PDA

Bekijk de volledige versie : hersencellen groeien door lichaamsbewegin -> aansluitend bij de vorige post


Dieter1BASO
29th January 2008, 19:53
Deze post (artikel) dateert van juli 2007.
Toch vond ik hem interessant genoeg om aansluitend op mijn vorige post ook dit artikel te droppen op de website.
Veel leesplezier
____

Hersencellen groeien door lichaamsbeweging
4 juli 2007 in Lichaamsbeweging door Frank Ruiters

Sport doet meer dan het stimuleren van de groei van spiercellen. Lichamelijke training zorgt ook voor ontwikkeling van de hersencellen. Dit verklaart misschien waarom hardlopen en een andere sportieve activiteit depressie bestrijden.

Bjornebekk van het Karolinska Institute in Zweden concludeert dat uit een onderzoek met ratten, waarover zij publiceert in de International Journal of Neuropsychopharmacology. Bij deze ratten was sprake van genetisch bepaalde depressiviteit. De onderzoekers kunnen uit het passieve gedrag van de ratten afleiden dat ze depressief zijn. Wanneer depressieve ratten in het water terechtkomen dobberen ze maar wat rond, terwijl normale ratten zwemmen.
Uit het onderzoek bleek dat depressieve ratten die in hun kooi dertig dagen een tredmolentje hadden gehad zwommen. Dat lag geheel anders bij de groep depressieve ratten die geen tredmolen in hun kooitje hadden gekregen.
In de hersenen van de ratten bleek het aantal neuronen in het gebied rond de hippocampus door de beweging te zijn gegroeid. De hippocampus speelt een rol bij leerprocessen en het geheugen. Er is al bekend dat dit gebied krimpt bij mensen met een depressie, en het groeit als deze mensen SSRI’s krijgen.


BRON: http://www.psycholoog.net/?p=1075



--> voor zij die al dachten dat dit jaar niets werd :slash: ... misschien komt het wel goed als je begint te sporten. Ik wens jullie alvast veel succes!