PDA

Bekijk de volledige versie : Vlamingen leven langer


Kim Geerts
26th February 2008, 22:53
De levensverwachting van mannen en vrouwen in Vlaanderen blijft stijgen. Vrouwen worden nog steeds ouder dan mannen (82,5 jaar t.o.v. 77,4 jaar), maar de levensverwachting van mannen is de voorbije jaren feller gestegen dan die van vrouwen.

Hart- en vaatziekten, longkanker, borstkanker en suïcide blijven de belangrijkste doodsoorzaken, maar de sterfte door hart- en vaatziekten en door kanker daalt. Vrouwen sterven tussen de 40 en 69 jaar het meest aan borstkanker. Voor mannen tussen de 40 en 49 is zelfdoding de belangrijkste doodsoorzaak en voor mannen tussen 50 en 74 jaar longkanker.
Dit blijkt uit de analyse van de sterftecijfers van de Vlaamse bevolking van 2005.
De levensverwachting van mannen en vrouwen blijft stijgen. De bevolking veroudert fel. In 2005 stierven 56.486 inwoners van het Vlaamse Gewest, dit zijn er 694 meer dan in 2004, maar 2.037 minder dan in 2003.
De belangrijkste doodsoorzaken blijven ongewijzigd maar zowel de sterfte door hart- en vaatziekten als de sterfte door kanker is gedaald ten opzichte van 1998.
Vlamingen sterven meestal in het ziekenhuis. In 2005 stierven 55% van de mannen en 48% van de vrouwen in het ziekenhuis. Omdat mannen vaker op jongere leeftijd overlijden, sterven zij vaker thuis dan vrouwen (27% van alle overlijdens bij mannen tegenover 19% bij vrouwen). Vrouwen sterven vaker in een bejaardentehuis dan mannen (30% bij vrouwen tegenover 13% bij mannen).
Tabaksgebruik blijft één van de belangrijkste oorzaken voor longkanker en een deel van de ischemische hartziekten.
Zelfdoding blijft de belangrijkste doodsoorzaak bij mannen tussen 25 en 49 jaar en bij vrouwen van 25 tot 39.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5210 - 25 februari 2008

Mijn mening: ja, de vrouwen worden toch nog altijd ouder dan de mannen.
Ik vraag mij eigenlijk al lang af hoe het zou komen dat er toch een verschil van bijna 6 jaar op zit. Ik weet niet of ik dit ooit te weten zal komen. Het verschil gaat ook altijd blijven volgens mij.

Hanne VG
27th February 2008, 18:09
Enkele dagen geleden kwam dit ook ter sprake bij mijn huisdokter. Het kwam er op neer dat ik vroeg waarom het vetpercentage van de vrouw over het algemeen veel hoger ligt dan dat bij de man. En mijn huisdokter (die ook een man is) zei: ''dat is heel simpel, een vrouw is eigenlijk veel sterker gebouwd dan een man en heeft een groter overlevingsmechanisme. De vrouw staat immers ook in voor de voortplanting. In principe is er dan op de wereld ook maar één man nodig en heel veel vrouwen om er voor te zorgen dat de mensheid blijft duren."