PDA

Bekijk de volledige versie : Wanted: 46.000 docenten!!


Barst
2nd July 2005, 13:21
46000 docenten gezocht... in Nederland!!


Het lerarentekort zorgt binnenkort voor ’een gigantisch probleem’, zegt minister van onderwijs Van der Hoeven. Het ministerie schat dat er de komende zes jaar in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs door de vergrijzing 110000 nieuwe leraren nodig zijn, terwijl er van 2006 tot 2012 maar ongeveer 64000 leraren in spe afstuderen.


Vooral het aantal studenten op opleidingen tot docent in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs is veel lager dan de vraag. Er zijn de komende tijd elk jaar ruim 7000 docenten in die onderwijssector nodig, terwijl er jaarlijks 3000 afstuderen.

Het aantal zij-instromers valt ook tegen. Bijna 3500 mensen hebben sinds de eeuwwisseling deze carrièreswitch gemaakt. Van der Hoeven: „We hadden op meer gerekend en gehoopt.”

En dus moeten op andere manieren mensen enthousiast worden gemaakt voor het onderwijs. Samen met de verenigingen van universiteiten (VSNU) en hogescholen (HBO-raad) heeft de minister een beleidsplan voor lerarenopleidingen gemaakt. Hierin is veel aandacht voor betere ontwikkelingsmogelijkheden en carrièreperspectieven van docenten. Extra salaris hoort er niet bij.


Trouw, 02-07-2005

Davy V.H.
2nd July 2005, 19:37
Noooooooo...!

En binnen een paar jaar zijn er weel teveel (ik dacht dat er nu al teveel waren??????)

Kenny
3rd July 2005, 00:58
Ik dacht ook te veel, maar dan voor België. Gaat dit bericht niet over Nederland?

Barst
3rd July 2005, 01:49
[FONT=Trebuchet MS]Artikel komt uit 'Trouw', minister Van der Hoeven is mij niet direct bekend in België... dacht dat het duidelijk was...
quod non dus...

Zal ik maar verduidelijken zeker? ("...in Nederland!!") [/FONT] :rolleyes:

wim leenaerts
3rd July 2005, 20:31
Waarom is dit nu niet zo in België :( (ik weet het, het is geen mooie gedachte, maar het zou het ons toch gemakkelijker maken een job te vinden...)

Davy V.H.
4th July 2005, 00:51
[QUOTE=Barst]dacht dat het duidelijk was...
[/QUOTE]

U gaat er van uit dat wij alles duidelijk lezen ook he :p

Barst
4th July 2005, 03:00
[FONT=Trebuchet MS]Inderdaad! En des te meer bij afgestudeerden! (grijns, grijns...)[/FONT]