PDA

Bekijk de volledige versie : Ouders moeten kinderen beschermen tegen passief roken


Eline Bruyndonx
5th February 2008, 12:03
"Wie geeft om de gezondheid van zijn kinderen, beschermt hen zeker tegen passief roken." Met die boodschap willen de Stichting tegen Kanker, de Vlaamse Liga tegen Kanker en Kind&Gezin ouders op de Werelddag tegen Kanker meegeven dat ze beter niet kunnen roken in de omgeving van hun kinderen.

Niet volgroeid
"Ongeveer 900.000 kinderen in België ademen thuis lucht in die door tabaksrook vervuild is", zeggen ze. Nochtans is passief roken nog meer schadelijk voor kinderen dan voor anderen. Dat komt doordat hun lichaam nog niet volgroeid is, waardoor ze kwetsbaarder zijn.

Wiegendood
Pasgeborenen die passief roken, hebben naar verluidt een groter risico op wiegendood, oorontsteking, een slechte ontwikkeling van de longen, astma, een piepende ademhaling, en ga zo maar door. Ook roken tijdens de zwangerschap is bijzonder schadelijk voor het ongeboren kind. Het nicotinegehalte in de navelstreng ligt immers 15 procent hoger dan in het bloed van de moeder.

Campagne
De twee grote kankerorganisaties in ons land, de Stichting tegen Kanker en de Vlaamse Liga tegen Kanker, bundelen nu de krachten om het probleem van passief roken aan te pakken. Samen met Kind&Gezin lanceren ze naar aanleiding van de Werelddag tegen Kanker op maandag 4 februari een sensibiliseringscampagne om rokers te vragen niet te roken in de buurt van kinderen en zwangere vrouwen, en niet te roken wanneer ze zelf zwanger zijn.

Informatie
In de consultatiebureaus en de kinderdagverblijven zal informatiemateriaal verspreid worden waarop rokers worden aangespoord actief mee te werken aan een rookvrije omgeving voor kinderen.

Bron: www.demorgen.be op 5/02/2008

Ik trek steeds grote ogen als ik een zwangere vrouw zie roken. Er zijn er niet veel, maar af en toe kom je er wel eens één tegen. Zelfs rokende ouders die met hun kinderen over straat lopen doet me bedenkelijk kijken. Mijn vader heeft zelf 15 jaar gerookt, maar van zodra mijn moeder wist dat ze zwanger was, is hij cold turkey gestopt.
Als je rookt heb je het grootste recht om je eigen longen naar de bom te helpen, maar kinderen zijn zoveel vatbaarder voor de schadelijke dampen. Als roker geef ik eerlijk toe dat het een vieze, vuile, stinkende verslaving is, maar ik zou nooit roken in het bijzijn van kinderen!

Laurianne
5th February 2008, 16:32
Ik zit er niet veel mee in dat er mensen zijn die roken en hierdoor zelf risico's oplopen om vroeger te sterven en kanker te krijgen.
Het is tenslotte hun eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind dat ouders beter moeten weten. Ookal roken ze niet in het bijzijn van hun kinderen, de schadelijke stoffen blijven urenlang op de kleren hangen en verspreiden zich ook waardoor de kinderen passief meeroken.
Het is erg dat ze de gezondheid van het kind in gevaar brengen.
Boodschap:
Begin er niet aan, dan moet je er niet mee stoppen!
De gezondheid van velen zal er op vooruit gaan.