PDA

Bekijk de volledige versie : één op de drie kan school niet betalen


A'lies Van Hoof
2nd July 2005, 12:38
Een op de drie kan school niet betalen
School: vaak onbetaalbaar.Dertig procent van de leerlingen gaat de zomervakantie in zonder de schoolfactuur volledig te hebben betaald. Dat schat de vzw Schuld op School.

Kansarmen
"Voor de groeiende groep kansarmen en eenoudergezinnen is de rekening van de school de laatste die betaald wordt. Schooldirecties kunnen echter nog heel wat doen om de kosten te beperken", besluitde vzw. (belga)


Ik vind dit persoonlijk iets waar scholen het komende schooljaar extra aandacht aan moeten geven. 'Uit goede bron' weet ik dat het in de kleuterschool voor alsmaar meer ouders een ramp wordt om de schoolkosten te betalen. In de lagere school gaan de kinderen dan zwemmen. Daarover heb ik tijdens mijn alternatieve stage nog een discussie gehad. Een moeder van twee kinderen vond dat haar oogappels te weinig gingen zwemmen met de school. Ik zei haar: 'Het is ook niet haalbaar voor alle ouders om dat te bekostigen.' Het mens was niet voor rede vatbaar. 'Elke week 2€ is nu toch ni veel zeker,' was haar commentaar.
Hoe het op het secundair onderwijs gesteld is met het betalen van de schoolrekeningen weet ik niet, maar wss zal het probleem daar nog groter zijn omdat de kosten hoger liggen.
Het GOK is in het leven geroepen voor onze kansarme kinderen en jongeren... ik denk alleen dat er nog ernstigere stappen nodig zijn om alle kinderen/jongeren zoveel mogelijk gelijke kansen te geven. Eén probleem: GELD.

Barst
2nd July 2005, 12:46
[FONT=Trebuchet MS]En dan nog maar gezwegen van het volgende: schooldirectie sluit leerlinge uit van de proclamatie omdat de schoolrekeningen nog niet vereffend waren (alleenstaande moeder was werkloos)...

Zij kreeg haar diploma achteraf wel ergens in een achterkamertje van het schoolsecretariaat (is wettelijk verplicht), maar mocht dus niet mee op het podium (gisteren of eergisteren gezien op het tv-journaal)...

'Schoolvoorbeeld' van pedagogisch ONverantwoord zeker?[/FONT]