PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe behandeling borstkanker biedt meer bescherming tegen herval


Sanne.Vosters
16th December 2007, 17:42
Onderzoekers hebben een nieuwe behandeling tegen borstkanker ontwikkeld die meer bescherming biedt tegen herval. Dat blijkt volgens een communiqué van het Universitair Ziekenhuis Gent uit de grootste en langst lopende internationale studie bij meer dan 9.000 postmenopauzale vrouwen met vroegtijdige borstkanker.

De resultaten daarvan werden voorgesteld op het jaarlijkse borstkankercongres in San Antonio (Texas) en blijken hoopvol voor de toekomst. De nieuwe behandeling tegen borstkanker zou de kans op herval aanzienlijk verkleinen, zelfs jaren na afloop van de behandeling. De nieuwe behandeling legt de productie van het vrouwelijk hormoon oestrogeen volledig stil. Oestrogeen wordt verantwoordelijk geacht voor de groei van borstkankercellen bij bepaalde vrouwen. De positieve effecten van de nieuwe hormonale behandeling blijken nu langer te duren dan bij de klassieke hormonale behandeling. De bijwerkingen van de nieuwe behandeling zouden ook langer uitblijven dan bij de tot hier toe gebruikte anti-oestrogeen behandeling.

Borstkanker treft jaarlijks 9.000 Belgische vrouwen. Ongeveer 2.500 vrouwen sterven elk jaar aan de ziekte.

15 december 2007, Gazet Van Antwerpen

Ik ben blij dit te horen. Dit is toch het verschrikkelijkste wat een vrouw kan overkomen? Een vriendin van mijn mama heeft ook borstkanker, maar die vrouw durfde gewoon niet meer buiten komen. Ze voelde zich 'geen' vrouw meer zonder borst. Maar ze had vooral schrik om terug op controle te gaan. Gelukkig was het goed nu. Maar al een geluk hebben ze nu iets gevonden dat meer bescherming biedt tegen herval.

Gertjan.Buyle
16th December 2007, 18:55
Ik ben zeer blij van dit te horen. Borstkanker is nog altijd de meest voorkomende vorm van kanker.
Als ik me niet vergis worden ongeveer een op tien Belgische vrouwen er vroeg of laat mee geconfronteerd.
Dat er zoveel media aandacht voor is, is maar goed ook. Toch is borstkanker eigenlijk een goed te bestrijden kanker. Op voorwaarde dat hij vroeg wordt ontdekt.

Regelmatige controle is dus zeker geen overbodige luxe, dames!