PDA

Bekijk de volledige versie : Rode Kruis blij met opbrengst Music for Life


de pietro
26th December 2007, 15:17
BRUSSEL - Het Rode Kruis reageert vanzelfsprekend uiterst tevreden op het hoge bedrag dat Music for Life bijeenbracht. 'Tegelijk zijn we ook verbouwereerd dat Studio Brussel zo'n ongelooflijk bedrag bijeen krijgt voor een vergeten probleem', zegt gedelegeerd bestuurder Philippe Vandekerckhove.
De benefietactie van Studio Brussel was dit jaar opnieuw een ongekend succes en bracht meer dan 3,3 miljoen euro op. 'We zijn zeker verbouwereerd dat de actie zo'n ongelooflijk bedrag opbrengt. Het verbaast nog meer dan op het eerste zicht lijkt. De mensen denken immers nogal gauw dat het Rode Kruis gemakkelijk veel geld krijgt bij rampen', legt Vandekerkchove uit.

Mensen doneren vooral veel geld voor de slachtoffers van rampen die veel media-aandacht krijgen en dus een grote impact hebben, zegt Vandekerckhove. Hij verwijst daarbij naar onder meer de tsunami-ramp van enkele jaren geleden.

Studio Brussel is er volgens de gedelegeerd bestuurder van het Rode Kruis in geslaagd om veel geld bijeen te krijgen voor een eerder 'sluimerend probleem, dat niet zo veel media-aandacht krijgt'. Vorig jaar waren dat de slachtoffers van landmijnen en dit jaar het waterprogramma van het Rode Kruis.

Door het hoge bedrag kan het Rode Kruis nu sneller, efficiënter en op een grotere schaal de verschillende waterprojecten aanpakken. Zo leggen de hulpverleners van de organisatie onder meer waterputten aan in het noorden van Namibië.

(de standaard)

Barst
26th December 2007, 15:38
Een vloed van solidariteit


LEUVEN - 3.353.568 euro: zoveel heeft de tweede editie van 'Music for Life' opgebracht. Drie gekke presentatoren in een glazen huis zijn erin geslaagd Vlaanderen massaal voor het goede doel te mobiliseren.


De Stubru-presentatoren Siska Schoeters, Tomas De Soete en Peter Van de Veire lieten zich op woensdag 19 december gewillig opsluiten in het Glazen Huis in Leuven en overleefden al die tijd op niet veel meer dan vruchtensapjes. En dat laat zijn sporen na: 'Als je nog iets dichter komt, eet ik je op', zei een hongerige Peter Van de Veire op kerstavond - na zijn 'bevrijding' - tegen een plagerige Marcel Vanthilt.

Maar hun inspanningen zijn niet voor niets geweest. De kerstactie van Studio Brussel, ten voordele van projecten voor drinkbaar water, heeft Vlaanderen massaal warm gemaakt voor een thema dat anders nauwelijks media-aandacht krijgt. Overal te lande schoten de inzamelacties als paddestoelen uit de grond. En op de veilingsite Ebay was het al Music for Life wat de klok sloeg.

Ook de collega's van het presentatietrio zetten hun beste beentje voor. Soms letterlijk, zoals Sofie Lemaire en Stijn Van de Voorde, die een Vlaamse elfstedentocht skeelerden en zo iets meer dan 61.000 euro bijeenreden.

Dat zoiets afstraalt op de zender zelf, hoeft niet te verbazen: uit eigen onderzoek van de VRT blijkt dat de voorbije week dubbel zoveel luisteraars op Studio Brussel hebben afgestemd.

Netmanager Jan Van Biesen is dan ook in de wolken: 'Zes dagen verslavende en geëngageerde radio hebben in Vlaanderen tot een vloed van solidariteit en creativiteit geleid. Het ingezamelde bedrag overstijgt alle verwachtingen.'

Met het geld dat werd ingezameld, kunnen duizenden levens worden gered. En dat is niet overdreven. Eén voorbeeld: een gezin van vier mensen een jaar lang van drinkbaar water voorzien, kost in Namibië 39 euro. (lb/kbz)


DS, 26-12-2007 (lb/kbz)

Natasja_dc
27th December 2007, 09:42
Ik vind het heel tof dat er zoveel geld is ingezameld! Studio Brussel is er voor de 2de keer op rij in geslaagd. Van hen vind ik dit ook heel knap. Ik heb nog geen andere radiozender zoiets zien doen voor het goede doel.

Het is heel belangrijk dat de mensen nu weten dat watertekort zo'n groot probleem is in sommige landen. Je moet eerst weten dat er een probleem is, voordat je bereid bent hulp te bieden. Het Rode Kruis zegt inderdaad dat wij enkel iets afweten van de grote rampen die in de media komen, maar waar kom je dat anders te weten? De meeste mensen gaan niet op het internet op zoek naar alle problemen in de wereld, want dan krijg je er nog heel veel te zien. Er zijn nog talloze problemen die we zouden moeten proberen aan te pakken.

Dankzij Studio Brussel en de helpende hand van heel Vlaanderen hebben we nu wel één van deze problemen een beetje kleiner gemaakt.

Ik vind dit dus een heel mooi initiatief dat volgens mij herhaald mag worden!

Hanne.Van.Rooy
27th December 2007, 11:15
Awel, dat vind ik nu eens een goed initiatief ! Dat is nu eens een goed voorbeeld dat mensen hun goed hart eens laten zien. Het is dan ook slim gezien om het initatief te doen rond kerstmis. De tijd van vrede en solidariteit.
Als je leest dat een gezin in Nambië maar ongeveer 40 euro nodig heeft om een heel jaar drinkbaar water te hebben, dan schrik je toch wel denk ik.
Het probleem rond drinkbaar water wordt alleen maar groter denk ik. Er moeten dringend oplossingen gezocht worden. Waterputten en waterzuiveringsinstallaties zijn al grote verbeteringen.
Maar ik denk dat de wereld de oorzaken eens onder ogen moet zien. Dan denk ik spontaan aan grote multinationals, overheden die deze mensen uitbuiten,...
Zoiets verzwijgt men liever dan dat het in de media wordt gebracht.

Hanne Wuyts
27th December 2007, 18:42
Wel ik heb het echt al veel te veel gezegd, maar ik vond het bangelijk wat StuBru heeft gedaan. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik, toen ik maandagavond voor de buis zat te kijken naar de slotshow, niet had verwacht dat ze ineens zoveel ging verdienen. En dan bij dit geld nog eens meer dan 5000 000 euro van Nederland erbij en in Zwitserland hebben ze ook een glazen huis gezet in Genève. Ik denk dat de mensjes in Afrika toch een stuk vooruit zijn nu...

Caroline.Deckmyn
29th December 2007, 10:50
Dat is een prachtig initiatief natuurlijk. Dat iedereen er zo aan meewerkt, en dat iedereen toch eens zijn "goede wil" laat zien! En is denk dat het wel tamelijk normaal is dat het Rode Kruis wel erg blij is met deze opbrengst, want daar zullen ze wel veel mee kunnen doen! Ik hoop natuurlijk wel dat al dat geld naar die arme gebieden gaat, en dat er niet te veel gaat naar administratieve zaken enz... Ik weet natuurlijk dat dat drinkwater levensbelangrijk is, maar soms vind ik het toch een beetje erg dat niet alle hulporganisaties in de media kunnen komen om zo veel geld in te zamelen. Want de mensen hebben allemaal veel geld aan het rode kruis gegeven, en dan denken ze van ok, ik heb dit jaar iets gesteund. Maar zo worden sommige andere groepen wel eens vergeten. Begrijp me niet verkeerd, ik vind deze actie super en ik heb veel respect voor iedereen die het gesteund heeft, maar ik heb een dubbel gevoel omdat er nu één organisatie zoveel geld heeft, en andere bijna niets, terwijl ook zij belangrijke projecten hebben om anderen te helpen. Maar dat verandert niets aan de zoek, music for life was super!

stephanie.engelen
29th December 2007, 17:08
Waauw, dit is echt veel geld. Prachtig initiatief waar ik volledig achter sta. Puik werk aan heel Vlaanderen en de organisatoren uiteraard. Ga zo verder.

sannedierckx
30th December 2007, 23:33
Fantastisch dat zo'n bedrag is behaald! Dit is toch echt een prachtig initiatief. Er zijn niet alleen mensen in nood op het moment dat er één of andere ramp in het nieuws komt, dagelijks komen mensen om ten gevolge van een tekort aan drinkwater. Het is een probleem waar zovelen elk uur van elke dag mee geconfronteerd worden, maar het komt niet genoeg in de actualiteit. Mooi dat Studio Brussel dat ook beseft en er iets aan doet!

Eliene soontjens
31st December 2007, 19:44
Ik vind het een nobel en goed initiatief!!! Het is goed dat voor zulke "levensnoodzakelijke" dingen geld wordt ingezameld. Ieder mens heeft toch recht op drinkbaar water. Maar laten we ook beseffen dat 1 keer per jaar geld doneren een druppel is op een hete plaat. Beter zou zijn dat alle naties over de hele wereld met ons belastingsgeld zulke dingen financieren ipv oorlogje spelen, zodat die hete plaat ineens zou afgekoelt worden en onze druppel nog meer effect zou hebben ;). Maarja, ondertussen kunnen we niet anders doen dan deze initiatieven toejuichen en met open armen ontvangen.

Natalie Docx
1st January 2008, 10:22
Het is ongelooflijk als je het bedrag hoort. Ik had wel gedacht dat ze veel bij een zouden krijgen maar zovéél... Gewoon een geweldig initiatief en manier om geld in te zamelen!