PDA

Bekijk de volledige versie : Sofasurfen!


Barst
5th February 2008, 01:24
Slaap jij deze nacht maar in mijn zetel, vreemdeling


BRUSSEL - Zin in een voorjaarsvakantie, maar geen geld te besteden? Boek dan eens een overnachting in de zetel van een onbekende. 'Sommigen zijn echte vrienden geworden', vertelt een ervaringsdeskundige.


Sander Van de Moortel is een jongeman van 23. Goed een jaar geleden - toen was hij nog student - wilde hij op reis naar het Poolse Warschau. Beperkt door zijn budget en gedreven door het verlangen om de stad in het kielzog van een local te verkennen, besloot Van de Moortel eens iets nieuws uit te proberen. Via de website Couchsurfing.com (zie hiernaast) reserveerde hij de zetel in de woonkamer van een hem totaal wildvreemde Pool.

Van de Moortels eerste ervaring als sofasurfer was meteen een schot in de roos. 'Mijn gastheer woonde in een chic huis even buiten Warschau. De eerste nacht al nam hij me op sleeptouw langs de hippe plekken van de stad. Ik zweer je: het was beter dan de Lonely Planet, ik liep niet zo verloren als anders. De volgende ochtend stond er een uitgebreid ontbijt voor me klaar. Helemaal gratis, hij wou er niets voor hebben, hoe ik ook aandrong.'

Sinds die eerste ervaring is Van de Moortel een enthousiast sofasurfer. Zelf legde hij ook al een paar keer mensen te slapen, 'en met elke gast die je ontvangt, heb je er een bestemming bij waar je op een dag naartoe kunt'. Het waren telkens leuke ervaringen, nog geen enkele keer viel het tegen. En Van de Moortel liep zo zelfs zijn hartsvriendin tegen het lijf.

'Ik ben intussen verhuisd naar Berlijn en werk hier voor Ebay. Een tijd geleden kreeg ik een stel Polen op bezoek, ze waren hier voor een concert. Na hun nacht in mijn zetel verkasten ze naar een tweede adres in Berlijn. Ik ging even met ze mee en zo leerde ik andere gastheren kennen. Sommigen zijn echte vrienden geworden, ook mijn beste vriendin hier in Berlijn heb ik zo ontmoet.'

'Zij is een Zweedse studente en begon haar verblijf hier al sofasurfend. Haar gastvrouw was zo grootmoedig dat ze haar twee volle maanden in haar kamer tolereerde, tot mijn vriendin zelf een onderkomen had gevonden. Helemaal gratis.'

Dat Van de Moortel via het sofasurfen nieuwe vrienden ontmoette, strookt helemaal met de filosofie achter het netwerk. In het charter van de non-profitorganisatie die de website beheert, staat prominent dat couchsurfing niet in de eerste plaats om het gratis overnachten gaat. Wat belangrijk is, zijn de interessante ontmoetingen, de bijzondere ervaringen, het slechten van de muren tussen mensen en culturen.

Dat idealistische aspect spreekt ook Dimitri Thienpont erg aan. De dertigjarige maatschappelijk werker uit Gent dringt graag binnen in 'het microcosmosje' van anderen, zoals hij dat zelf noemt. 'Als ik aan mensen vertel dat ik weleens lift, kijken ze me vreemd aan. Is dat niet iets van de jaren zeventig? Het vertrouwen is weg. We zijn allemaal afzonderlijke atomen geworden die om onze eigen as draaien. We denken dat we elkaar niet nodig hebben, maar dat is niet zo.'

'Als ik bij iemand ga sofasurfen, steek ik een handje toe', vertelt Thienpont. 'Ik doe de afwas of help met koken. We praten over dingen die ons bezighouden en wisselen ervaringen uit. Zo komen we op een niet-competitieve manier allebei vooruit.'

Thienpont: 'Het leuke aan sofasurfen is ook dat je vertrekt vanuit het kleine. Grote steden kunnen best overweldigend zijn. Als je bezoek begint in iemands huiskamer, dan krijgt zo'n stad meteen een huiselijk gevoel.'

Sofasurfen is voor Thienpont ook een manier om gelijkgestemde zielen te ontmoeten, een sociaal netwerk zeg maar. 'Je kunt heel gericht gastheren zoeken binnen je eigen interesseveld. Zo ben ik bezig met ecologie en ecoactivisme. Op de website zijn er discussiegroepen die daarover gaan, daar ontmoet ik mensen met dezelfde interesses. Als je dan later bij ze gaat logeren, heb je dat toch al gemeen.'

De wereld van het sofasurfen bestaat trouwens ook tussen de vakanties door. In de meeste steden, ook in Gent, Brussel en Antwerpen bijvoorbeeld, wordt maandelijks een bijeenkomst van sofasurfers gehouden. Daar komen gastheren en -vrouwen naartoe, maar ook de gasten die op dat moment de stad aandoen zijn uiteraard welkom.

Dan de hamvraag: is het veilig? Uiteraard neem je altijd een risico als je een wildvreemde in huis neemt. Maar er is wel een controlemechanisme voorzien. Na elke sofasurfervaring kunnen gast én gastheer een evaluatie schrijven op de website. Heeft je gast zich niet gedragen, dan kan je dat melden. Was de gastheer te opdringerig of zijn sofa een varkensstal, dan kan ook dat in de recensie op de site.

Couchsurfing.com is de bekendste en de grootste, maar Hospitality Club en Servas Hospitality zijn gelijkaardige initiatieven.

www.couchsurfing.com

www.hospitalityclub.org

www.servas.org


Blog DS, 04-02-2008 (Ilse Degryse)