PDA

Bekijk de volledige versie : Slapen met gsm schadelijk!


Believing Bart
21st January 2008, 17:11
Gsm op nachtkastje verstoort slaap
Wie graag het bed induikt met de mobiele telefoon binnen handbereik, kan tot een uur essentiële slaap verliezen. Dat is de conclusie van een nieuw Europees onderzoek, gesponsord door alle grote gsm-operatoren.

Het slaapgedrag van 35 mannen en 36 vrouwen tussen 18 en 45 jaar werd onderzocht. Een deel van de groep werd blootgesteld aan een permanente frequentie van 884 Mhz, te vergelijken met de straling die een gsm ontvangt en uitzendt. Onderzoekers zagen dat die groep er een pak langer over deed om in slaap te vallen. Ze sliepen ook minder diep. De fase van de remslaap (gekenmerkt door snelle beweging van de oogbollen) was aanzienlijk korter dan bij de groep die gsmloos onder de wol was gedoken.

De experts denken dat de gsm-straling ons alertheidsniveau te hoog houdt. “Bepaalde zones in onze hersenen blijven te actief om een diepe slaap aan te vatten”, zegt Bengt Arnetz, een van de professoren die aan de studie heeft meegewerkt.

De effecten van de gsm-straling laten zich ook ‘s ochtends voelen. Een significant deel van de proefpersonen had herhaaldelijk last van hoofdpijn en voelde zich ook depressief. Geen enkele proefpersoon wist op voorhand of hij aan de straling werd blootgesteld of niet.

Een Vlaams onderzoek van communicatiewetenschapper Jan Van den Bulck (KUL) kwam eind vorig jaar tot een gelijkaardige bevinding.
Zijn onderzoek toonde aan dat 62 procent van de Vlaamse tieners nog ligt te bellen of te sms’en in bed nadat de lichten zijn uitgegaan. Liefst 35 procent van de 1.656 ondervraagde jongeren tussen 13 en 17 jaar gaf aan moe op te staan door te laat te gsm’en.

“Veel tieners zeiden dat ze hun gsm gebruiken als ze niet in slaap raken”, aldus Van den Bulck. “Maar eigenlijk houdt de gsm hen net wakker.”

Bron: Gazet van Antwerpen, maandag 21 januari 2008.

Wouter
21st January 2008, 19:42
None of the above :p Op mijn kamer, ver van mij, en staat uit.

wim leenaerts
21st January 2008, 20:25
De mijne ligt om de één of andere onverklaarbare reden wel steeds naast mij op mijn nachtkastje maar om de batterij te sparen staat hij uiteraard wel af 's nachts. 's Nachts hoeft niemand mij lastig te vallen.
Ik vind het interessant dat dit onderzocht wordt, maar wat me meestal opvalt bij zulke onderzoeken is dat de steekproefgroep steeds erg klein is. 71 personen vormen toch geen representabele groep? De kans dat er fouten insluipen en het resultaat niet meer betrouwbaar is(mensen die sowieso al slecht in slaap geraken in dezelfde groep), is zo wel erg groot.

Ann Van der Flaas
23rd January 2008, 12:21
Op die manier zeggen ze ook dat je je gsm nooit op dezelfde plaats mag dragen, bijvoorbeeld, niet altijd in de linkerbroekzak of niet altijd in het borstzakje van een hemd, of niet altijd ... omdat ze nog niet volledig onderzocht hebben welke kankers dit kan veroorzaken.

Nu, dat de straling van gsm soms enorm sterk kan zijn, kan ik toch wel even staven, wij hebben in de gang een automatisch licht, dat aan gaat met een bewegingssensor (is er voor mij gekomen, omdat ik nooit het licht uit deed, of als ik door de gang liep had ik vanalles vast en geen hand vrij), en als Jonathan zijn gsm gaat (telefoon, sms, ...) dan springt dat licht ook aan... We spreken dus wel over een redelijk sterke/gevaarlijk? straling?

Hebben nog mensen ervaring met gsm die meer kunnen dan bellen en sms'en (zoals lichten aandoen??)

wim leenaerts
23rd January 2008, 13:34
[QUOTE=Ann Van der Flaas]Hebben nog mensen ervaring met gsm die meer kunnen dan bellen en sms'en (zoals lichten aandoen??)[/QUOTE]
Ja hoor: jongleren, gooien, verliezen, aankopen, poetsen, vasthouden, laten vallen enz. Goh, een hele hoop eigenlijk nu ik er zo bij stilsta ;)
Het is wel zo dat mijn radio of discman een irritant geluid maakt als ik mijn gsm op- of afzet of als hij afgaat.
Overigens vind ik ook wel artikels die dit artikel tegenspreken:
http://www.portablegear.nl/nieuws/1/55/5719/Japan:_gsm_niet_ongezond.htm

Lieve De Wachter
28th January 2008, 13:04
Gsm-straling beïnvloedt slaappatroon

Gsm-straling zou mensen langer wakker houden en het aantal uren slaap verminderen. Dat kan leiden tot hoofdpijn en concentratiestoornissen overdag.

Vooral voor kinderen en jongeren is een slaaptekort als gevolg van gsm-straling nefast. Depressies, ADHD-symptomen en stemmingswisselingen worden erdoor in de hand gewerkt. Dat concluderen onderzoekers van de universiteiten van Uppsala (Zweden) en Michigan (VS) uit een studie. Dat opdrachtgever Mobile Manufacturers Forum, een vereniging voor gsm-operatoren, het onderzoek financierde, verhinderde niet dat de resultaten niet gunstig uitdraaiden voor de sector.

Stressreactie
Wetenschappers onderzochten het slaapgedrag van 35 mannen en 36 vrouwen tussen 18 en 45 jaar. Ze stelden een deel van de proefpersonen bloot aan een straling, die vergelijkbaar is met gsm-straling. De personen die bestraald werden, deden er veel langer over om in een diepe slaap te vallen en sliepen ook minder lang.

Professor Bengt Arnetz, verbonden aan de universiteit van Uppsala, leidde de studie. 'De stralen kunnen een stressreactie veroorzaken in de hersenen. Mensen blijven alert, waardoor ze niet ontspannen en langer wakker blijven', zegt Arnetz in de Britse krant The Independent.


Impact
'De studie is er één in een reeks van vele naar het effect van gsmstraling op het menselijke lichaam', zegt Professor Guy Vandenbosch, deskundige in elektromagnetische straling aan de K.U.Leuven. 'Het onderzoek suggereert een verband tussen gsm-straling en ons slaappatroon, maar bewijzen leveren kan ze niet. Ik ben ervan overtuigd dat gsmgebruik een impact heeft op ons lichaam, maar dat effect is klein en moeilijk aan te tonen. Wie mobiel telefoneert, loopt niet meteen een risico, maar herhaaldelijke blootstelling aan gsm-straling leidt op termijn wel tot schade.'

'De conclusies uit dit onderzoek zijn interessant in die zin dat ze duidelijk maken dat meer onderzoek nodig is', vindt Vandenbosch. 'Meer grootschalige studies leveren statistisch relevante resultaten, waaruit onderzoekers wel harde conclusies kunnen trekken.'

Bed
In elk geval weren ouders gsm's beter uit het bed van hun kroost, al was het maar om een heel andere reden. Onderzoek van communicatiewetenschapper Jan Van den Bulck (K.U.Leuven) toonde eind vorig jaar aan dat 62 procent van de Vlaamse tieners vaak belt of sms't in bed nadat de lichten al uit zijn. 35 procent van de 1656 ondervraagde jongeren tussen 13 en 17 jaar gaf aan vermoeider te zijn dan hun leeftijdsgenoten door te laat te gsm'en.

Bron: http://www.knack.be/kanaal/bodytalk/gsm-straling-beinvloedt-slaappatroon/site72-section35-article11859.html