PDA

Bekijk de volledige versie : Mogen artsen hun erenloon vrij aanrekenen?


Stijn Neefs
17th December 2007, 17:12
Het is niet uitgesloten dat artsen vanaf 1 januari vrij mogen aanrekenen wat ze willen. Dat zal zo zijn als artsenvakbonden en ziekenfondsen vanavond geen akkoord vinden.

De kans lijkt plotseling erg klein dat er vanavond een akkoord tot stand komt tussen artsenvakbonden en ziekenfondsen. De kloof tussen de onderhandelaars is nog groot.

Als het akkoord er vanavond niet is, kan de ziekteverzekering (Riziv) de nieuwe honoraria niet meer goedkeuren voor het jaareinde, en dan zijn artsen vanaf 1januari in principe vrij om aan te rekenen wat ze willen. Wellicht leidt dat tot een veel forsere tariefstijging dan waarover normaal met de ziekenfondsen een akkoord gesloten wordt.

BVAS, de grootste artsenvakbond, wil een forse verhoging van het honorarium voor avondraadplegingen tussen 18 en 21uur: tot 33procent opslag op middellange termijn. 'Artsen willen een normaal avondleven; als men 'savonds op ons een beroep doet, moet extra worden betaald', redeneert BVAS.

De ziekenfondsen vrezen dat artsen hun raadplegingen naar die avonduren gaan verschuiven, om meer te verdienen. Zij willen liever álle raadplegingen een beetje beter betalen. De kleinere artsenvakbond, het Kartel, wil het geld gebruiken om de nacht- en weekenddiensten beter te verlonen.

Nog scherper zijn de tegenstellingen over de indexering. BVAS wil die gewoon toepassen. De ziekenfondsen stellen voor de artsengroepen die een grote omzetstijging kenden -zoals klinisch biologen en radiologen- geen of een kleinere indexaanpassing te geven, en het resterende geld te gebruiken voor een (kleine) opwaardering van de artsengroepen die relatief weinig verdienen: huisartsen, geriaters, pediaters, psychiaters en kinderpsychiaters.

Het Kartel voelt daar ook voor. BVAS niet: 'Het wordt tijd dat we die herijking van de honoraria ten gronde aanpakken, niet met trucs', redeneert BVAS. (g.teg)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=NS1LH3F4

Julie De Ceulaer
20th December 2007, 15:26
Ik vind niet dat artsen hun ereloon vrij mogen bepalen.
Een arts moet betaalbaar blijven voor iedereen en als artsen hun ereloon vrij gaan mogen bepalen, wordt het waarschijnlijk een kwestie van vraag en aanbod, en gaat er concurrentie komen tussen artsen naar gelang de prijs die zij vragen.
De modale mens mag zijn loon toch ook niet zelf bepalen?

Believing Bart
20th December 2007, 21:42
[QUOTE=Julie De Ceulaer]Een arts moet betaalbaar blijven voor iedereen en als artsen hun ereloon vrij gaan mogen bepalen, wordt het waarschijnlijk een kwestie van vraag en aanbod, en gaat er concurrentie komen tussen artsen naar gelang de prijs die zij vragen.QUOTE]

Ik heb zo mijn twijfels of het spel van vraag en aanbod dat inderdaad vaak de consument ten goede komt, ook opgaat voor artsen. Ik kan mij namelijk best voorstellen dat een arts in de eerste plaats een 'vertrouwenspersoon' is voor de mensen die naar een arts gaan. Pas in de tweede plaats ook iemand die hen iets kan voorschrijven tegen een ziekte. Vanuit dat opzicht zou het best wel eens kunnen dat consumente vrij trouw zijn aan artsen en dus 'die kleine verhoging' (waarmee prijzen systematische worden verhoogd tot ze uiteindelijk veel verhoogd zijn) er wel bij nemen. Ik denk niet dat veel mensen gemakkelijk naar een andre dokter gaan overschakelen omdat die 'goedkoper' is.
Maar goed: ik weet niet hoe andere mensen daar tegenaan kijken?

Barst
21st December 2007, 02:54
Artsen en mutualiteiten akkoord over honoraria


Artsenvertegenwoordigers en ziekenfondsen zijn het donderdagavond unaniem eens geraakt over de artsenhonoraria voor volgend jaar. Afgelopen maandagnacht gingen de onderhandelaars na urenlang vergaderen nog zonder akkoord uiteen. Struikelblok bleek toen de vraag van de huisartsen naar een hoger ereloon voor raadplegingen na 18.00 uur. De ziekenfondsen zagen zo'n systeem eerder zitten in het kader van een georganiseerde wachtdienst.

De onderhandelaars raakten het donderdag eens over een tweeledig compromisvoorstel. Dat houdt in dat huisartsen die beschikken over een avondconsultatie en die dat melden aan de lokale wachtdiensten, vanaf juli 2008 na 18.00 uur 2 euro extra mogen aanrekenen. Belangrijk is wel dat voor patiënten die hun globaal medisch dossier bij die huisarts hebben, die 2 euro wordt terugbetaald.

Ook is het zo dat men de wachtdiensten die nu bestaan na 20.00 uur en daar een vergoeding voor krijgen, zou willen uitbreiden naar 19.00 uur. Dat vergt echter tijd. Vandaar dat een en ander zou gebeuren in een experimentele fase met een evaluatie na een jaar.


HLNbeOnline, 21-12-2007

Julie De Ceulaer
21st January 2008, 19:54
Reactie op believing Bart:
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft mensen met een normaal inkomen die geen moeite hebben om een arts te betalen.
Die gaan zeker niet van arts veranderen voor een 'kleine' prijsstijging. Maar er zijn genoeg mensen die elke maand moeten puzzelen om rond te komen, en voor hen is een doktersbezoek een extra uitgave en dus een bijkomende moeilijkheid. Daarom denk ik dat voor hen wel uitmaakt hoe duur een arts is.