PDA

Bekijk de volledige versie : Ex-VRT'ers werken aan zender voor 50-plussers


Barst
30th January 2008, 21:00
Ex-VRT'ers werken aan zender voor 50-plussers


BRUSSEL - Dirk Tieleman (67) en Jan Van Rompaey (67) hopen nog dit najaar met tv-programma's voor vijftigplussers te beginnen.


'De ouderen van nu hebben tijd en geld', zegt Dirk Tieleman. 'Ze zijn ook mondiger, meer rock-'n-roll dan vroeger. Ze wachten niet op hun dood. En ze zitten zeker niet dag in dag uit op hun kleinkinderen te passen.' Bovendien groeit hun aantal. 'Over tien jaar bestaat de helft van de bevolking uit vijftigplussers.'

Op die evolutie willen Dirk Tieleman en zijn collega Jan Van Rompaey inspelen, door speciaal voor de doelgroep tv-programma's te maken. Dat het mogelijk is, blijkt uit het succes van de ouderenomroepvereniging Max in Nederland. Die is sinds 2005 op de buis en telt meer dan 100.000 leden.

Tieleman en Van Rompaey werken samen met Jo Van Hove, een ex-medewerker van Paul Jambers, en met het trio van Belona, het bedrijfje achter de Mediobox, een verrassingspakket voor gepensioneerden. Belona richt zich op bedrijven en organisaties die producten en diensten aanbieden voor mensen tussen de 50 en de 65. 'Zij garanderen ons dat ze de sponsoring voor onze tv-plannen rondkrijgen.'

Toch is noch de VRT noch VTM in de plannen geïnteresseerd. 'Die zenders willen geen tv maken voor een deelpubliek.' Dus onderhandelen Tieleman en Van Rompaey met andere mogelijke partners. 'Onze voorwaarde is dat de zender makkelijk te vinden moet zijn. We willen onze programmering onderbrengen bij een van de klassieke tv-kanalen.'

Het duo wil beginnen met één uur per dag, hopelijk al in september of oktober. 'Niet in prime time, maar wel op een ankerpunt - een goed moment op de dag. In de vooravond bijvoorbeeld, net voor de avondjournaals van zeven uur. Het wordt rustige tv, zonder kantelende camera's. Maar het mag ook geen oudemensenzender worden. We mikken op informatie, op kwaliteit. Geen verkleutering, geen goedkope shows. We denken aan items over citytrips, over dingen die je moet doen voor je dood gaat, over beleggen en gezondheid.'

Het duo wil in elk geval zelf gaan presenteren. 'Want we maken tv voor een generatie die ons gekend heeft.' Anderen zijn echter meer dan welkom. 'Er zijn er genoeg die bij de VRT of VTM aan de deur zijn gezet.' En dan vallen namen als Lies Martens en Martine Prenen.

Rest de vraag of ze niet beter zelf van hun pensioen zouden genieten, in plaats van weer naar die tv terug te keren. 'Wij kunnen niets anders', zegt Van Rompaey lachend. 'Dit is anders', vult Tieleman aan. 'We hebben altijd voor iets of iemand gewerkt. Nu nemen we zelf het initiatief en bepalen we zelf de koers.'


DS, 30-01-2008 (Hans-Maarten Post)

Believing Bart
31st January 2008, 20:33
Zeer intelligente toekomstvisie, noem ik dat! En inderdaad: daar zit het meeste volk én het meeste geld! Ik kan mij voorstellen dat zo'n specifieke programmering wel eens een groot succes kan worden. Als zich daar nog enkele winkelketens/productontwerpers op storten met speciale 'oudjes'-producten dan kan zoiets nog serieus rendabel draaien ook! Hier zit toekomstmuziek in als je het mij vraagt!