PDA

Bekijk de volledige versie : Israël bouwt 740 huizen in bezet Oost-Jeruzalem

Barst
24th December 2007, 14:20
Israël bouwt 740 huizen in bezet Oost-Jeruzalem

Volgens de bevoegde minister heeft Israël nooit beloofd niet langer te bouwen in de nederzettingen in Oost-Jeruzalem, en heeft Israël de plicht zijn burgers te huisvesten. Een Palestijnse onderhandelaar spreekt van pure provocatie.

Israël gaat volgend jaar 740 nieuwe huizen bouwen in de joodse nederzettingen in Oost-Jeruzalem. Israël heeft het Arabische oosten van die stad geannexeerd na de oorlog van 1967. De bezetting wordt internationaal niet erkend.

De nieuwe woningen worden ingeschreven in de begroting van 2008 en zullen 25miljoen dollar kosten. Vijfhonderd huizen worden gebouwd in Har Homa (Abou Ghneim in het Arabisch), dat dicht bij Jeruzalem ligt, de 240 overige woningen worden in Maale Adumim gebouwd, een joodse kolonie nabij de stad.

De Palestijnen spreken van een zware provocatie, maar Israël zegt nooit te hebben beloofd niet langer in bezet Oost-Jeruzalem te zullen bouwen. Het benadrukt 'de plicht de Israëlische burgers te huisvesten', aldus Israëls minister voor Jeruzalem, Rafi Eitan.

Volgens de Palestijnse onderhandelaar Saeb Erekat ondermijnt Israël op deze manier de pogingen om het vredesproces in het Midden-Oosten opnieuw leven in te blazen. 'Israël voert een zeer destructief beleid', aldus Erekat. 'Elke dag krijgen we wel een nieuw plan te horen om de nederzettingen uit te breiden. Dit kan niet worden getolereerd.'

Beide partijen kwamen eind november op een vredesconferentie voor het Midden-Oosten in het Amerikaanse Annapolis overeen het vredesplan uit 2003, bekend als de routekaart, opnieuw leven in te blazen. Volgens dat plan mag Israël zijn nederzettingen niet uitbreiden en moeten aan de andere kant de Palestijnse militanten worden aangepakt.

Kort na de vredesconferentie kondigde Israël echter een openbare aanbesteding aan voor de bouw van driehonderd nieuwe woningen in Har Homa.

Het nieuws over de 740 nieuwe woningen werd bekendgemaakt door de organisatie Vrede Nu, die de joodse nederzettingen in de gaten houdt. De Israëlische regering houdt vol dat de nieuwe woningen in Har Homa deel uitmaken van een zeven jaar oud plan, en dat het gebied in elk geval niet in de routekaart is opgenomen. De joodse nederzettingen in Oost-Jeruzalem tellen duizenden inwoners. Verwacht wordt dat zij allemaal onder Israëlisch bewind blijven staan, na welk vredesakkoord ook.

Volgens critici staan de joodse nederzettingen elke poging in de weg om in de toekomst van Oost-Jeruzalem de hoofdstad te maken van een Palestijnse onafhankelijke staat. 'Har Homa is een integraal onderdeel van Jeruzalem. Israël zal dan ook niet ophouden daar te bouwen', benadrukte de Israëlische minister Rafi Eitan gisteren nogmaals op de Israëlische radio.

DS, 24-12-2007

Hanne Wuyts
25th December 2007, 13:07
Je gaat hier bijna denken dat de Israëli's gewoon geen vrede willen, kunnen ze niet even proberen een compromis te bereiken, dat nageleefd wordt door beide partijen? Ik vraag mij eigelijk af of de vrede er ooit zou kunnen standhouden? Dan zitten ze wel in de VS te melken over duurzame vrede, waar ik ook in geloof, maar ik geloof er alleen in als het eindelijk tot dit punt kan geraken. Ik denk dat er tussen deze 2 bevolkingsgroepen veel te veel is gebeurt, om echt een vrede te kunnen behouden. Maar dat dacht men in tijd misschien ook over de Duitsers, en ik denk dat wij nu niet echt problemen meer hebben met dit land...
Het wordt eens tijd dat van beide landen een fatsoenlijk persoon naar voor komt die hun bevolkingsgroep vertegenwoordigt en waar hun bevolkingsgroep echt naar opkijkt. Zij moeten de touwtjes in handen nemen om zo hun land te helpen herop te bouwen en bovenal ze moeten proberen eindelijk een duurzame vrede te verkrijgen, maar eer dat dit gebeurt, denk ik dat we nog heel veel nieuwsberichten in de krant gaan krijgen van aanslagen enz.
Jammer maar helaas...