mevr. Holvoet geloven. Want hij dient geen klacht in tegen de vrouw. Meer nog, hij wil absoluut verder gaan met haar. Want hij zei: '' Ik heb nu al zoveel aan deze therapie gegeven en vind dat het tijd is dat mevrouw Holvoet nu maar bewijst dat ze me kan helpen en genezen,..' (Het Nieuwsblad, 27/02/2008)

stefanie Mermans
2nd March 2008, 11:34
Ik begrijp totaal niet dat er mensen zijn die hierin kunnen geloven!
Ze laten zich gewoon misleiden door de maatschappij!

mvg,
Stefanie Mermans

jan van hoogten
4th March 2008, 11:43
Hoe kan het nu dat niemand met een beetje verstand ingrijpt in zo'n situatie? Die mens zal toch nog wel sociale contacten hebben die op de hoogte zijn van de "therapie" die hij volgt. Is hier misschien gewoon sprake van hypnose ofzo? Hoe kan het anders dat je zoveel geld blijft geven aan iets dat nog nooit gewerkt heeft. Ik kan begrijpen dat je vertrouwen hebt in iemand, zeker in labiele toestand, maar als je na een tijdje toch het besef van je geld krijgt, moet je er toch mee kunnen ophouden. Er is zogezegd sprake van "op afstand" energie doorsturen, maar als je klusjes opknapt voor iemand dan is dat niet meer op afstand hoor, dan is er contact. Wie weet wat gebeurde daar nog allemaal naast de therapie...

Het is in ieder geval schrijnend dat zo'n dingen bestaan. Al die therapeuten en hun kwakzalverij, ik ben er duidelijk niet voor.