PDA

Bekijk de volledige versie : Geen bier of wijn meer onder de 16


Kim Geerts
21st February 2008, 09:46
Onkelinx werkt aan nationaal actieplan tegen alcohol

Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) werkt in alle stilte aan een nationaal actieplan tegen alcoholmisbruik. Op tafel ligt ondermeer een totaalverbod om alcohol te verkopen aan jongeren onder de zestien.


Na de anti-tabakacties van de vorige minister van Volksgezondheid, Rudy Demotte, lijkt zijn opvolger Laurette Onkelinx zich op alcohol te richten. In alle discretie werkt zij aan een groot nationaal actieplan tegen alcoholmisbruik, dat op 10 maart voorgesteld moet worden. De bedoeling is om samen met de Gewesten en Gemeenschappen en alle bevoegde ministers één coherent plan uit te werken, zoals de Wereldgezondheidsorganisatie dat vraagt.

Onkelinx' woordvoerster Saar Vanderplaatsen is opmerkelijk zwijgzaam hierover. 'Ik ken echt de inhoud van de huidige voorstellen niet.' Het weekblad Télémoustique beweerde gisteren dat ze het plan bemachtigd hadden. Volgens Vanderplaatsen zou het om een werknota gaan en zeker nog niet de definitieve versie.

Een verbod op het verkopen van bier en wijn aan jongeren onder de zestien is alvast een quasi-zekerheid. Vanderplaatsen ontkent niet dat minister Onkelinx daar persoonlijk ook voorstander van is. Ook de Brusselse minister van Volksgezondheid Benoit Cerexhe heeft al laten weten dat hij daar voor te vinden is. Nu mogen jongeren onder de zestien op café nog bier of wijn drinken als ze begeleid zijn door een volwassene. Zwaardere alcohol mogen ze onder de achttien noch in de winkel noch in de horeca kopen.

Volgens Télémoustique ligt nu zelfs een voorstel op tafel om de verkoop aan alle minderjarigen te verbieden. Er zou ook gepleit worden om de prijzen fors te doen stijgen via extra accijnzen, die dan vooral de alcopops -zoals breezers- zouden treffen. Verder is er sprake van een verkoopsverbod in automaten, terwijl er ook geen reclame meer gemaakt zou mogen worden die zich specifiek op jongeren richt.

Volgens directeur Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen (VAD) circuleren op dit ogenblik vooral werknota's. 'Het belangrijkste is dat er eindelijk ernstig werk gemaakt wordt van de alcoholproblemen en dat dit gezamenlijk gebeurt.' Volgens haar zijn de circulerende ideeën slechts zinvol als er een maatschappelijk draagvlak voor is. Zo wordt ervoor gepleit om de prijs van alcohol fors te doen stijgen. Geirnaert is in elk geval vóór een verkoopverbod aan jongeren: 'Het is voldoende bewezen hoe slecht alcohol is voor de ontwikkeling van hun hersenen.'

Het nieuwsblad - 21 februari 2008

Mijn mening: Ik vind dat het tijd wordt dat jongeren onder de 16 geen bier en wijn meer mogen drinken. Je kan niet meer uitgaan, of er sta zo een 16-jarige of dikwijls nog veel jonger zich helemaal te bezatten. Toen ik 14 jaar was mocht ik al wel eens uitgaan, maar ik bezatte mij niet, toen dronk ik zelfs nog geen bier en nu. Ik denk dat die jongeren het enkel doen om op te vallen bij hun vrienden.

elienvanlimbergen
21st February 2008, 10:55
Ik vraag me wel eens af...al die -16jarigen die geen sigaretten meer mogen kopen, die staan toch ook nog altijd lustig te roken...