PDA

Bekijk de volledige versie : Smogboetes zijn wél wettelijk


Kim Geerts
20th February 2008, 19:02
De smogborden die de voorbije dagen op de snelwegen aangaven dat je er maximaal 90 kilometer per uur mocht rijden, zijn wel degelijk conform de wet. Met andere woorden: wie geflitst is, zal zijn boete zeker mogen betalen.

Gisteren ontstond discussie over de wettelijkheid van de smogborden. “Smog is niet gereglementeerd en dus zijn de boetes bij overtredingen niet wettelijk”, beweerde de Gentse politierechter Eric Verstuyft in een bericht van het persagentschap Belga.

Maar het kabinet van justitieminister Jo Vandeurzen ontkent. “Het verbodsbord van 90 kilometer per uur bestaat uiteraard”, beklemtoont Herman Dams van het kabinet. “De informatie die eronder staat, speelt geen enkele rol. Het blauwe onderbord geeft hier alleen aan waarom - smog dus - chauffeurs maximaal 90 mogen rijden.
“Dat is vergelijkbaar met dynamische borden die boven een snelweg 70 per uur aangeven in combinatie met de boodschap file.”

“De boodschap smog legt geen beperking op. Gebeurt dat wel met zo’n blauw onderbord, bijvoorbeeld een tonnagebeperking, dan moet er een wet zijn.”

Het nieuwsblad - 20 februari 2008

Mijn mening: ik wist niet wat ik hoorde, toen ik deze morgen op de radio hoorde dat de blauwe smogborden niet wettelijk zouden zijn. Ik begrijp de reactie langs de ene kant wel, ze staan bijvoorbeeld niet in de boeken om theorie-examen te doen enzo... Maar mij maakt het eigelijk niet veel uit of de borden geldig zijn of niet, want ik heb me toch aan de snelheid gehouden. Spijtig voor de mensen die ondanks de "wettelijke" borden toch te snel reden en geflitst werden, want zij zullen dus toch een boete moeten betalen.

jefdaemen
21st February 2008, 10:59
Al die wetten, ik krijg er nog eens horens van. Als er een bord naast de weg staat waarop staat dat je maar 90 km/h mag rijden, dan wordt verwacht dat je dat ook doet. Of dat nu in de wet staat of niet. Ik vind dit een goed voorbeeld van hoe onze maatschappij evolueert naar een maatschappij waar iedereen maar zaagt en klaagt over alles waar ze over kunnen klagen. Ze zetten die borden daar niet voor hun plezier, ze hebben wel degelijk een functie. Laat dat dan niet in de wet staan, volg die borden gewoon en alles verloopt gesmeerd.
Ik vind het dus absoluut niet spijtig dat die mensen een boete hebben gekregen omdat ze te snel reden. Ze waren gewaarschuwd, de kortzichtigaards. Met al dat gezaag altijd...

stefanie Mermans
22nd February 2008, 20:00
De acties die de overheid heeft genomen, zijn zeker belangrijk. Smog is niet alleen gevaarlijk voor het milieu, maar ook voor onze gezondheid.

In de krant stond dat de ziekenhuizen overvol zijn van patienten met longziektes ten gevolge van de smog.

Mijn mening: ik denk dat ze meer maatregelen moeten treffen, dan een aantal keer per jaar de snelheid te beperken. Er zouden strengere maatregelen moeten komen. Ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan onze buurlanden:
vb. in Nederland, de roetfilters
vb. De diesel duurder maken, minder dieselverbruik is minder smog!

mvg