PDA

Bekijk de volledige versie : Actieve games zijn niet zo sportief


Jo Dries
27th December 2007, 11:38
Vaak gekocht en onder de kerstboom gespot zijn de spelcomputers die aanzetten tot bewegen. Actieve computers als de Nintendo Wii mogen dan al aanzetten tot enige lichamelijke inspanning, er gaat niets boven 'the real thing'. Tijdens het elektronische springen of bowlen verbruik je slechts een fractie van wat wordt gedacht. Britse wetenschappers deden er onderzoek naar en vrezen dat steeds meer mensen ervan uitgaan dat ze met uren gamen hun dagelijkse beweging kunnen krijgen.

Uur beweging
Jongeren of zij die kampen met overgewicht zouden meer dan een uur moeten bewegen om gezondheidklachten te voorkomen. Een Wii verbruikt slechts twee procent meer van de energie dan tijdens het spelen op een gewone computer. (lvl)

www.hln.be

jan.dufraing
27th December 2007, 13:23
Zelf denk ik ook dat deze games voor een verkeerde indruk zorgen. Mijn neefje kampt ook met overgewicht. Vorige week zij hij nog tegen mij dat hij nu veel meer sport maar het was ook met zo een game. Dit is echt niet sporten 2% meer energie verbruiken dan gewoon achter de computer zitten is niets. Als je weet dat je bij het sporten al je spieren gebruikt dan verbruik je veel meer. Deze games zorgen voor een misleidend effect.

Het moto is ga sporten in plaats van achter die computer te zitten.

wim leenaerts
27th December 2007, 13:30
Wel een vreemde conclusie. De neef van mijn vriendin (hij is 25) heeft nl. sinds kort ook een Wii en 'klaagde' gisteren dat hij nog steeds stijf was van een avond Wii-en 2 dagen geleden. Als je daar stijf van bent wil dat toch wel wat zeggen. Wij hebben er voor oudjaar ook één gehuurd, dus ik ben benieuwd of ik ook stijf ga zijn, de ultieme test :)

wim leenaerts
27th January 2008, 14:11
Spelcomputer tegen overgewicht
Wanneer er wordt geklaagd over de toenemende zwaarlijvigheid bij jongeren, worden computerspelletjes vaak met de vinger gewezen. Maar dat gaat veranderen, zo schrijft de Independent on Sunday, want een nieuwe 'actieve' game wordt door experts juist aanbevolen als wapen tegen overgewicht.

Wii
De meeste computergames maken van de gebruiker een passieve 'couch potato' die urenlang met zijn joystick bezig is en intussen geen andere spier beweegt. Volgens wetenschappers speelt dit een rol bij het feit dat 10 procent van de zesjarige Engelsen, en maar liefst 15 procent van de jongens en meisjes van vijftien, kampen met overgewicht - met alle gezondheidsrisico's vandien.

Maar nu is er een nieuwe generatie games, aangevoerd door de razend populaire Wii van Nintendo, waarbij de speler niet alleen de 'joy stick hand' maar het hele lichaam gebruikt. Want wie met een Wii speelt, zit niet, maar staat en beweegt armen en benen om op die manier virtueel te tennissen, te bowlen of andere (computer)sporten daadwerkelijk te beoefenen.

Virtuele gymnastiek
Vogens een artikel in het British Medical Journal "vergroten dergelijke actieve games het energieverbruik van de speler aanzienlijk", zeker vergeleken met meer traditionele spelletjes. Dat bracht een aantal scholen ertoe deze vorm van 'virtuele gymnastiek' onder begeleiding te gaan toepassen. Met succes, want hartonderzoek geeft aan dat jongens en meisjes die vaak bezig waren met de Wii fitter zijn dan klasgenoten die minder actief op de computer spelen.

Het ministerie van Volksgezondheid in Londen is nu zo onder de indruk van de resultaten dat computerspelletjes, in elk geval die waarbij echt bewogen moet worden, officieel zullen worden aanbevolen. (belga/bf)

Bron: www.hln.be, 28/01/08

Weeral maar een bewijs dat je de meeste onderzoeken en artikels best met een kritische blik leest :rolleyes:

ambi-ann
25th April 2008, 07:12
Vrijdag 25/04 Wii Fit mikt vooral op vrouwen
BRUSSEL - De spelletjesproducent Nintendo doet er alles aan om van Wii Fit een succes te maken. Het spel richt zich op de hele bevolking, gamers én niet-gamers.


Van onze redacteur


Vandaag wordt het spel Wii Fit gelanceerd. Die interactieve game belooft de gezondheid van de spelers te verbeteren met behulp van een boel spelletjes. In Japan, het thuisland van de producent Nintendo, is de game een verkoopsucces. Op amper een week tijd gingen maar liefst 250.000 exemplaren de deur uit, of bijna 2,5 spellen per seconde. En dat cijfer is intussen opgelopen tot ongeveer 2 miljoen spellen.

Wii Fit is een zogenaamde 'exergame', een spel dat gamen combineert met lichaamsbeweging (DS26/11/07). Wie een exergame speelt, doet dat niet vanuit de zetel, maar moet écht skiën, boksen of golfen.

Nintendo trekt volop de kaart van de exergames. Zijn Wii-console spurtte de Playstation 3 en de Xbox 360 voorbij en zette het bedrijf opnieuw op de kaart. Er werden al 24,4 miljoen exemplaren verkocht sinds de release in 2006.

Eerder lanceerde Nintendo het spel Wii Sports, waarbij gamers het tegen elkaar kunnen opnemen op een tennisveld, een bowlingbaan of een golfbaan. Met Wii Fit gaat de Japanse spelproducent nog een stapje verder. Bij Wii Sports lag de focus vooral op het spelaspect, nu wordt de nadruk meer op gezondheid gelegd.

Weegschaal

Samen met de game wordt een zogenaamd 'balance board' verkocht, een draadloze, drukgevoelige plaat die je lichaamsbewegingen registreert en overbrengt op het scherm. De plaat werkt ook als weegschaal: het gewicht van de gamer wordt vóór elke sessie opgeslagen, zodat de effecten van het spel duidelijk worden in een grafiek. :doh:

Het is de bedoeling om gewicht te verliezen en de spieren te versterken door middel van allerhande spelletjes: er zijn evenwichts-, kracht-, aerobics en yogaoefeningen. Het spel werd al vaker omschreven als 'een interactieve fitnessvideo'.

Nintendo doet er alles aan om van het spel een hit te maken: in de VS wordt voorspeld dat de Japanse spelproducent het grootste marketingbudget ooit zal uittrekken om Wii Fit volgende maand op de markt te gooien. Ook hier draait de marketingmachine op volle toeren. Voor de lancering in Vlaanderen kroop de mediafiguur Tanja Dexters op een torenhoog platform voor een work-out van zo'n anderhalf uur.

Wii Fit surft mee op twee golven. Enerzijds profiteert het spel van de populariteit die games de laatste jaren hebben gekregen, waardoor behalve jonge mannen, ook kinderen, senioren en vrouwen spelletjes spelen. De reclamecampagne lijkt zich dan ook vooral op vrouwen te richten.

En anderzijds pikt het spel ook in op de trend om mensen in beweging te krijgen. Steeds meer initiatieven moeten de 'gewone mens' uit zijn zetel halen. In Vlaanderen leidde vooral 'Vlaanderen Sportland', het Eén-programma met Evy Gruyaert, tot een toevloed aan recreantjoggers. Bij Nintendo hopen ze dat Wii Fit eenzelfde effect kan hebben.

Het is niet voor het eerst dat een fitnessgame wordt gelanceerd. In het verleden probeerde Eyetoy Kinetic, een spel gemaakt met de steun van Nike, gamers al aan het sporten te krijgen. Maar dat spel was geen onverdeeld succes, ondermeer door de wat stroeve gameplay.

Bij Nintendo hebben ze alvast erg veel moeite gedaan om het gebruik zo eenvoudig mogelijk te houden. Maar of Wii Fit het kan waarmaken, is afwachten. Intussen krijgt Nintendo vooral kritiek vanwege de hoge vraagprijs. Op Youtube is een hilarische filmpje te zien dat de originele reclamespot voor Wii Fit parodieert.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=7S1R8LLE

Haha het lijkt of Wii je boodschap begrepen heeft, want ze komen nu wel met heel verfijne 'exergames'. Al vraag ik me af of iedereen zo is pgezet met de weegschaal-optie.
Zoals we ware Singstarparties kenden ... (allen in groep verzamelen om een avondje zingen), gaan we nu de toer op van de WeightWatchers ... :rolleyes: