PDA

Bekijk de volledige versie : Frisdrankproducenten geven games schuld voor dikke jeugd


Brughmans Jente
20th December 2007, 08:48
De Amerikaanse vereniging van drankenproducenten (American Beverage Association) heeft fel gereageerd op een voorstel van de burgemeester van San Fransisco. Die wil een taks opleggen aan winkels die frisdranken verkopen. Dat geld moet dan naar projecten om zwaarlijvigheid bij kinderen tegen te gaan. De jongeren worden immers dik van frisdrank, vinden ze op het stadhuis.

De drankenproducenten reageren scherp. Als de overheid echt iets aan zwaarlijvigheid wil doen, moet de burgemeester gamebedrijven aanpakken, luidt het daar. Games zorgen er namelijk voor dat kinderen binnen blijven en daardoor minder calorieën verbranden. Dààrvan worden ze dik, vindt de vereniging van drankenproducenten.

Het voorstel van de burgemeester wordt begin volgend jaar ingediend, meldt de Telegraaf. (sam)

Gertjan.Buyle
20th December 2007, 10:06
Dat de frisdrankenproducenten zo fel reageren is vrij logisch. Zij dreigen zo een deel van hun omzet te verliezen. Ik ben het wel met het stadsbestuur eens dat er iets gedaan moet worden aan zwaarlijvigheid. Toch is enkel een taks opleggen aan winkels die frisdranken verkopen lang niet voldoende.

Kinderen worden immers niet alleen dik van frisdrank. Het probleem is veel groter. Zwaarlijvigheid is een combinatie van verschillende factoren.
De voornaamste zijn: Te veel en geen gezond eten, snoep en frisdranken en te weinig beweging/sport. In dit laatste zie ik persoonlijk nog veel potentieel. Beweging en sport zijn zeer belangrijke peilers van een gezond lichaam.

Hanne Wuyts
20th December 2007, 12:37
Ik vind dat die producenten wel gelijk hebben, maar ze worden ook dik van hun frisdranken!! Maar het is ook de maatschappij vind ik, de jongeren moeten meer gestimuleerd worden om te bewegen, om buiten te zitten als het goed weer is. Dat is altijd één van de belangrijkste tips die ik gegeven en gekregen heb...

Lieve De Wachter
28th January 2008, 12:34
"Mobiel" computerspel tegen overgewicht bij jongeren

Computerspelletjes worden vaak met de vinger gewezen als het gaat over toenemende zwaarlijvigheid bij jongeren. Maar een nieuwe 'actieve' game wordt door experts juist aanbevolen als wapen tegen overgewicht. Dat schrijft de Independent on Sunday.

De meeste computergames maken van de gebruiker een passieve 'couch potato' die urenlang met zijn joystick bezig is en intussen geen andere spier beweegt.

Volgens wetenschappers speelt dit een rol bij het feit dat 10 procent van de zesjarige Engelsen, en maar liefst 15 procent van de jongens en meisjes van vijftien, kampen met overgewicht - met alle gezondheidsrisico's vandien.

Maar nu is er een nieuwe generatie games, aangevoerd door de razend populaire Wii van Nintendo, waarbij de speler niet alleen de 'joy stick hand' maar het hele lichaam gebruikt. Want wie met een Wii speelt, zit niet maar staat en beweegt armen en benen om op die manier virtueel te tennissen, te bowlen of andere (computer)sporten daadwerkelijk te beoefenen.

Vogens een artikel in het British Medical Journal "vergroten dergelijke actieve games het energieverbruik van de speler aanzienlijk", zeker vergeleken met meer traditionele spelletjes. Dat bracht een aantal scholen ertoe deze vorm van "virtuele gymnastiek" onder begeleiding te gaan toepassen.

Met succes, want hartonderzoek geeft aan dat jongens en meisjes die vaak bezig waren met de Wii fitter zijn dan klasgenoten die minder actief op de computer spelen.

Het ministerie van Volksgezondheid in Londen is nu zo onder de indruk van de resultaten dat computerspelletjes, in elk geval die waarbij echt bewogen moet worden, officieel zullen worden aanbevolen.


Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/-mobiel--computerspel-tegen-overgewicht-bij-jongeren/site72-section45-article12094.html