PDA

Bekijk de volledige versie : Kortere zomervakantie?


Barst
29th June 2005, 02:30
Kortere zomervakantie voor scholieren?


PRO

'Wij pleiten voor minder zomervakantie, maar tegelijk willen we een betere spreiding van de overige vakanties', zegt Ludo Frateur, hoofd van de studiedienst van de Vereniging Vlaamse leerkrachten (VVL).


'Dat ons onderwijs momenteel internationaal goed scoort, mag geen rem zijn voor veranderingen. De overheid heeft een aantal studies laten maken over een herschikking van de vakantieperiodes, maar het ontbrak haar steeds aan politieke moed om er iets mee te doen. Momenteel zijn de vakanties erg ongelijk gespreid. Een herschikking van de schoolkalender zou het schooljaar veel evenwichtiger kunnen maken. Bovendien wordt de continuïteit van het leerproces door de onregelmatige vakantiespreiding ernstig verstoord. Als Pasen laat valt, is het derde trimester erg kort. Toch krijgen de leerlingen in die periode vaak nog pakken leerstof voorgeschoteld.

Wij ijveren voor een opdeling van het schooljaar in gelijke blokken met vaste vakantieperiodes. De paasvakantie kan losgekoppeld worden van Pasen. Als de zomervakantie met één à twee weken wordt verkort, is er ruimte om meer vakanties tijdens het schooljaar te plannen. Leerlingen hebben nood aan regelmaat. Met de huidige vakantieregeling is daar in de tweede helft van het schooljaar geen sprake van. Het sociale leven van jongeren is erg onregelmatig; een goed gestructureerd schooljaar heeft daarom een hoge pedagogische waarde.

Uit onderzoek blijkt dat één week niet genoeg is voor leerlingen om volledig los te komen van de school. De krokus- en herfstvakantie zijn kort. Als de grote vakantie wordt ingekort, kunnen er meer langere vakanties komen.

Tijdens de zomervakantie moeten scholieren zich kunnen ontladen, maar ze moeten zich ook opnieuw kunnen opladen. Of om dat doel te bereiken de vakantie acht tot negen weken moet duren, is nog de vraag. Als het aantal vakantiedagen op jaarbasis behouden blijft, is er in principe geen bezwaar tegen een kortere zomervakantie. Vaste lesblokken, afgewisseld met regelmatige periodes van rust, kunnen een goed alternatief zijn. Momenteel is het schooljaar opgedeeld in een lange periode van inspanning en een lange periode van ontspanning. Door die verdeling hoopt zich tijdens het schooljaar heel wat negatieve stress op. Vaak zijn scholieren tegen het einde van juni op de school uitgekeken. Langere rustperiodes tijdens het schooljaar zouden dat kunnen vermijden. Zo hoeft de grote vakantie niet noodzakelijk twee maanden te duren.'


CONTRA

'Het Belgisch onderwijs met de huidige vakantieregeling scoort uitstekend op internationaal vlak. Waarom zouden we veranderen wat goed is?', zegt Roger Vandevenne, adjunct-secretaris van de vakbond ACOD Onderwijs.


'Ik zie geen argumenten om de vakantieregeling die sinds jaar en dag geldt, plots om te gooien. Het huidige vakantieregime werkt uitstekend. Bovendien is het voorstel om de zomervakantie in te korten in Vlaanderen nog nooit aan de praktijk getoetst. Het plan is louter het resultaat van studies en rondvragen. Met leerlingen en leerkrachten wordt beter niet geëxperimenteerd. Door de huidige regeling te wijzigen, wordt de doos van Pandora geopend. De tendens in het onderwijs dat niets bij het oude mag blijven, verontrust mij.

Tijdens de grote vakantie kunnen leerlingen en leerkrachten de stress van het afgelopen schooljaar volledig achter zich laten. Daarvoor is een vakantie van negen weken absoluut noodzakelijk. Bovendien is de zomervakantie voor leerkrachten het uitgelezen moment om de cursussen te actualiseren. Tot mijn veertigste was ik leraar wiskunde. Toen de klassieke wiskunde plaats moest ruimen voor de moderne wiskunde, heb ik de drie daaropvolgende zomervakanties optimaal benut om die vernieuwde wiskunde volledig onder de knie te krijgen. Tijdens het schooljaar is daar nog nauwelijks tijd voor. De eindtermen en leerplannen veranderen met de regelmaat van de klok, leerkrachten veranderen steeds vaker van vak. De zomervakantie biedt hen de kans om bij te blijven.

De meerderheid van de leraren, leerlingen en ouders wil geen kortere zomervakantie. Toch wordt die indruk gewekt. Pedagogen en beleidsmakers die nooit voor een klas stonden, dringen hun vernieuwende ideeën op zonder de consequenties ervan te vatten.

Het voorstel om de vakantieperiodes gelijk te verdelen over het schooljaar, geeft leerkrachten en leerlingen geen kans om écht op adem te komen. Vaak worden kinderen opgezadeld met taken die na een korte vakantie af moeten zijn. De lange zomervakantie is zowat de enige periode waarin leerlingen geen werk mee naar huis krijgen.

Dat scholieren na twee maanden heel wat leerstof zouden vergeten, kan geen reden zijn om aan de grote vakantie te raken. Hoe zit het dan met leerstof van twee jaar geleden? Laten we leerlingen en leraren vooral de kans geven om tijdens de zomermaanden hun batterijen optimaal op te laden.'

Knack, 29-06-2005

Wouter
29th June 2005, 17:51
lol wie heeft hier 'ja' gestemd? :)

wim leenaerts
3rd July 2005, 20:29
Mijn eerste gedachte was eigenlijk 'Ja' , omdat ik altijd al gevonden heb dat de kerst-en paasvakantie veel te kort zijn... maar toen ik er enkele seconden over nadacht kwam ik toch ook op 'nee' uit.
2 maand geen school moeten zien is zalig en ook nodig, je hebt die tijd echt nodig om de school even volledig van je af te zetten en je ten volle te ontspannen.
Trouwens, als ze de grote vakantie gaan inkorten moeten ze ofwel Werchter 2 weken 'verlaten' ofwel pukkelpop 2 weken vervroegen, en wie gaat dat regelen ;)

judithgielens
3rd July 2005, 22:14
persoonlijk vind ik onze vakantie eigenlijk wel wat te lang.
Dit jaar is die al begonnen op 20juni voor mij, tot 11september (of langer?)
Ik ben eigenljik al heel blij dat ik in september al mee op openluchtklassen kan gaan zodat ik in het jaar een weekje meer "verlof" heb.

In nederland is de grote vakantie korter en hebben ze tijdens het jaar meer vakantie, ik heb mijn familie nog nooit horen klagen!
krokus en herfstvakantie zouden van mij gerust een week langer mogen duren!
ofwel maar 1 week inkorten en een extra weekje vakantie ergens? :D

Line_Puimège
20th December 2007, 22:18
Euh...NEE! Ik vind de vakanties, zoals die er nu zijn eigenlijk heel goed. Ik vind niet dat er iets aan veranderd zou moeten worden. En zéker niet aan de zomervakantie. Moesten ze deze korter maken, dan ben je nog maar net in vakantiestemming wanneer de vakantie al gedaan is! Er zijn ook veel mensen die voor een maand op reis gaan (naar familie bijvoorbeeld) en de andere maand in België zitten, wat zouden zij dan moeten doen? En mensen die herexamens hebben, wat hebben zij dan nog aan hun vakantie? Juist niets, want ze hebben enkel kunnen studeren! Nee, ik ben niet voor de inkorting van de zomervakantie, het zou echt niet leuk meer zijn.

:wave:

Caroline.Deckmyn
29th December 2007, 11:05
Nee zeker niet, waarvoor is dat nu nodig?! De vakanties zijn toch goed zoals ze nu zijn. De dag van vandaag moeten kinderen al zo veel werken voor examens en taken,... en ik denk dat die 2 maanden er volledig weg van zijn en gewoon kunnen ontspannen en niets moeten doen er echt wel mogen zijn! En een leerkracht heeft al zo'n zware job, dat die er toch eens uit mag zijn,niet? ;)

thomas.marivoet
29th December 2007, 11:17
Ik ben wel voorstander van het spreiden van meer vakanties :cool:
Het kan zijn voor en zijn nadelen hebben om daarom ook de grote vakantie in te korten. Ik denk dat àls de grote vakantie met een paar weken wordt ingekort, leerlingen misschien minder vergeten van wat ze het vorige jaar op school geleerd hebben, want dat merkte ik vroeger wel bij mezelf: na twee maanden vakantie duurde het even voordat de destijds nieuwe dingen terug opgefrist waren.
Anderzijds is het wel lastig om die twee maanden in te korten. Ik herinner mij ook dat die vroeger veel te snel om waren. Een week op kamp, een week weg met de ouders, weer een week op kamp, een tuinfeest hier en daar, een paar dagen lekker lui voor de tv liggen als het regent, etc etc... Die vakantie is zo leuk dat ze altijd direct om is.
Natuurlijk, weer van de andere kant bekeken, als die twee maanden om te beginnen niet waren ingevoerd, zou niemand ze missen als ze afgeschaft zouden worden. Misschien is het dus wel het proberen waard. Iets meer vakantie tijdens het schooljaar en iets minder vakantie tijdens de (nu nog) grote vakantie.
In ieder geval heeft het niet al te veel zin om de pro's en de contra's te overlopen als er niets aan veranderd zal worden. M.a.w.: misschien wachten we best wat af, tot er min of meer vast staat dat er iets zal veranderen.

Groeten!

Michiel VD
29th December 2007, 11:43
Ik vind nu niet dat we daaraan moeten beginnen sleutelen. het onderwijs gaat al zoveel veranderingen en aanpassingen door de laatste jaren en als dat er dan nog eens bij zou moeten.
Trouwens als het werkelijk waar is dat onze spreiding al zo geweldig hoog scoort internationaal waarom dan wijzigen. Laat het ons maar zo houden voor de secundaire scholieren ook al beginnen staken. :p

janavanranst
29th December 2007, 12:23
De schoolvakanties gaan al jaar en dag zo mee. Waarom ze nu ineens veranderen?
En stel maar is dat we een goede zomer hebben in België, wie gaat er met 30° en meer in de klassen zitten? Ik niet hoor!

elienvanlimbergen
29th December 2007, 12:27
Als je vakantiewerk doet en eventueel ook nog eens echt op 'vakantie' gaat, of herexamens hebt, zijn twee maanden zo voorbij hoor.

Lien.Luyten
29th December 2007, 12:34
Ik vind dat dit niet nodig is. Ik snap wel de mening van anderen dat de andere vakanties dan misschien iets of wat langer zijn, maar die twee maanden vakantie zijn echt nodig. Die zomervakantie vliegt trouwens ook voorbij. Twee maanden geen school hebben, niets moeten doen (als je geen herexamens hebt) voor school, geen leerkrachten, gewoon doen wat je wilt... Dat is echt eens nodig.

Tom.Geens
29th December 2007, 15:54
Als toekomstige leerrkachten en tot dan nog student stem ik ook "nee". Een weekje langer vakantie met Kerst en/of met Pasen lijkt mij niet beter dan 1 of 2 weken minder vakantie in de zomer. Een extra week tijdens dat lange eerste semester zou voor velen ook wel leuk zijn om even uit te blazen, maar uiteindelijk blijf je met de school in je hoofd zitten, want na een week is het al terug zo ver. Bovendien is dan meestal het weer niet zo denderend als in de zomer, dus dat is ook weer een nadeel. Een zomervakantie van twee maanden is dus goed volgens mij, zeker als je daar ook nog eens bijneemt dat veel studenten vanaf 16 jaar een groot deel van de vakantie afstaan aan vakantiewerk.

Nick Van Bael
30th December 2007, 18:47
Dat ze daar maar mee wegblijven se , als dit door gaat zal het alleen maar voor meer problemen zorgen voor onze jeugd en hun sport

caroliencuypers
31st December 2007, 00:05
Ik dacht ook eerst 'nee voor mij geen kortere zomervakantie' maar als ik er even over nadenk zou het inderdaad wel leuker zijn om nog een weekje langer kerstvakantie te hebben. Momenteel hebben we er natuurlijk niet veel aan omdat we volop aan het studeren zijn. Maar in mijn voorgaande jaren zou ik dat precies wel leuk hebben gevonden.

En omdat het weer toch niet altijd op en top is hier bij ons en je in de zomervakantie, meestal regen krijgt kan je evengoed een ander moment wat vakantie nemen.

Dus eigenlijk een dikke JA voor mij :-)

Carolien Cuypers

s5050033
7th April 2008, 16:35
Zoals in het artikel beschreven zijn er dus altijd pro's en contra's. Ik vind het eigenlijk nog niet zo'n slecht idee om de vakantieperiodes wat meer te spreiden. Ik denk dat het 'het volhouden' tijdens het schooljaar echt wel zou vergemakkelijken. Een ander nadeel aan twee maanden zomervakantie is uiteraard ook het 'verliezen van de opgeslagen kennis'.

Langs de andere kant, is het inderdaad zo dat het problemen zal opleveren wat de herexamens, vakantiewerkers, kampen,... betreft!

Ik wacht dus nog op ijzersterke argumenten om me te overtuigen :) Tot dan blijf ik ook vasthouden aan onze twee maanden (hopelijk toch) zomervakantie

Tinne Schrauwen
7th April 2008, 16:43
Nee dankjewel!

De zomervakantie is de enige vakantie wanneer je niets voor school moet doen (tenzij je een 2e zit hebt natuurlijk). Tijdens alle andere vakanties hebben we wel het een of ander te doen voor school, dus waarom onze echte vrije tijd inkorten? Als ze het doen, zouden ze misschien het tempo wat trager kunnen leggen ofzo.. Voor de rest zie ik hier het nut niet van in.

thomasopdebeeck
26th September 2008, 15:48
De zomervakantie is de enige vakantie dat je zonder stress van het school (tenzij dat je gebuisd bent natuurlijk) rustig op vakantie kan gaan, uitgaan , op stap kan gaan kortom eens echt genieten van het leven want je leeft tenslotte maar 1 keer.

Karenoris
1st October 2008, 20:42
Ook al zijn er verschillende voor- en nadelen, doe voor mij maar de vakanties zoals we die nu kennen.
Persoonlijk zou ik de zomervakantie niet kunnen missen. Voor mij is dat de enigste vakantie waar ik echt mijn gedachten kan verzetten, geen schoolstress heb (want in de andere vakanties ben je toch altijd nog een beetje met school bezig) en het schooljaar écht kan afsluiten.
Moest de zomervakantie enkele weken worden ingekort, lijkt er aan school geen einde te komen. Dan heb je in mijn ogen 3, 6 ... jaar doorlopend school met een aantal vakanties. Nu heb je 3, 6... jaar school, maar na elk schooljaar een duidelijke afsluiter en ben je er een degelijke tijd tussenuit met de zomervakantie.

Natalie Docx
1st October 2008, 22:24
Korter hoeft het voor mij zeker niet. Als je gaat werken en/of op reis gaat en eventuele herexamens hebt, is de vakantie die we nu kennen wel 'kort' genoeg.

Gitte Leenaerts
2nd October 2008, 15:36
waarom?

Waarom zouden we de vakantie inkorten? Stel dat het voorstel van de partij Groen door zou gaan dan zou dat dus willen zeggen dat we elke dag langer naar school moeten en dat de vakantie dan nog eens word ingekort. Daar zeg ik mooi "Nee bedankt" tegen!

Jente.Roosenbroeck
3rd October 2008, 09:10
Ik ben voorstander van de spreiding van de vakanties!

De grote vakantie vind ik ietsje te lang. Ik heb dan ook liever 2 weekjes minder en dan die 2 weekjes verdeeld over hier en daar een dagje verlof of een verlengd weekend zodat je tussendoor ook even op adem kan komen.

Maar de voorstellingen van de partij Groen vind ik ook banaal. Schooldagen langer maken zodat de kinderen niet naar de voor- en na opvang hoeven..
Dan maak je gewoon van de scholen een kinderopvang!
Én zo verwerven de kinderen nog minder contact met hun ouders, want
wanneer ze thuiskomen van school is het eten en bedtijd!

maarten.gilops
23rd October 2008, 15:08
Ik ben een tegenstander. Er zijn heel wat studenten/lln die in de zomervakantie gaan werken. Als men deze vakantie inkort is dat veel moeilijker. Je kan wel zeggen "ga in het weekend werken" maar in vele gevallen is dat praktisch onmogelijk. Dus laten we maar de lange vakantie behouden.

liesanne.adriaenssens
1st November 2008, 11:05
Wat is dat nu voor vreemd idee :D ! Trouwens als de vakantie korter wordt, hebben studenten met herexamens helemaal niets van vrije tijd meer. Tegen dat zij klaar zijn met blokken en hun examens hebben afgelegd, mogen ze weer naar school gaan. Volgens mij gaan er dan meer mensen komen die 'schoolmoe' zijn.
Dit idee is ook niet handig voor gezinnen waarbij de kinderen af en toe moeten bijspringen om rond te komen. Soms is het zo dat de kinderen in de vakantie werken omdat ze in het jaar veel meer zelf moeten betalen aangezien de ouders het niet kunnen. Ik ken toch wel wat mensen die hun eigen studies moeten betalen en die de vakantie vaak te kort vinden.

En natuurlijk de laatste reden, ikzelf vind de vakantie zeer fijn :p .

Jiri.Claes
3rd November 2008, 11:15
Ik vind dat de zomervakantie niet zou moeten worden ingekort. Zelf heb ik er geen problemen mee om de tijd te doden tijdens die 2 maanden. In veel gevallen heb ik zelfs tijd tekort voor wat ik allemaal wil doen in combinatie met op vakantie gaan met de ouders, vakantiewerk, festivals ed.

Ik moet toegeven, hier en daar een extra dagje vrij of een verlengd weekend is zeker niet mis, maar ik heb nu al altijd het gevoel dat de vakanties te snel voorbij gaan en dat er te weinig tijd is om alles te doen. Ik behoud liever die ene lange zomervakantie waar ik naar kan uitkijken.

Stéphanie.Verreydt
13th October 2009, 14:21
De vakanties moeten allemaal blijven zoals het nu is. We zijn het zo al jaren gewoon. In de vakanties heb je tijd om groepswerkjes verder af te maken, je lessen wat bij te werken en dan heb je ook tijd om eens iets anders te doen vb. winkelen, afspreken met vrienden,…Ook de zomervakantie moet blijven. Gedurende deze 2.5 maanden heb je genoeg tijd om te doen wat je wil, om je te ontspannen, om je klaar te maken voor het volgende schooljaar en eventueel te studeren voor herexamens. Indien de zomervakantie ingekort wordt en je hebt herexamens, dan rest er niet veel tijd om iets anders te doen en om eens op vakantie te gaan omdat je alle tijd moet besteden aan het leren voor je onvoldoendes. Als je daarna dan weer naar school moet, dan denk ik dat het moeilijk vol te houden is.

foets
13th October 2009, 21:43
Ik ben er geen voorstander van. Na een zwaar schooljaar heb ik een lange rustpauze nodig zodat ik mij kan opladen voor een nieuw schooljaar. Die vakantie hoef je niets te doen voor school en kan je je gewoon hard amuseren. Als de vakantie wordt ingekort zal je weinig vrije tijd over hebben en als je een paar herexamens hebt zal je nog minder vrije tijd hebben. In dit opzicht is het geen goed idee.
In de andere vakanties heb je weinig vrije tijd maar je zal in die vakanties toch wat moeten werken voor de grote taken die je gekregen hebt.

Dus verkort nooit die grote vakantie!!!!!!!!!!!!!

Ann Wulleman
14th October 2009, 09:39
De eerste gedachte die in me opkomt bij 'Een kortere zomervakantie' is: Nee dat wil ik echt niet!
Een lange deugddoende vakantie is heerlijk. Dit jaar zat hij helemaal volgepland met allerlei dingen. En dan nog eens 3 weken extra vakantie was helemaal hemels.
Toch zou een kortere zomervakantie succes hebben. Volgens mij is het ook maar een gewoonte. Kinderen zullen de eerste jaren wel niet tevreden zijn met de beslissing om de grote vakantie kleiner te maken, maar na een aantal jaar is iedereen aangepast aan de beslissing.
Volgens mij zou het echt wel een goede beslissing zijn. Zoals in het artikel vermeld staat, is een betere spreiding van de vakanties beter. Zo kunnen scholen ook meer vakanties geven tijdens het schooljaar. De grote vakantie geeft zeker ook nadelen met zich mee. Kinderen vergeten zeer veel in de grote vakantie, enkel de dagdagelijkse dingen onthouden ze wel. Ik denk ook dat talen het het hardst te verduren krijgen tijdens de grote vakantie. Een taal moet je onderhouden, of je vergeet ze gelijkmatig.

Daarom ben ik wel een voorstander van een verkorting van de grote vakanties, met als voorwaarde dat er wel meer vakanties komen tijdens het schooljaar.

wouter.vinkx
16th October 2009, 14:48
Ik zou nu niet echt kunnen zeggen of ik een kortere zomervakantie wil of niet. Aan beide mogelijkheden zijn voordelen en nadelen verbonden.

Lange zomervakantie:
voordelen:
-je hoeft niet voor school te werken, zoals in het herfst-, kerst- en paasverlof (, behalve als je herexamens hebt uiteraard)
-je kan school uit je hoofd zetten
-je kan allerhande activiteiten doen, die je tijdens het schooljaar anders niet kan doen (zoals op vakantie gaan, vakantiewerk voor enkele weken, ...)
-...

nadelen:
-je vergeet veel van de leerstof die je het voorbije schooljaar geleerd hebt
-als het school terug begint, ben je helemaal uit het ritme van "naar school gaan"
-...

Kortere zomervakantie:
voordelen:
-je blijft bij met de leerstof
-je hebt meer kleine vakanties tussendoor (, dus geen lange periodes school)
-...

nadelen:
-je kan minder profiteren van de vakanties, omdat je tijdens die kortere vakanties, steeds wat voor school zal moeten doen waarschijnlijk, en je hebt een kortere tijd om wat te "recuperen"
-...

Mattiaswillems
18th October 2009, 19:20
Ik vind het helemaal geen goed idee om de zomervakantie in te korten, en dat vooral voor de leerlingen van de hogere graad secundair onderwijs en het hoger onderwijs. Aangezien deze studenten meestal een vakantiejob hebben en daarmee toch al enkele weken van hun vakantie zo 'verliezen'. Vele van deze jongeren gaan ook werken om later in de vakantie op reis te kunnen gaan met vrienden, of om enkele activiteiten te kunnen doen tijdens de vakantie of tijdens het schooljaar. Met een korte vakantie zal er dus minder belangstelling zijn in vakantiejobs, terwijl die toch een goede voorbereiding zijn op het werken als volwassene

Het argument van dat de leerlingen na zo een lange zomervakantie uit het schoolritme zijn is volgens mij juist een reden om vakanties te houden zoals ze zijn. Vakantie dient immers in de eerste plaats toch om het schoolritme even te vergeten en om jezelf te amuseren zonder aan school te moeten denken, en wat is dan beter dan 2 volle maanden vakantie (in het hoger zelfs 3 weken meer).