PDA

Bekijk de volledige versie : Lachen is niet altijd gezond


mariskavanrompaey
15th February 2008, 11:15
Lachen is niet altijd gezond, dat meent de Japanse wetenschapper en psychiater Makoto Natsume van de universiteit van Osaka. Volgens hem kan lachen een ernstige bedreiging vormen voor de gezondheid. Een spontane lach is prima, maar de geforceerde lach die werkende vrouwen in Japan permanent moeten dragen, is dat niet. De Japanner deed zaterdag zijn verhaal in het Nederlandse RTL Nieuws. Volgens Natsume kan het tot depressies leiden als je jezelf constant moet dwingen tot lachen. Ook kan het voor fysieke klachten zorgen, die lijken op de spierziekte RSI ('Repetitive Strain Injury'). Sommige slachtoffers kunnen hun 'lachmasker' zelfs helemaal niet meer afleggen. Bijna alle dienstverlenende bedrijven in Japan verplichten in de arbeidscontracten vrouwen om continu een lach te tonen, aldus RTL. Voor ze aan de slag gaan, worden ze getraind om de perfecte glimlach te ontwikkelen.

Mijn mening: Ik verschoot toch wel even bij het lezen van dit artikel. Ik kan begrijpen dat als je in dienstverlenende bedrijven werkt, je steeds vriendelijk moet zijn. Maar ik vind het wel absurd dat deze vrouwen getraind worden om de perfecte glimlach te ontwikkelen. Dit vind ik echt overdreven. Ik dacht ook altijd dat lachen gezond was. Als ik dan hier lees dat deze vrouwen steeds gedwongen worden om te lachen, dan kan ik wel begrijpen dat het niet meer zo gezond is. Als ik heel de tijd de perfecte glimlach op mijn gezicht zou moeten hebben, dan zou ik ook ongelukkig worden. Je kan je dan niet uiten hoe je je voelt. Ook de fysieke klachten kan ik goed begrijpen. Ik zou ook pijn krijgen aan mijn gewrichten als ik steeds dezelfde lach op mijn gezicht zou moeten hebben.
In dit artikel wordt ook gezegd dat sommige vrouwen er zelfs een spierziekte van krijgen. Ik vind dit echt heel erg, en ik had echt nog nooit gehoord van dit gedwongen lachen.

Bron: De standaard 09/02/2008

Karolien Theys
2nd March 2008, 21:31
Hier schrik ik ook toch ook even van! Lachen is gezond, maar geforceerd lachen kan niet leuk zijn. Als je heel de dag zo moet lachen,
terwijl je het niet meent, daar word je ongelukkig van.
Denk maar aan een clown, daar wordt toch ook van gezegd
dat zij ongelukkig zijn.. Wanneer je gelukkig bent, geen zorgen hebt,
dan heb je minder kans op stress.. DUS ga je meer lachen en
DAN is het gezond.. Maar een leven zonder stress?
Dat kan tegenwoordig bijna niet meer, dankzij onze maatschappij
waar alles maar 'op tijd' moet gebeuren! Onze maatschappij is
tegenwoordig zo gemaakt dat je serieus moet gaan forceren om eens echt tijd voor jezelf te maken. Altijd maar presteren, presteren en nog
eens presteren! Een mens zou voor niets depressief worden!
MAAAAR.. blijven lachen é :)