PDA

Bekijk de volledige versie : Democratie? Behalve dan als 't om kernwapens gaat...


Barst
18th August 2004, 15:14
,,Tindemans gaf fiat kernwapens''


BRUSSEL - Oud-premier Wilfried Martens (CD&V) zegt dat zijn minister van Buitenlandse Zaken, partijgenoot Leo Tindemans, de plaatsing van kernraketten in 1985 toezegde achter zijn rug. ,,Instinctief was ik tegen de plaatsing, maar Buitenlandse Zaken had al toegezegd'', zegt Martens in het weekblad Humo.


Martens en Tindemans, twee oude krokodillen uit de Belgische politiek, zijn al 25 jaar op zijn zachtst gezegd geen vrienden. In 1979 volgde Martens Tindemans op als premier, wat de laatste de eerste nooit vergaf. Ondanks zijn enorm electoraal succes - meer dan 1 miljoen voorkeurstemmen - keerde Tindemans nooit terug als premier.

Martens, nu voorzitter van de Europese Volkspartij (EVP), trapt in een voorpublicatie van zijn memoires in Humo nog eens hard na naar zijn voorganger en partijgenoot.

Martens heeft het over de plaatsing van Amerikaanse kernraketten in Florennes, in 1985. De vraag van de Amerikanen om de kernraketten te plaatsen, verdeelde België destijds enorm. De hele linkerzijde van de Belgische politiek, het ACW incluis, wilde absoluut niets horen van kernwapens in België. Hoogtepunt van het protest was een massademonstratie in maart 1985 in de straten van Brussel.

Nu beweert de oud-premier dat hij de komst van de kernwapens wel moest aanvaarden omdat Tindemans al eerder had toegezegd aan de Amerikanen. ,,Ik heb met eigen ogen een document gezien waarin Buitenlandse Zaken, onder de verantwoordelijkheid van Tindemans dus, akkoord ging met de plaatsing van zestien raketten. () Die beslissing werd verborgen gehouden voor de eerste minister.''

Harde bewijzen heeft Martens niet, want ,,die nota is op zonderlinge manier verdwenen uit mijn archief'', zegt hij. Maar dat de raketten er uiteindelijk kwamen, blijft hem zwaar op de maag liggen.

Destijds zei Tindemans dat ,,een minister van Defensie'' het fiat had gegeven aan de Amerikanen. Daarmee beschuldigde hij in feite Frank Swaelen (ook CVP). ,,Tindemans heeft het bestaan van het akkoord op alle mogelijke manieren trachten te verklaren, vandaar het incident met Swaelen'', zegt Martens nu.



18/08/2004 (wov)

©Copyright De Standaard