PDA

Bekijk de volledige versie : Fanatiek-zijn 'voelt geen pijn' = Zot-zijn doet geen zeer?


Barst
12th July 2005, 20:28
Moordenaar Van Gogh: "Ik handelde in naam van godsdienst"

Mohammed Bouyeri.In het proces tegen de vermeende moordenaar van de Nederlandse filmregisseur Theo Van Gogh heeft het openbaar ministerie in het zwaar beveiligde gerechtsgebouw van Amsterdam dinsdag levenslang geëist tegen de radicale islamiet Mohammed Bouyeri alsmede de ontneming van al zijn politieke rechten.

Aan het einde van een vier uur durend requisitorium zei procureur Frits van Straelen dat Bouyeri dient uitgestoten uit de democratische samenleving die hij bekampt.

De magistraat schreef de beklaagde, die had geweigerd zich te laten verdedigen en die ook weigerde het zelf te doen, ook terroristische oogmerken toe. Bouyeri werd gelinkt aan de zogenaamde "Hofstadgroep".

Voor de procureur is hij niet alleen schuldig aan de moord op de regisseur op 2 november op klaarlichte dag in Amsterdam, maar ook aan poging tot moord op de politieagenten die hem arresteerden. Voorts wordt Bouyeri aangewreven het werk te hebben verhinderd van het liberale en in Somalië geboren parlementslid Hirsi Ali (die een tijd ondergedoken heeft geleefd).

Verrassend nam de 27-jarige Nederlander van Marokkaanse afkomst het woord en zei hij voor het eerst iets over zijn motivatie na totnogtoe alle medewerking aan het onderzoek te hebben geweigerd. Hij zei zijn verantwoordelijkheid helemaal op te nemen en uit naam van zijn godsdienst, de islam, te hebben gehandeld. Hij verzekerde precies hetzelfde te zullen doen als hij op een dag zou vrijkomen.

"Ik voel uw pijn niet"
Tegenover de moeder van Van Gogh, Anneke, verzekerde hij niet uit haat ten opzichte van haar zoon te hebben gehandeld. "Ik moet toegeven dat ik uw pijn niet voel want u bent een ongelovige", zei de beklaagde met een koran binnen handbereik. "Het zou laf zijn me te verschuilen achter mijn recht (om te zwijgen) en aan de maximumstraf te ontsnappen".

De uitspraak wordt binnen de twee weken verwacht. In Nederland dient een levenslange gevangenisstraf daadwerkelijk tot de dood te worden uitgezeten. (Belga)

Weblog HLN, 12/07/05 15u12