PDA

Bekijk de volledige versie : Sociaal gedrag meer beïnvloeden


Barst
12th July 2005, 00:20
Sociaal gedrag meer beïnvloeden


Scholen kunnen een grotere bijdrage leveren aan de sociale vorming van leerlingen door beter samen te werken met ouders of door invloed uit te oefenen op de samenstelling van groepen scholieren. Aldus de Onderwijsraad.


Gisteren publiceerde de raad het onderzoek naar sociale vorming en netwerken in het onderwijs. In een advies aan minister Van der Hoeven stelt de raad dat scholen meer grip moeten krijgen op factoren die een belangrijke vormende invloed op de leerlingen hebben. Het gaat dan voornamelijk om hun ouders en om groepen vrienden waarmee de leerlingen omgaan. Het advies heeft betrekking op de twee hoogste klassen van het basisonderwijs en alle leerlingen in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.

De Onderwijsraad stelt voor dat alle scholen meteen contact met de ouders van hun leerlingen moeten opnemen en dat structureel moeten onderhouden. „Dat betekent dat een school altijd een eerste gesprek met ouders en leerling zou moeten voeren, zo mogelijk tijdens een huisbezoek”, aldus de raad. „Vervolgens zou de school jaarlijks een vervolggesprek kunnen initiëren. Ouders die een plezierige relatie ervaren met de school, zullen bij schoolmaatregelen meer begrip tonen en bereid zijn mee te werken.”

Ook kunnen scholen volgens de raad meer sturing geven aan de vorming van groepen bevriende leerlingen die elkaar dan weer op een positieve manier kunnen beïnvloeden. „Dat kan bijvoorbeeld door groepen jongeren met een verschillende etnische of sociale achtergrond bij elkaar in de klas of werkgroep te plaatsen of door ontmoetingsmomenten als sportevenementen of debatwedstrijden te organiseren”, schrijft de raad.

Als voorbeeld voor door scholen gestuurde groepsvorming haalt de raad een Brits systeem aan waarbij leerlingen met diverse achtergronden door de school in groepen, zogenoemde huizen, worden ingedeeld. „Elk huis heeft een eigen naam en logo en wil beter zijn dan de andere huizen. Door met elkaar de competitie aan te gaan op het gebied van bijvoorbeeld sport en cultuur, kunnen jongeren punten voor hun huis verdienen. Het huis met de meeste punten ontvangt aan het eind van het schooljaar een prijs. Bovendien leren zij elkaar aan te spreken op ongewenst gedrag.”


Trouw, 11-07-2005