PDA

Bekijk de volledige versie : Tja... (2)


Barst
30th June 2005, 18:25
Iraniėrs weigeren ,,drinkgelag''


BRUSSEL - De lunch in de Kamer met een delegatie van het Iraanse parlement gaat niet door. De Iraniėrs eisten dat niemand tijdens de maaltijd alcohol dronk. ,,Zelfs voor een tolerante Herman De Croo is dat een vorkje te ver'', aldus de kamervoorzitter.


Van popsterren is het bekend. Vooraleer ze willen optreden, moet een uitgebreid eisenpakket worden ingewilligd. De Rolling Stones willen bijvoorbeeld altijd een snookertafel, een pingpongtafel, een flipperkast en nog wat computerspelletjes achter het podium.

Ook politici hebben zo hun eisen. Neem bijvoorbeeld de delegatie van de Iraanse Consultatieve Islamitische Raad die vandaag onder leiding van Gholamali Haddad Adel een bezoek brengt aan het Belgische parlement.

Iraniėrs eten net als andere moslims geen varkensvlees en drinken geen alcohol. Het ligt voor de hand dat de gasten geen varkenshaasje in rodewijnsaus geserveerd krijgen. Maar de Iraanse delegatie eiste dat niemand alcohol zou drinken. ,,Ik heb geen eisen op papier gekregen'', zegt De Croo. ,,Maar het klopt dat mij onrechtstreeks de vraag is gesteld geen alcohol te serveren.'' Een oplossing was de lunch te vervangen door een ontbijt. Uiteindelijk verkoos De Croo de lunch af te zeggen en de delegatie te ontvangen in een audiėntie.

VLD-kamerlid Willy Cortois vindt de houding van de Iraniėrs vreemd: ,,Zelf kunnen ze kiezen geen alcohol te nuttigen, maar dat opleggen aan de gastheer? Dat gaat te ver. Als ik naar Iran ga, pas ik mij aan. Omgekeerd moet dat ook gelden.''

Onlangs werd het Nederlandse parlement met hetzelfde probleem geconfronteerd. Ook in Den Haag werd het diner afgelast.

Een andere eis van de Iraniėrs is dat ze geen vrouwen de hand willen schudden. Vanmiddag wordt de delegatie ontvangen door senaatsvoorzitter Anne-Marie Lizin (PS). Hoe Lizin haar collega zal begroeten, is niet bekend.


30/06/2005

©Copyright De Standaard