PDA

Bekijk de volledige versie : Roddelen maakt je wijs


Barst
29th June 2005, 02:26
Roddelen maakt je wijs


GENT - Roddelen is verslavend. Dat zegt Charlotte De Backer van de Gentse universiteit die er een doctoraat over schreef. Ze toonde aan dat het uitwisselen van informatie een belangrijk leerproces kan zijn. En ja, vrouwen roddelen vaker dan mannen. Maar dat heeft zo zijn redenen.


,,Dat vrouwen grotere roddeltantes zijn dan mannen, is heus geen fabeltje'', aldus De Backer, verbonden aan de vakgroep communicatiewetenschappen van de Gentse universiteit.

Ze wijst er op dat vrouwen vaker roddelen omdat ze ook sociaal actiever zijn. Ze vond ook een verklaring in de evolutieleer. Vrouwen volgden vroeger vaker hun man en trokken in bij zijn familie. ,,Ze hadden dus veel meer sociale informatie nodig'', aldus De Backer. ,,Maar intussen roddelen mannen er ook op los, ook al gaat het bij hen vaak over prestige, over sportfiguren. Vrouwen willen via het roddelen eerder het gedrag van anderen onder de loep nemen.''

Roddelen ziet de onderzoekster ruimer dan negatief geladen heimelijke praatjes. In haar definitie gaat het om het uitwisselen van nieuwtjes over iemand, en die hoeven niet altijd beschimpend te zijn. De Backer maakte een typologie van de verschillende soorten roddels en kwam aan zestien deelvormen. De belangrijkste zijn ,,leerroddels'' en ,,reputatieroddels''.

Uit leerroddels pik je informatie op over het gedrag van mensen. Zo verneem je bijvoorbeeld dat het zoontje van de buurvrouw ziek is geworden na een zwempartij in een openluchtvijver. Niet het zoontje staat centraal, wel hoe het kind ziek is geworden. Bij leerroddels kunnen we het over relaties hebben en de manier waarop anderen het aanpakken. Om zo te leren hoe we het zelf kunnen doen. ,,Reputatieroddel is enkel interessant als je de persoon in kwestie kent. Dan zeg je bijvoorbeeld dat je broer de slimste van de klas is'', aldus De Backer.

Ze ging ook dieper in op de motieven voor het roddelen. Die slaan op het uitwisselen van informatie, pogingen om het gedrag van anderen te controleren of te manipuleren, soms ook anderen te entertainen. De onderzoekster bracht ook leeftijdseffecten in kaart. Jongeren staan positiever tegenover roddelen dan ouderen.

Charlotte De Backer ging ook na waarom we bijna allemaal interesse hebben voor nieuwtjes over bekende mensen. Ze schuift twee hypotheses naar voren. De eerste is de functie van het leren uit het gedrag van mensen met een hogere status om de eigenwaarde op te krikken. De tweede is de parasociale hypothese. Vedetten komen zo vaak in de media dat het lijkt alsof ze deel uitmaken van je leefwereld. Ze laten vaak ook hun privé-leven zien en dat roept emoties op. ,,Oudere mensen stipten ook aan dat ze graag 'de boekjes' lezen omdat ze zelf sociale contacten missen'', zegt De Backer.

De onderzoekster boog zich vooral over de positieve aspecten van roddelen. ,,Je wordt wijs door vaak te roddelen, je kunt immers niet alles uit eigen ervaring leren'', zegt ze. De mate waarin onheuse roddels iemand schade toebrengen, komt minder aan bod. Als het je overkomt, dan luidt haar advies meteen de tegenaanval in te zetten en zelf een roddel te lanceren.


29/06/2005 Hilde Pauwels

©Copyright De Standaard