PDA

Bekijk de volledige versie : pedopriesters


kizzer
17th December 2007, 01:42
De katholieke kerk van New York heeft cartoons ontwikkeld om de kinderen weg te houden bij pedofiele priesters. Enerzijds vind ik het goed dat er hier eens aandacht aan wordt geschonken, want het gebeurt nog veel meer dan wij denken en kinderen moeten dit weten. Anderzijds vind ik dat de cartoon het hele gegeven versimpelt. "Zolang je maar ziet dat de deur open blijft, zal de priester je met rust laten". Zo simpel is het niet.

Kerk waarschuwt voor pedofiele priesters
AMSTERDAM - De katholieke kerk van New York is begonnen met een cartooncampagne om kinderen weg te houden bij pedopriesters.

Een engeltje op de cartoon zegt dat kinderen niet alleen met een volwassene in één gesloten ruimte moeten zijn. Volgens het waarschuwende engeltje moet de deur altijd open zijn, tenzij er een groot raam in de ruimte aanwezig is. Afgaand op deze campagne moet het dus wel heel erg gesteld zijn met het misbruik van kinderen door Amerikaanse priesters. Enkele jaren geleden barstte er een groot schandaal los, omdat bisschoppen meer dan honderd pedofiele priesters de hand boven het hoofd hielden. Het Vaticaan betaalde al honderden miljoenen aan schadevergoedingen voor de slachtoffertjes.
Afgaand op deze campagne moet het dus wel heel erg gesteld zijn met het misbruik van kinderen door Amerikaanse priesters. Enkele jaren geleden barstte er een groot schandaal los, omdat bisschoppen meer dan honderd pedofiele priesters de hand boven het hoofd hielden. Het Vaticaan betaalde al honderden miljoenen aan schadevergoedingen voor de slachtoffertjes.

De telegraaf 06-12-2007

Barst
17th December 2007, 02:36
[QUOTE=kizzer]"Zolang je maar ziet dat de deur open blijft, zal de priester je met rust laten"[/QUOTE]
Doet mij denken aan mijn lesgeefperiode in Duitsland... Ik had toen een klas met 1 studente... en de deur moest toen steeds op een kier staan volgens de wet... :D

Natalie Docx
17th December 2007, 09:15
Het is wel positief dat men een campagne opzet tegen de pedopriesters aan de hand van cartoons. Ik had zelf niet gedacht dat het nog zo erg was, dus voorkomen is beter dan genezen en de kinderen goed informeren is dus de boodschap.

Hanne Wuyts
17th December 2007, 16:23
Ik weet niet of zo'n campagne veel zal helpen, maar beter iets dan niets uiteraard. Doet me denken aan vroeger toen er ons verteld werd dat we nooit snoepjes van vreemde mensen mochten aannemen...

Michiel VD
18th December 2007, 14:17
Zelf zie ik ook het nut niet van een open deur. Daarbij de priesters die pedofiel zijn zullen waarschijnlijk 1001 manieren kennen om hun jonge gelovige aan te randen. Maar het feit dat de media er aandacht aan besteed is allesinds toch al een stap vooruit.

Nele Meuris
18th December 2007, 17:14
Ik vind het wel knap dat ze zoiets origineel willen aanpakken. En inderdaad, het doet mij ook denken aan mijn moeder die zei 'geen snoepjes van vreemde mannen aanpakken'. Maar het heeft dan ook wel zijn werk gedaan. Ik heb nooit snoepjes aangenomen van vreemde mannen. Misschien wordt dit ook wel een succes, en helpt dit echt.

sannedierckx
30th December 2007, 23:50
Of de cartoons iets zullen veranderen, is nog maar de vraag. Maar zo wordt het onderwerp tenminste wel in de media gebracht. En misschien heeft het toch zijn impact. Als ze zich inderdaad rechtstreeks tot de kinderen willen richten om toch vooral hen te waarschuwen, lijken cartoons me een goed medium.

marliessomers
31st December 2007, 18:58
Ik vind het een rare actie. Ik weet ook niet of dit de oplossing is. Zullen de kinderen het niet zien als mop?