Barst
22nd December 2007, 16:52
Belg niet klaar voor eco-rijden
ELEWIJT - De eco-wagens doen het steeds beter als gezinswagen, omdat ze betaalbaar zijn geworden en meer comfort bieden. Maar de gezinnen halen er te weinig voordeel uit, omdat ze de zuinige rijtechnieken niet onder de knie hebben.
De eco-wagens, voertuigen die bijzonder zuinig zijn en goed voor het milieu, hebben een toekomst. Dat blijkt uit de verkiezing van de gezinswagen 2008 van de Vlaamse automobilistenvereniging VAB. De autoconstructeurs schreven 17 voertuigen in voor de wedstrijd. Voor het eerst waren daar vier eco-wagens bij.
Die scoorden niet slecht. In de categorie kleine gezinswagen, tot 14.500 euro, haalde de Volkswagen Polo BlueMotion - een zuinige diesel - de derde plaats. Bij de grote gezinswagens, tot 24.500 euro, haalde de Toyota Prius - een hybride wagen - de top vijf.
'De autoconstructeurs hebben veel inspanningen gedaan om de eco-wagen aantrekkelijker te maken. Hij heeft nu meer comfort en is niet meer saai. De zuinige wagens slaan ook meer aan bij de gezinnen, omdat ze betaalbaar zijn geworden door de directe korting op de factuur voor wagens met een lage CO2-uitstoot', zegt Maarten Matienko van de VAB.
'De eco-wagen heeft nog een lange weg te gaan. Het is niet ondenkbaar dat hij over korte tijd de gezinswagen van het jaar wordt', aldus Matienko.
Tot daar het goede nieuws. Want een eco-wagen klinkt mooi, maar weten de mensen wel hoe ze ermee moeten rijden en halen ze er hun voordeel uit?
De VAB deed de test met 17 gezinswagens en vergeleek het normverbruik van de autoconstructeur met het verbruik van een professionele testrijder van de VAB en het gemiddelde gezinsverbruik.
De resultaten spreken voor zich. Terwijl de testrijder volgens de zuinige rijtechnieken de vooropgestelde verbruiksnorm van de fabrikant dicht benaderde, zaten de gezinnen daar sterk boven. Een voorbeeld: het normverbruik van een kleine eco-wagen ligt op 3,9 liter per 100 kilometer. De professionele testrijder haalde 4,1 liter, terwijl de gezinnen gemiddeld 6,7 liter verbruikten.
Wie met een zuinige diesel rijdt, verbruikt gemiddeld 73 procent meer dan de norm. Wie met een hybride wagen rijdt, verbruikt 64 procent meer.
'Eco-wagens blijven de zuinigste wagens, maar uit deze cijfers blijkt dat de gezinnen er niet in slagen het potentieel van de wondere techniek van een zuinige wagen om te zetten in lage verbruikscijfers', zegt Matienko.
De verklaring ligt bij een verkeerde rijtechniek. Een enquête van de VAB bij zestig gezinnen bevestigt dat zij de tips om zuinig te rijden onvoldoende kennen. De resultaten van de enquête vegen ook het cliché van tafel dat vrouwen zuiniger rijden dan mannen.
'Een vrouw rijdt trager en veiliger. Maar dat wil niet zeggen dat ze zuiniger rijdt', zegt Matienko. 'Eco-rijden heeft niets te maken met traag rijden, maar met de juiste rijtechnieken. En die technieken passen de mannen beter toe, of ze kennen ze beter. Dat komt omdat vrouwen minder bezig zijn met hun wagen.'
Zo rijden vrouwen met 50 kilometer per uur vaker in een lagere versnelling dan mannen. Ze schakelen vaker bij een te hoog toerental over van tweede naar derde versnelling en ze duwen vaker de koppeling in om te remmen voor een stoplicht. Allemaal maatregelen die niet bijdragen tot een zuinig rijgedrag.
Vrouwen controleren ook minder zelf de bandenspanning van hun voertuig. Dat laten ze liever over aan de garagist.
'We staan voor een grote uitdaging', zegt Matienko. 'We moeten de gezinnen leren zuinig te rijden en meer aanmoedigen om voor korte afstanden hun wagen thuis te laten. Alles begint bij de rij-instructeurs. Zij moeten de technieken van eco-driving onder de knie hebben. In dat opzicht verwachten wij veel van de Bond Beter Leefmilieu, die een opleiding milieuvriendelijk rijden aan de instructeurs geven.'
www.vab.be
DS, 22-12-2007 (Yves Delepeleire)
ELEWIJT - De eco-wagens doen het steeds beter als gezinswagen, omdat ze betaalbaar zijn geworden en meer comfort bieden. Maar de gezinnen halen er te weinig voordeel uit, omdat ze de zuinige rijtechnieken niet onder de knie hebben.
De eco-wagens, voertuigen die bijzonder zuinig zijn en goed voor het milieu, hebben een toekomst. Dat blijkt uit de verkiezing van de gezinswagen 2008 van de Vlaamse automobilistenvereniging VAB. De autoconstructeurs schreven 17 voertuigen in voor de wedstrijd. Voor het eerst waren daar vier eco-wagens bij.
Die scoorden niet slecht. In de categorie kleine gezinswagen, tot 14.500 euro, haalde de Volkswagen Polo BlueMotion - een zuinige diesel - de derde plaats. Bij de grote gezinswagens, tot 24.500 euro, haalde de Toyota Prius - een hybride wagen - de top vijf.
'De autoconstructeurs hebben veel inspanningen gedaan om de eco-wagen aantrekkelijker te maken. Hij heeft nu meer comfort en is niet meer saai. De zuinige wagens slaan ook meer aan bij de gezinnen, omdat ze betaalbaar zijn geworden door de directe korting op de factuur voor wagens met een lage CO2-uitstoot', zegt Maarten Matienko van de VAB.
'De eco-wagen heeft nog een lange weg te gaan. Het is niet ondenkbaar dat hij over korte tijd de gezinswagen van het jaar wordt', aldus Matienko.
Tot daar het goede nieuws. Want een eco-wagen klinkt mooi, maar weten de mensen wel hoe ze ermee moeten rijden en halen ze er hun voordeel uit?
De VAB deed de test met 17 gezinswagens en vergeleek het normverbruik van de autoconstructeur met het verbruik van een professionele testrijder van de VAB en het gemiddelde gezinsverbruik.
De resultaten spreken voor zich. Terwijl de testrijder volgens de zuinige rijtechnieken de vooropgestelde verbruiksnorm van de fabrikant dicht benaderde, zaten de gezinnen daar sterk boven. Een voorbeeld: het normverbruik van een kleine eco-wagen ligt op 3,9 liter per 100 kilometer. De professionele testrijder haalde 4,1 liter, terwijl de gezinnen gemiddeld 6,7 liter verbruikten.
Wie met een zuinige diesel rijdt, verbruikt gemiddeld 73 procent meer dan de norm. Wie met een hybride wagen rijdt, verbruikt 64 procent meer.
'Eco-wagens blijven de zuinigste wagens, maar uit deze cijfers blijkt dat de gezinnen er niet in slagen het potentieel van de wondere techniek van een zuinige wagen om te zetten in lage verbruikscijfers', zegt Matienko.
De verklaring ligt bij een verkeerde rijtechniek. Een enquête van de VAB bij zestig gezinnen bevestigt dat zij de tips om zuinig te rijden onvoldoende kennen. De resultaten van de enquête vegen ook het cliché van tafel dat vrouwen zuiniger rijden dan mannen.
'Een vrouw rijdt trager en veiliger. Maar dat wil niet zeggen dat ze zuiniger rijdt', zegt Matienko. 'Eco-rijden heeft niets te maken met traag rijden, maar met de juiste rijtechnieken. En die technieken passen de mannen beter toe, of ze kennen ze beter. Dat komt omdat vrouwen minder bezig zijn met hun wagen.'
Zo rijden vrouwen met 50 kilometer per uur vaker in een lagere versnelling dan mannen. Ze schakelen vaker bij een te hoog toerental over van tweede naar derde versnelling en ze duwen vaker de koppeling in om te remmen voor een stoplicht. Allemaal maatregelen die niet bijdragen tot een zuinig rijgedrag.
Vrouwen controleren ook minder zelf de bandenspanning van hun voertuig. Dat laten ze liever over aan de garagist.
'We staan voor een grote uitdaging', zegt Matienko. 'We moeten de gezinnen leren zuinig te rijden en meer aanmoedigen om voor korte afstanden hun wagen thuis te laten. Alles begint bij de rij-instructeurs. Zij moeten de technieken van eco-driving onder de knie hebben. In dat opzicht verwachten wij veel van de Bond Beter Leefmilieu, die een opleiding milieuvriendelijk rijden aan de instructeurs geven.'
www.vab.be
DS, 22-12-2007 (Yves Delepeleire)