PDA

Bekijk de volledige versie : Geen bier of wijn meer onder zestien jaar


mariskavanrompaey
15th February 2008, 11:24
BRUSSEL - Benoît Cerexhe (CDH), de Brusselse minister bevoegd voor Gezondheid, wil dat winkeliers geen bier en wijn meer verkopen aan jongeren onder de zestien jaar.

Benoît Cerexhe, de Brusselse minister die bevoegd is voor Gezondheid, wil de Belgische wetgeving strenger maken inzake de verkoop van alcohol aan minderjarigen. Dat verklaarde hij gisteren in de Brusselse krant La Dernière Heure.
België is, samen met Portugal en Griekenland, het enige Europese land waar jongeren onder de zestien wijn en bier mogen kopen in warenhuizen. Het verbieden van de verkoop van alcohol is een federale materie. Cerexhe zal al zijn maatregelen daarom voorleggen in het kader van een 'Nationaal Alcoholplan' dat aangekondigd is door de federale minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS). Dat plan staat op de agenda van de interministeriële conferentie in maart.
'Vandaag is het zo dat warenhuizen volgens de wet geen sterkedrank mogen verkopen aan jongeren onder de achttien jaar. Ook de zogenaamde breezers, sterkedrank gemengd met frisdrank, vallen onder dat verbod.'
'Op de verkoop van bier, wijn en aperitiefdranken bestaat echter geen enkel verbod in de winkels. Kinderen van alle leeftijd mogen in ons land bier en wijn kopen. Onlogisch, want cafébazen mogen in hun zaak dan weer geen bier of wijn schenken aan jongeren onder de zestien. Alleen al om die ongelijkheid recht te trekken, zou een dergelijk verbod uiteraard van pas komen.' Geirnaert vindt wel dat zulke verbodsbepalingen geen enkel nut hebben als er ook niet een zekere vorm van controle mee gepaard gaat.
Cerexhe wil daarom ook opnieuw de Brusselse handelaars op hun plichten wijzen wat betreft de verkoop van alcohol.

Mijn mening: Ik ben het hier wel mee eens. Ik vind dat er een verbod moet komen op de verkoop van bier en wijn aan min-16-jarigen. De laatste tijd heb ik al veel gelezen over het nieuwe fenomeen ‘comazuipen’. Steeds meer jongeren tussen 12 en 17 jaar belanden in het ziekenhuis met een alcoholcoma. Deze jongeren drinken zoveel alcohol totdat ze in coma geraken. Ik vind het heel erg dat sommige jongeren dit ‘veel te veel drinken’ als normaal gaan beschouwen. Het is tenslotte ook heel schadelijk voor hun gezondheid. Deze jongeren zouden echt eens moeten nadenken over de gevolgen ervan. Daarom vind ik het niet slecht als de verkoop van deze dranken verboden zou worden. Dan kunnen deze jongeren toch al minder makkelijk aan alcohol geraken. Ik zeg niet dat ze niet eens iets mogen drinken, maar het gaat soms te ver.
Tenslotte mag er ook geen bier en wijn geschonken worden onder de 16 jaar. Waarom zou verkopen dan wel mogen?

Bron: De standaard 11/02/2008