PDA

Bekijk de volledige versie : Aanslagen mogelijk het werk van Britse jongeren


DassenPeter
8th July 2005, 13:25
De aanslagen op metro’s en een bus in de Londense binnenstad zouden volgens experts wel eens het werk kunnen zijn van Britse geradicaliseerde moslimjongeren. De aanslagen kostten het leven aan zeker 38 mensen en verwondden minstens 700 anderen.

De Britse politie beweert dat ze sinds 11 september 2001 al zeker vijf aanslagen op het Britse grondgebied heeft weten voorkomen. Maar de kennis over medewerkers van het terreurnetwerk al-Qaida is nog steeds vaag. Scotland Yard zegt dat ongeveer 200 Britten en buitenlanders die in trainingskampen van al-Qaida zijn opgeleid, inmiddels zijn teruggekeerd naar het Britse vasteland. Maar volgens de inlichtingendiensten zou dat aantal evengoed 3000 kunnen zijn.

Van het merendeel van die 200 extremisten is de identiteit gekend. De verdachten veranderen wel vaak van identiteit en kunnen zo de grens oversteken, zoals is gebleken toen een 41-jarige Brit een zelfmoordaanslag pleegde in Irak.

Het Britse Terrorisme Analysecentrum (Jtac) maakt een onderscheid tussen twee groepen: enerzijds zijn er de jongeren die in Groot-Brittannië geboren zijn en een opleiding hebben genoten. Zij zijn getraind in Afghanistan en zijn bereid te sterven tijdens een aanslag. Anderzijds zijn er de buitenlanders die in Groot-Brittannië wonen, waaronder een groep Noord-Afrikanen, die het land als een belangrijk doelwit beschouwen.

08/07/05 Het laatste Nieuws

DassenPeter
8th July 2005, 13:45
Ik heb altijd het idee gehad dat al-Qaida bestond uit Moslims. Dit idee wordt nu dan echter wel compleet doorprikt door dit artikel. Ik veronderstel dan ook dat deze mensen ongehinderd tussen de bevolking van hun eigen land kunnen leven. Er zal dan wel een zekere controle bestaan op deze mensen zoals in Engeland, maar dit blijkt dan toch niet voldoende te zijn.
Bij het lezen van dit artikel krijg je niet bepaald een veilig en warm gevoel. Want ja, als zoiets in Engeland kan gebeuren, kan dit zeker en vast ook België veronderstel ik.
En het feit dat we niet aan de oorlog in Irak hebben meegedaan stelt me niet ten volle gerust. Want als je een hond wil slaan, vind je al snel een stok.
Alleen al het feit dat onze relaties met de Verenigde Staten zijn aangewakkerd kan voor extremisten al voldoende zijn. Zo denk ik er toch in ieder geval over.