PDA

Bekijk de volledige versie : Mensenrechten in China blijven probleem


Karolien Theys
5th February 2008, 22:50
'Mensenrechten in China blijven probleem'


Een half jaar voor de start van de Olympische Spelen in Peking is het nog steeds erg pover gesteld met de mensenrechten in China. Dat heeft de organisatie Amnesty International gezegd bij de voorstelling van het boek 'Mensenrechten in China, de keerzijde van de medaille'.

'We dachten dat China een enorme stap richting vrijheid en democratie zou zetten. Wat we in de plaats kregen was een grote ontgoocheling', zegt journalist Pierre Haski, auteur van het boek.

Belangrijkste pijnpunten blijven voor Amnesty de te grote controle van de overheid op de lokale media en internet, de doodstraf, de levensomstandigheden van de werkende migranten en de meedogenloze aanpak van de verslaafden.

Amnesty International kondigde aan dat het een campagne J-100 zal lanceren op precies honderd dagen van de Olympische Spelen. De campagne zal de publieke opinie nogmaals op de situatie van de mensenrechten in China wijzen.

Uit: hln.be

liesanne.adriaenssens
23rd September 2008, 20:28
Toen ik de diavoorstelling over China zag was ik lichtelijk verbaasd. “Het mooie China” luidt de titel. Sarcasme? Nog niet zo lang geleden, bij de olympische spelen, stonden er nog foto’s in de krant die me een rilling bezorgden. Je zag hoe een volwassen man op de rug van een meisje in spreidstand zat terwijl hij haar benen omhoog trok om haar toch nog iets leniger te maken.

Eigenlijk wou ik deze foto insturen maar ik kon hem nergens meer vinden. Ik merkte ook dat er maar weinig materiaal over China’s wreedheden op het internet staat (propaganda). Maar tijdens het opzoeken kwam ik op een interessante site terecht. Deze site bevat een getuigenis van een Chinese die in een gedwongen arbeidskamp heeft gezeten en nog vele andere onmenselijke verhalen over China. Ik vind het alleszins zeker en vast de moeite waard om eens te bekijken.

http://www.faluninfo.nl/article/vrouwen/1211995001.html

Eveline.Vanderheijden
24th September 2008, 10:25
Ik hoop dat de ogen van vele mensen nu eindelijk opengaan. De verhalen over mensenrechtenschendingen in China stormen maar binnen. We lezen schandalen. Ik vind dat China ook meer aandacht mag besteden aan de persoonlijkheid van anderen. Het beeld dat me het meeste zal bijblijven is dat het kindje dat tijdens de openingsceremonie op het podium stond eigenlijk niet echt zong. De tekst was namelijk geplaybackt. Het kindje dat de tekst inzong, mocht niet op het podium verschijnen omdat haar tandjes wat scheef stonden. Laat de mensen toch zijn wie ze zijn. De pracht en praal van de ceremonie was er voor mij toen volledig af. China zal nog veel werk hebben wil het ooit democratisch worden en in vrijheid leven.

Eveline Vanderheijden