PDA

Bekijk de volledige versie : Veel kinderen dragen boekentas verkeerd


mariskavanrompaey
15th February 2008, 10:53
Vrije basisschool werkt aan gezondheid van de kinderen.

Onder het motto Veilig en gezond het schooljaar rond pakt de oudervereniging van de Vrije Basisschool Sint-Franciscus uit met vier acties die de veiligheid en gezondheid van de leerlingen moeten bevorderen. Het wegen van de schooltassen was de aanzet van het vierledige initiatief.

Het gewicht van een schooltas mag maximaal tien procent van het lichaamsgewicht bedragen. Sommige kinderen sleuren nagenoeg dagelijks twee tot drie kilogram te veel mee. Met de slogan Ik maak mijn schooltas slim en enkele tips willen de school en het oudercomité daar iets aan doen.
De kinderen werden samen met hun boekentas gewogen zodat ze wisten hoeveel gewicht ze teveel bij hadden. Door een affiche worden de kinderen erop gewezen dat ze hun boekentas lichter moeten maken. Hiervoor krijgen ze ook tips mee naar huis.
Volgens de directrice is niet enkel het gewicht van de schooltassen een probleem.
'Veel kinderen dragen hun boekentas verkeerd. Dat is vooral het geval met de rugzakken. Meestal hangen die veel te laag. Met bewegingsmomenten wordt de leerlingen ook geleerd hoe ze hun zware schooltas moeten optillen. Nog dit schooljaar vindt een tweede weging plaats. De kinderen sleuren dan wellicht minder mee', hoopt de directrice.
De kinderen kregen ook nog een bladwijzer. Die moet hen permanent herinneren aan de acties.

Mijn mening: Het fenomeen dat kinderen hun boekentas verkeerd dragen is er al een lange tijd. Ook toen ik nog in de lagere school en het middelbaar zat sprak men hier vaak over. Ik vind dit dan ook een heel goed initiatief van deze school om hieraan te werken. Ze willen er tenslotte toch voor zorgen dat de kinderen hun boekentas juist op hun rug dragen en dat ze niet teveel materiaal meezeulen. Alleen denk ik dat posters, tips en een bladwijzer niet voldoende zijn om de kinderen hier goed op te wijzen. Ik denk dat hier een grote verantwoordelijkheid bij de leerkrachten zelf ligt. In de lagere school geven de meeste leerkrachten de leerlingen even tijd om ’s avonds hun boekentas te maken en ’s morgens hun boekentas terug uit te laden. In het middelbaar daarentegen denk ik niet dat leerlingen hier echt tijd voor krijgen. Als de bel dan op het einde van de dag gaat, kunnen ze niet snel genoeg weg zijn en nemen ze allemaal kaften en boeken mee, in plaats van papieren uit hun kaft te nemen en in mapjes mee naar huis te nemen. Ik denk dat wij als toekomstige leerkrachten toch een verantwoordelijkheid hebben om hier op te letten. Als wij hen even tijd geven om hun boekentas te maken, zullen de leerlingen hier gebruik van maken. We moeten uiteraard niet alleen tijd geven aan de leerlingen, we moeten ze ook wijzen op de gevolgen van een te zware boekentas en het verkeerd dragen van de boekentas. Maar ik denk dat als alle leerkrachten hier aandacht aan zouden besteden, dit al vele problemen zou verlichten en ten goede komen van de gezondheid van de leerlingen. Rugklachten zijn nooit leuk!

Bron: De standaard 30/01/2008

wim leenaerts
15th February 2008, 12:06
Ahum.
De mythe van de te zware boekentas (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=18653&highlight=rugklachten)

Opvallend ook is het contrast tussen volgende 2 uitspraken:
Jongeren dragen hun boekentas best laag op de rug. Dan ligt het zwaartepunt lager, lopen jongeren stabieler en kunnen ze rechter staan.
En
Veel kinderen dragen hun boekentas verkeerd. Dat is vooral het geval met de rugzakken. Meestal hangen die veel te laag.
Wat is het nu? :confused:
Nu ben ik wel eerder geneigd om de eerste uitspraak te geloven, en wel om 2 redenen:
Zij geeft argumenten om haar uitspraak te onderbouwen en ze is arts in het Centrum voor Leerlingenbegeleiding in Deinze, wat toch iets meer gezag geeft op het gebied van rugklachten dan de hoedanigheid van directrice.

MinkeVanHoof
15th February 2008, 21:20
Ik denk dat het verschil zit in een boekentas of een rugzak. Een rugzak die je laag hangt, hangt meestal naar achteren, zodat het gewicht echt op je schouders en rug trekt.
Terwijl je dit met een boekentas niet zo snel zult hebben omdat deze meestal uit steviger harder materiaal gemaakt is.
Ik ben niet zeker, en ik ben geen professor :D maar dit lijkt voor mij logisch.