PDA

Bekijk de volledige versie : recente anti-depressiva geen nut


Hanne Jansen
26th February 2008, 10:18
Een Brits onderzoek wijst uit dat recente anti-depressiva (o.a. Prozach en Seroxat) enkel helpen bij 'zwaar' depressieve mensen. Men heeft een groep depressieve mensen een tijd placebo's gegeven en een andere groep antidepressiva gegeven. Het viel op dat de meeste mensen van beide groepen er beter op werden. Dit toont aan dat de meeste depressieve mensen geen chemische behandeling nodig hebben om beter te worden. Enkel bij 'zwaar' depressieve mensen merkte men een echt verschil.
De fabrikanten van de destbetreffende medicijnen ontkennen de feiten.

Laurianne
16th March 2008, 19:57
Bij sommige depressies is medicatie nuttig. Maar persoonlijk denk ik dat gesprekken beter helpen dan een pilletje. Je moet natuurlijk iemand vinden om tegen te praten en waar je je goed bij voelt...
Het is een spijtige zaak dat er nog zoveel zelfmoorden gepleegd worden, zelfs bij mensen die in begeleiding zijn.

Margot Van Den Broeck
17th March 2008, 20:35
Ik geloof ook niet in het nut van anti - depressiva. Volgens mij kan een gesprek of een therapie bij een psychiater meer doen dan een pilletje. Dit is natuurlijk niet voor iedereen even makkelijk, het moet dan ook onmiddelijk "klikken" met een psychiater, het is heel moeilijk om te paten met iemand waarbij je je niet goed voelt. En je moet natuurlijk ook zelf openstaan om over je problemen te willen praten. Ik kan goed begrijpen dat dit alles voor sommige mensen niet gemakkelijk is. Maar toch vind ik dat iedereen eerst therapie moeten volgen/praten over het probleem, vooraleer naar de pillen te grijpen.