PDA

Bekijk de volledige versie : Clowns jagen zieke kinderen angst aan


stephanie.engelen
30th December 2007, 00:01
Clowns jagen zieke kinderen angst aan

Clowns worden vaak gebruikt om kinderen op te vrolijken. Iedereen lijkt het er dan ook over eens dat kinderen clowns tof vinden. Niet, blijkt dus. In een ziekenhuis zijn de clowns het meest angstaanjagend. Daarmee verslaan ze naalden.

Angst of kinderachtig
De rode neuzen en brede glimlach zijn het ergst, vinden de jonge patiëntjes. Maar ook de tieners zijn niet zot van de grapjassen en noemen ze 'beangstigend'. Wie er niet bang van is, vindt de roodneuzen vooral kinderachtig.

Diertjes
Over het algemeen zijn de kinderen niet echt te spreken over de kinderafdeling. Het behangpapier, met ballonnen, katten, paarden, pinguins of konijnen, kreeg dezelfde kritiek over zich heen en niet alleen van de tieners. Vanaf 7 jaar konden ze geen begrip meer opbrengen voor de aanwezigheid van dieren. "Ze tolereren het, maar appreciëren? Nee."

Coulrofobie
Angst voor clowns is niet onbestaande. De fobie kreeg de naam 'coulrofobie' is treft zowel kinderen, tieners als volwassenen. Vaak ligt een slechte ervaring in de kindertijd of een overdreven beeld in de media aan de basis van het probleem.

"Wij helpen hen"
Professionele clowns verwerpen de cijfers echter. Ze wijzen op de hulp die ze kinderen bieden om therapieën aan te kunnen. "Het entertainment van de clowns maakt de ziektes draaglijk of leidt af. Lachen werkt therapeutisch, dat weet iedereen", aldus Tony Eldrigde, secretaris bij Clowns International.

Clowns of humor?
Zonder het goede werk van de cliniclowns en dergelijke te willen onderuithalen, kan toch de vraag gesteld worden of het de clowns zijn die de kinderen afleiden en steunen of de humor en de afleiding. Daarenboven is het belangrijk een onderscheid te maken naar (mentale) leeftijd en persoonlijkheid van het kind. (edp)

uit HLN (http://www.hln.be) 29/12/07 10u30

stephanie.engelen
30th December 2007, 00:06
Ik denk dat het belangrijk is om kind per kind individueel te bekijken, en alvorens in de kamer binnen te stormen, te overleggen met de ouders wat het kind kan verdragen. Of ze rustiger moeten zijn? Toen ik 13 was, stormde ze ooit mijn kamer binnen. Ik had geen bang, maar vond het dan weer te kinderachtig en tegelijk ook wel leuk. Ik begrijp goed genoeg dat kleinere kinderen de clowns angstaanjagend vinden Er zijn toch ook kinderen die schrik hebben van de Sint en Zwarte piet, in pretparken ook van de figuren die daar dan nog eens uitvergroot zijn, en deze bedoelen het ook allemaal goed. Eerst overleg en dan pas actie, blijf wel geloven in deze cliniclowns!

jessica.luyckx
30th December 2007, 16:29
Ik vond als kind clowns altijd angstaanjagend, ik vond ze leuk zolang ze maar niet te dicht bij mij in de buurt kwamen.
Er zijn toch ook andere manieren om een kind te laten lachen, het moeten niet altijd clowns zijn. Van mij mogen de cliniclowns blijven bestaan, ik vind dit echt een leuke actie voor kindjes die niet bang zijn voor clowns…

wim leenaerts
30th December 2007, 19:00
Angst voor clowns verklaard: iemand IT (Het) van Stephen King al gelezen of gezien?

Valerie De Cock
30th December 2007, 21:26
Clowns worden hier afgedaan als verschrikkelijke wezens, die enkel angst opwekken bij kinderen. Wel dan zijn er veel dingen die angst opwekken denk maar aan: sprookjesfiguren in sommige prekparken, vuurwerk, grote honden of blaffende honden, sommige dieren in de zoo, filmvoorstellingen waar het geluid soms erorm hard staat, donder en bliksem, .... Het is toch normaal dat je als kind schrik hebt voor dingen die je niet elke dag ziet of die niet bij de directe realiteit aanleunen. Het is wel belangrijk dat je kinderen hier niet voor afschermt want dan worden het bange wezentjes die niets gewoon zijn. De bedoeling van de cliniclowns is niet om kinderen schrik aan te jagen, enkel om de kinderen af te leiden zodat ze eventjes niet aan hun pijn moeten denken. Juist door het feit dat de kinderen misschien schrik hebben, worden ze afgeleid en denken ze niet aan de pijn. Misschien zou het ook wel leuk zijn om een poppenspel op te voeren, dan hoeven ze niet zo bang te zijn. Je moet ook de leeftijd van het kind nagaan en een afleiding zoeken die bij deze leeftijd past.

marliessomers
31st December 2007, 01:00
Persoonlijk heb ik geen schrik voor clowns. Ik heb zelf de clowns nooit grappig gevonden ik die rode neus, dat haar en die grote mond overdreven. Maar toch denk ik dat de cliniclowns een belangrijk werk doen. Wanneer een kind al lang in het ziekenhuis ligt kan dit zeker voor afleiding zorgen. Maar je moet ze niet kinderachtig behandelen.

caroliencuypers
31st December 2007, 01:13
Zelf had ik ook zeer veel bang van een clown toen ik klein was. Zo groot en overdreven. Maar veel kinderen zijn zeer blij wanneer ze een cliniclown op bezoek krijgen wanneer ze voor een tijdje in het ziekenhuis verblijven.

Het ene kind kan hier goed mee om en het andere kind niet. Maar deze clowns hebben ook een kleine invloed op het herstelproces van kinderen. Dus we mogen deze clowns zeker niet wegdenken uit de kinderziekenhuizen