PDA

Bekijk de volledige versie : Tweede Music for Life van start gegaan


de pietro
19th December 2007, 14:34
LEUVEN - In het Glazen Huis op het Martelarenplein in Leuven is woensdag om 09.00 uur onder het motto 'De wereld schreeuwt om drinkwater' de tweede Music for Life-solidariteitsactie van Studio Brussel van start gegaan. Tot 24 december zenden presentatoren Tomas De Soete, Peter Van de Veire en Siska Schoeters van hieruit uit om geld zich in te zamelen voor waterprojecten van het Rode Kruis.
Luisteraars kunnen verzoekplaten aanvragen mits het storten van een bijdrage. Er lopen op tal van andere plaatsen acties om geld in te zamelen. Twee StuBru-medewerkers rijden met een skeeler een elfstedentocht om tot hulpacties aan te zetten.

De Vlaamse drinkwatermaatschappijen steunen de actie door de verkoop van een waterkaraf tegen de prijs van 5 euro, waarvan 4 euro aan de actie geschonken wordt. Om hun engagement te tonen, overleven de drie StuBru-presentatoren zes dagen lang op groente- en vruchtensapjes. De actie vorig jaar liep ten voordele van het landmijnenprogramma van het Rode Kruis en bracht 2,4 miljoen euro op.

Wereldwijd heeft ongeveer 1,1 miljard mensen, één zesde van de wereldbevolking, geen toegang tot zuiver drinkwater. Hierdoor sterven jaarlijks 4 miljoen mensen. Elke 15 seconden overlijdt als gevolg hiervan een kind. Bijna de helft van de bevolking in ontwikkelingslanden is geregeld ziek door het drinken van vervuild drinkwater. Miljoenen vrouwen in derdewereldlanden moeten dagelijks kilometers afleggen om water te halen.

Het Rode Kruis wil de opbrengst van de hulpactie besteden aan structurele projecten in ontwikkelingslanden die de capaciteit op vlak van watervoorziening en sanitair verhogen. Het gaat steeds om projecten die opgezet worden op vraag van de lokale bevolking en waarbij tevens voorzien wordt in gezondheidseducatie. Er wordt met name een comité opgericht voor het onderhoud van de constructies. Daarnaast zijn er de noodhulpprogramma’s om bij natuurrampen zuiver drinkwater aan te voeren.

(de standaard)

Lennart
19th December 2007, 23:05
Ik vond het een heel mooi initiatief van de stubru crew toen het vorige jaar voor de eerste keer toepasten. En het heeft nog veel opgebracht ook.
Ik heb zelf al een snoepje gekocht van de studenten bij ons op school die geld inzamelen voor dit goede doel, en hoogstwaarschijnlijk ga ik nog wel eens naar studio brussel bellen om mijn persoonlijke bijdrage te doen.


groetjes

Lennart

jo.guns
20th December 2007, 00:03
Het is inderdaad een zeer mooi initiatief. Ook één dat heel veel volk trekt denk ik. Ik heb al van heel veel mensen gehoord dat ze hier geld voor inzamelen op de één of andere manier, of er toch een keer naartoe gaan, etc. Het staat dus echt wel in de belangstelling

Tom.Geens
20th December 2007, 00:07
Dit vind ik ook een prachtig initiatief. Het is goed georganiseerd, serieus, maar niet té. Het blijft luchtig waar nodig, grappige deelname's door bv's die een voorstel doen waarop geboden kan worden. Aanvragen van platen mits een centje bij te leggen. Ja, zelfs een snoepverkoop in onze eigen school ! Fantastisch toch. En dat allemaal rond een thema dat heel actueel is: "de wereld schreeuwt om drinkwater!", want 1/6 mensen op deze aarde heeft een tekort aan drinkwater.

Vorig jaar werd een nettobedrag van 2 705 156,00 euro ingezameld. Dit jaar nog eens zo veel zou natuurlijk mooi zijn.

BertDierickx1BASO
20th December 2007, 18:22
Ik vind het ook een zeer mooi initiatief. Vorig jaar hebben we met ons voetbalteam ook een inzameling gedaan. De opbrengst van de wafelverkoop hebben we aan Music for Life geschonken. We gaan dit ook dit jaar doen. Alle kleine beetjes helpen zeggen ze dus. Op school was er ook een mooie actie, ik heb men snoepjes gekocht! Hopen dat Music for Life ook dit jaar een mooi bedrag bij elkaar kan sprokkelen.