PDA

Bekijk de volledige versie : boer zoekt vrouw


kizzer
6th February 2008, 21:34
Vandaag las ik in De Standaard online onderstaand artikel :

'Boer zoekt vrouw' versterkt vooroordelen



Het succesvolle televisieprogramma 'Boer zoekt Vrouw' versterkt de vooroordelen van stedelingen over boeren. Dat blijkt uit een onderzoek door communicatiewetenschappers van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Kijkers uit de stad denken dat boeren behoudend, gesloten, gelovig en ouderwets zijn. En dat boeren voortdurend op de trekker zitten en altijd eenvoudige boerenkost eten.

Onderzoeksleider Henk Westerik is verrast over de uitkomsten, aangezien een onderzoek van het ministerie van Landbouw in 2005 juist aantoonde dat 'Boer zoekt Vrouw' een belangrijke en positieve bijdrage aan het imago van de boer leverde.

Westerik benadrukt dat het niet aan het programma ligt dat de stereotype ideeën over boeren worden versterkt. 'In het programma komen juist goed opgeleide boeren voor het voetlicht, die geen dialect spreken en weinig conservatieve ideeën hebben. Het zijn meest moderne, vlotte mannen. Het boerenleven komt genuanceerd aan bod.'

Negatiever

Desondanks denken stedelingen die naar het programma kijken negatiever over boeren dan stadse mensen die niet kijken.

Aangezien plattelanders door 'Boer zoekt Vrouw' juist positiever over boeren zijn gaan denken, vermoedt Westerik dat kijkers uit het programma precies dat oppikken, wat ze toch al dachten.

'Stedelingen zien boeren als weinig humoristische, gesloten en verlegen mensen. Het boerenleven is volgens stadse mensen zwaar met vroeg opstaan, hard werken, geen vakantie en altijd op dezelfde plek blijven wonen. Mensen die op het platteland wonen, hebben meer oog voor de idylle van de boerderij en zien juist dat bevestigd.'

De onderzoekers hebben de afgelopen twee seizoenen van 'Boer zoekt Vrouw' geanalyseerd. Ook ondervroegen zij 63 stedelingen en 63 plattelanders. Volgens Westerik is deze kleine groep toch representatief genoeg, omdat de uitkomsten zo duidelijk naar voren zijn gekomen.






Ik denk inderdaad dat we selectief kijken naar alles wat we waarnemen, dat we de waarheid gaan filteren en zo de dingen eruit nemen die onze denkpatronen bevestigen. Toch denk ik ook dat de media ons sterker kunnen beïnvloeden dan we denken en dat we ons hiervan bewust moeten zijn.

ambi-ann
12th February 2008, 21:54
Ik kan me er inderdaad in vinden dat mensen alleen maar zien wat ze willen zien. Iedereen maakt zich schuldig aan vooroordelen, die we bevestigd willen zien. Niets is zo vervelend als het moeten rechtzetten van een fout, een beeld dat moet wordenbijgesteld.
Toen ik overlaatst langs de bakker kwam en zag dat die ALWEER op verlof was, moest ik toch ook even denken dat het gemakkelijk verdiend is als bakker. Een paar maanden geleden hadden ze ook al een tweede verlofdag per week ingelast ... dat moet er maar afkunnen?!
Ik vergat dan ook het feit dat Mr. de bakker:
- heel de dag in de bloem staat (~stoflongen)
- verschrikkelijk vroeg moet opstaan om zijn broden te gaan bakken zodat ze vers zijn
- bijgevolg de feestjes mist
- zo ook de voetstapjes van zijn kinderen omdat hij overdag slaap inhaalt
- ...

Ook hier thuis stond de tv altijd aan tijdens een aflevering van Boer zoekt vrouw, maar ons beeld is niet veranderd. Het was bijzonder interessant om de uitleg van mijn ouders en mijn broer (die een paar jaar geleden ook gevraagd was om mee te doen hahaha de grap van het jaar waar we nu nog steeds om moeten lachen => weinig humoristisch :slash: ) te horen bij de beelden. Door de beroepsmisvorming (ander interesseveld als ik) letten zij op heel andere dingen en kon ik via hun commentaren alsnog breder kijken.

Zo is het ook als je samen met een groep vrienden iets bekijkt. Iedereen ziet/hoort andere dingen binnen dezelfde uitzending, MAAR er zijn ook zaken die iedereen gezien heeft.... Waarin zit dat verschil nu juist? Dat is pas een interessant fenomeen om zicht op de invloed van media te krijgen.