PDA

Bekijk de volledige versie : Gezonde lucht doet beter opletten in de klas


mariskavanrompaey
27th February 2008, 16:59
VORSELAAR - Het gemeentebestuur van Vorselaar heeft twee CO2-meters afgeleverd in de lokale basisscholen. Bedoeling is dat de meters in de klassen worden opgehangen om te detecteren wanneer de luchtkwaliteit slecht wordt. Dan moet het raam open.


Schepen Ludo Adriaenssen (CD&V) heeft uit een studie van Test-Aankoop van vorig jaar onthouden dat de luchtkwaliteit in de Vlaamse klassen vaak te wensen overlaat. Er is vooral een gebrek aan circulatie.

'De toestellen die we gekocht hebben, geven een sein als de hoeveelheid CO2 in de lucht een peil bereikt dat niet meer gezond is. Een raam openen volstaat dan om de situatie te verbeteren, maar je moet het natuurlijk wel weten.'

Gezonde lucht in het klaslokaal heeft een aantal onmiskenbare voordelen. Zich concentreren wordt eenvoudiger, wat ook de leerprestaties bevordert. Gezonde lucht zorgt er ook voor dat ziektekiemen minder kans krijgen. Zowel de vrije school als de gemeentelijke basisschool kregen één meter. Het is de bedoeling dat de toestellen gaan pendelen tussen de verschillende klassen. 'De toestellen zijn te duur om er elk lokaal mee uit te rusten', zegt Adriaenssen.

'We willen vooral een signaal geven en voor een stuk ook aan bewustmaking doen.'

De geste wordt in dank aanvaard. De zesde klas van juf Lieve in de vrije basisschool mocht de eerste meter in ontvangst nemen. 'In de klas leren we ook metingen doen en resultaten lezen en interpreteren. Op die manier vult de CO2-meter de les nog een stukje aan', klinkt het.

In de Kempen kunnen scholen ook terecht bij het Lokaal Gezondheidsoverleg (Logo) om er een CO2-meter te lenen. Vorselaar investeerde 500euro in eigen materiaal. Het initiatief past helemaal in het jaarthema van het gemeentebestuur: 'sport en gezondheid'.

Mijn mening:
Ik vind dit een heel goed initiatief van de basisschool in Vorselaar. Het is inderdaad heel belangrijk om klaslokalen goed te verluchten. Dan is er meer zuurstof in de klas waardoor leerlingen en studenten beter kunnen opletten. Ik vind het ook heel belangrijk dat we leven in gezonde lucht. Het is dan ook logisch dat gezonde lucht de schoolprestaties ten goede komt.
Ik vind wel dat er een grote verantwoordelijkheid is voor ons als toekomstige leerkrachten om hier op te letten. Als we later zelf in klassen komen, moeten we er zelf voor zorgen dat de ramen voldoende worden open gezet. Ook moeten we er voor zorgen dat we de leerlingen wijzen op de toestand van de lucht en dat gezonde lucht heel belangrijk is.

wim leenaerts
27th February 2008, 17:29
Persoonlijk vind ik dit weggegooid geld.
In de basisschool is het misschien wat anders, maar als ik in mijn klassen binnenkom walmt de mufheid me toe dus het eerste dat ik daarom in het begin van elke les doe, is het raam openzetten. En dan mogen de kindjes nog zo hard klagen en zagen dat ze het koud hebben (doe dan ook niet zo'n dunne truitjes aan!), dat raam blijft minstens 10 minuten open staan. Meestal is het trouwens een 'kipraam', dus daar komt nog niet eens een rechtstreekse koude bries door binnen :rolleyes:
Of zet gewoon elke speetijd een raam open en het lokaal is ook weer voldoende verlucht voor 2 uurtjes.
En dat kost nu eens géén geld. Gewoon een kwestie van gewoonte.

Dieter1BASO
27th February 2008, 17:44
Ik vind het een goed initiatief van de school, maar het is zoals in het artikel vermeld staat nogal duur om elke klas met een meter uit te rusten. Daarom kan ik me wel vinden bij de mening die Wim over het meettoestel heeft. Leer leerkrachten om op regelmatige tijdstippen ramen open te gooien.
Ik ben van ook wel van mening dat gezonde lucht bijdraagt tot een betere concentratie. Als ik voor de examens studeer, gebeurt dat ook altijd met mijn raam een stukje open. Toch vind ik het onnodig om als school / gemeentebestuur / weet ik veel... te investeren in dergelijke materialen. Als je leerlingen hun leerprestaties toch wil bevorderen, doe je dat niet met een toestel. Met het geld, waarmee je het toestel aankoopt kan je andere (modernere) didactische materialen aankopen die de leerprestatie / -motivatie kunnen verhogen. Ik denk dat een leerling lager onderwijs, maar ook Secundair onderwijs hier meer aan gaat hebben, omdat men hiermee de ontwikkeling van het kind beter kan bijsturen.
Er staat in het artikel ook dat deze toestellen een meerwaarde hebben. Ik stel me de vraag hoe zulke meters een meerwaarde kunnen hebben bij een les geschiedenis of een les godsdienst…
Ik heb zo mijn bedenkingen!


Nog even dit: Als de scholen in Vorselaar dan toch zulke meters willen aanschaffen, kunnen ze er beter eens onmiddellijk één installeren in zonnewende van het KVR. Ik denk dat daar niet alleen een teveel aan CO2 in de lucht hangt. Volgens mij ook zwavel. Je mag er binnenstappen wanneer je wil, het ruikt er steeds naar eieren.
Misschien dat ze hier ook nog een meter voor kunnen ontwikkelen en aankopen. Dan hangen de klassen binnen X-aantal jaren vol met deze toestellen.

Karen 01
27th February 2008, 20:37
Ik vind dit een goed initiatief! Alles voor de gezondheid zou ik zeggen! En hoe beter je je voelt hoe aandachtiger je de lessen kan volgen. Dus ik vind dit wel positief. Maar langs de andere kant, iedereen weet denk ik wel dat je voor gezonde lucht de klas regelmatig moet verluchten. Dus ik kan er wel inkomen dat Wim dit weggegooid geld vind.

Margot Van Den Broeck
28th February 2008, 13:40
Het is zeker zo dat een klas regelmatig moet verlucht worden! Een klas waar een frisse lucht hangt bevordt echt wel de concentratie. Ik krijg meestal zelf hoofdpijn in een muffe klas, je wordt er ook loom van. Het is dus zowel voor leerlingen als voor leerkrachten van belang dat de klas verlucht wordt. Ik vind dat de leerkrachten niet moeten wachten om te verluchten totdat de CO2 meter een te hoog gehalte aangeeft. Ze zouden op regelmatige tijdstippen het raam even moeten openzetten. Ik kan dus ook Wim zijn mening begrijpen, maar toch vind ik het een goed initiatief. Hoe meer er initiatieven er genomen worden voor de gezondheid, hoe beter! ;)