PDA

Bekijk de volledige versie : Kanker verdubbelt tegen 2020


Eline Bruyndonx
30th January 2008, 09:48
De komende tien jaar gaat het aantal kankers verdubbelen. 84 miljoen mensen riskeren tegen 2020 aan kanker te sterven. Die waarschuwing komt van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO en het Internationaal Atoomagentschap IAEA.

Meer dan aids, tbc en malaria
De twee organisaties luidden vandaag de alarmbel tijdens een seminarie in Genève. Volgens het OMS zijn in 2005 7,6 miljoen mensen gestorven aan kanker. De ziekte is elk jaar verantwoordelijk voor 12,5 procent van de overlijdens en dat is meer dan aids, tuberculose en malaria. Als er niets gebeurt, riskeert dat cijfer in 2020 op te lopen tot vijftien miljoen mensen. "De epidemie van kankers gaat zich vooral snel verspreiden in de ontwikkelingslanden, namelijk 70 procent nieuwe gevallen in de komende tien jaar", zo zei Massoud Samiei, de leider van het actieprogramma voor kankertherapie bij het Atoomagentschap. Dat zijn er meer dan een miljoen.

Genees- en voorkombaar
"De diagnose van kanker is geen doodvonnis. Als de ziekte tijdig wordt vastgesteld en op een efficiënte manier behandeld, dan kan een derde van de gevallen voorkomen worden en een ander derde genezen", aldus Samiei. Maar het gebrek aan middelen en infrastructuur belet miljoenen mensen de toegang tot opsporing, behandeling of palliatieve zorgen. Radiotherapie, efficiënt voor de helft van de kankerpatiënten, is maar beschikbaar in 21 van de 53 Afrikaanse landen en slechts bereikbaar voor 20 procent van de bevolking.

Bron: www.demorgen.be op 30/01/2008

Kanker is een welvaartsziekte en dus schrok ik er niet van dat deze zijn opmars nog meer zal maken in de komende jaren. Als je er snel genoeg bij bent is de kans er dat de patiënt de ziekte overleeft. Hier in België hebben we gelukkig voldoende ziekenhuizen waar het gros van de bevolking terecht kan en dus ook de nodige behandeling en verzorging kan krijgen. De diagnose is niet altijd even gemakkelijk te stellen, maar ik denk dat we daar niet over mogen klagen (in vergelijking met andere delen van de wereld).

Maar zoals het artikel ook verteld, is vrees groter voor de ontwikkelingslanden. Zij staan medisch nog niet zo ver als Europa en niet alle lagen van de bevolking hebben toegang tot de faciliteiten die hij of zij nodig heeft. Kanker zal dus in die landen, net zoals aids, het sterftecijfers nog omhoog trekken.

Karolien Theys
30th January 2008, 13:18
Kanker is een welvaartsziekte en dus schrok ik er niet van dat deze zijn opmars nog meer zal maken in de komende jaren. Als je er snel genoeg bij bent is de kans er dat de patiënt de ziekte overleeft. Hier in België hebben we gelukkig voldoende ziekenhuizen waar het gros van de bevolking terecht kan en dus ook de nodige behandeling en verzorging kan krijgen.

Helemaal met eens? Ja en neen! Er zijn misschien genoeg ziekenhuizen om de diagnose te kunnen stellen dat je kanker hebt. Maar hebben ze al genoeg kennis en inzicht HOE ze de kanker écht moeten genezen. Vaak kunnen ze de kanker eventjes doen verdwijnen inderdaad en wordt de patiënt vaak zelfs 'genezen' verklaard. Toch blijkt dat hij jaren later op een andere plaats kanker heeft. Is de patiënt dan volledig genezen toen? Neen, ik denk het niet. Als we weten dat kanker tegenwoordig zo levensbedreigend is, kunnen we toch niet stellen dat wij hier zoveel beter gesteld zijn als daar in in die kansarme landen. Wij krijgen inderdaad de verzorging om niet te veel pijn te lijden en ze proberen de kanker te genezen, toch is er naar mijn mening nog niet zoveel vordering in deze problematiek.

Margot Van Den Broeck
6th February 2008, 17:21
Het is zo dat wij zowel op het vlak van onderzoek als op het vlak van genezing en behandeling verder staan dan de ontwikkelingslanden. Elk jaar verbeteren de technieken voor de opsporing en de genzing van kanker en worden ze efficiënter zodat er ook meer en meer mensen van de ziekte genezen. Ondanks dit krijgen er elk jaar meer en meer mensen kanker. Er moet dus veel onderzoek blijven verricht worden naar de ziekte om er nog beter zicht op te krijgen.
Ook moeten we ( naar mijn mening ) de ontwikkelingslanden zo veel mogelijk proberen te helpen. Anders gaat de situatie daar nog erger worden dan ze nu al is. De maatregelen die genomen werden voor de ziekte aids kunnen er komen voor kanker. Zo kunnen de mensen in de ontwikkelingslanden in de eerste plaats meer geïnformeerd worden over de ziekte,geldinzamelingen om de infrastructuur te verbeteren,...
Als er niets gaat gebeuren, gaat de ziekte daar volgens mij minstens evenveel slachtoffers eisen dan de ziekte aids reeds gedaan heeft.