PDA

Bekijk de volledige versie : Nooit meer een spuitje?


Barst
12th February 2008, 00:00
Nooit meer een spuitje?


Nooit meer een spuitje? We zijn er een stap dichterbij gekomen nu een experiment door middel van inademing haar nut bewezen heeft bij apen. Dat melden Zwitserse wetenschappers in het Amerikaanse vakblad 'Proceedings'. De ontdekking zou vooral mensen in de ontwikkelingslanden ten goede komen, omdat daar weinig medisch personeel is. De onderzoekers hebben hun vaccinatie wel nog niet uitgetest op mensen.


Verstuifd vaccin

De wetenschappers van de EuroVacc-Stichting in Epalinges werkten met rhesusaapjes. De licht verdoofde dieren ademden gedurende vier minuten een fijn verstuifd vaccin in door een masker. Het ging om een experimenteel vaccin tegen het hiv-virus en om een vaccin tegen het humaan papillomavirus (dat baarmoederhalskanker veroorzaakt). Telkens twee mannetjes en twee vrouwtjes kregen een van beide inentingen en werden vergeleken met een controlegroep.


Bijwerkingen minimaal

Daaruit bleek dat het ingeademde vaccin dezelfde immuunreactie teweeg bracht als een spuitje. De ingeademde substantie had maar een licht zwakker effect. Bijwerkingen waren minimaal. De inenting werd via de luchtwegen en het slijmvlies van de longen opgenomen.


Blog HLN, 11/02/08

chelsy collart
1st October 2008, 15:43
Geweldig! :clap:
Zelf ben ik iemand die ongelofelijk veel bang van spuitjes heeft, dus ik vind dit echt wel prachtig!
Het zou natuurlijk ook een geweldige doorbraak zijn voor ontwikkelingslanden, want er is inderdaad zeer weinig medisch personeel, en deze manier van een vaccin zou alles vergemakkelijken.
Laten we hopen, dat het ook op mensen werkt.

kizzer
1st October 2008, 18:17
Dit zou inderdaad een oplossing kunnen bieden voor de medische hulp in ontwikkelingslanden. Voor mensen die spuitjes mijden als de pest, zal dit ook wel een opluchting zijn. Voor mij maakt het eigenlijk niet uit of ik een spuitje moet krijgen of niet.
Ik wil namelijk wel een reactie plaatsen op het artikel omdat er hier weeral proefdieren gebruikt werden. Als ik hierover begin krijg ik meestal een reactie als : " Waar moeten ze het dan wel op testen?".
Dieren zijn ook levende wezens en hebben in mijn ogen rechten die vaak geschonden worden. Ik begrijp dan ook niet dat we dieren kunnen gebruiken als louter objecten, voorwerpen. Verschillende organisaties zijn al met deze problematiek bezig, maar in mijn ogen wordt er toch nog steeds te weinig aan gedaan en te veel toegelaten.

Tine.Arets
4th October 2008, 19:21
[QUOTE=kizzer]Dit zou inderdaad een oplossing kunnen bieden voor de medische hulp in ontwikkelingslanden. .[/QUOTE]

Indien dit in werking gaat worden gezet bij mensen, indien mensen hun vaccinatie zo kunnen krijgen ipv met een spuitje, betekent niet dat het een oplossing zou kunnen bieden voor de medische hulp in ontwikkelingslanden. Voor hetzelfde geld kost zo'n verstuiving veel meer dan een simpel spuitje en is het niet mogelijk om die verandering (van spuit naar verstuiving) toe te passen. Het is eigenlijk toch wel afwachten geblazen, want het kan evengoed zijn dat ze toch nog nadelen gaan vinden aan zo'n verstuiving. You never know...

ToonThys
10th October 2008, 15:19
Dit zou inderdaad wel heel handig zijn, moesten vaccins kunnen worden opgenomen via de mond in de plaats van door spuitjes.
Dit zou veel mensen helpen die bang zijn van spuitjes en zeker voor kleine kinderen, die meestal toch bang zijn van de naald en de pijn.
Die nu gewoon hun vaccins kunnen inademen via een masker, minder pijnloos en misschien wel plezanter om het zo te krijgen dan via de spuit.

Jolien Willems
11th October 2008, 13:42
Als het ooit zover komt dat dit ook lukt op de mens zou ik dit persoonlijk enorm geweldig vinden. Ik ben en blijf een meisje dat doodsbang is van spuitjes:p hoe erg het ook mag klinken, ik heb er een hekel aan!
Dus laten we maar snel hopen dat dit middel ook helpt bij de mens zodat die vervelende spuitjes kunnen verdwijnen! :)