PDA

Bekijk de volledige versie : Belgische arts ontdekt vaccin tegen de 'kusjesziekte'


KristofMertens
14th December 2007, 15:36
Een Belgische kinderarts heeft een vaccin gevonden tegen klierkoorts. Pediater Etienne Sokal van de Université Catholique de Louvain (UCL) vond het middel tegen de ziekte die zowat de hele bevolking met zich meedraagt, vaak zonder het zelf te weten, zo schrijft Het Laatste Nieuws. De details van het onderzoek worden zaterdag gepubliceerd in de medische vakpers.

Sokal begon zeven jaar geleden te zoeken naar een vaccin tegen de ziekte. Mede dankzij het onderzoeksgeld van een kleine farmagroep uit Charleroi, is het vaccin intussen een feit. Bij een groep van 181 jongvolwassenen die nooit besmet waren geweest, stelde dokter Sokal na een periode van anderhalf jaar vast dat slechts twee procent van de gevaccineerden het virus had opgelopen, tegenover tien procent van de niet-gevaccineerde controlegroep.

Na research op grotere schaal kan de procedure starten om het vaccin op de markt te brengen. Dat kan heel wat geld opleveren, gezien de enorme doelgroep en de grote socio-economische gevolgen van de zogenaamde 'kusjesziekte'. (belga/tdb)

Het Laatste Nieuws, 12/12/2007

Zelf vind ik dit een heel interessant artikel. Zelf heb ik enkele jaren geleden ook klierkoorts of "de kusjesziekte" gehad. Voordat ik deze gehad heb, had ik er eigelijk weinig van gehoord. Maar toen ik de ziekte zelf had gekregen, hoor je van overal dat er toch veel mensen deze ziekte ook hebben of hadden.
Deze ziekte is echt geen lachertje. Weken aan een stuk kan je bijna niets meer. Om je enkele meter te verplaatsen, moet je enkele rustpauzes inlassen, omdat je gewoon niet veel meer kunt doen.

Het enige voordeel dat ik toen had, was dat ik bijna 3 maanden thuis zat. De laatste 2 maanden heb je dan al wel energie genoeg om computerspelletjes en dergelijke te spelen. Het nadeel daarvan is dan weer dat je 3 maanden huiswerk en leerstof moet inhalen voor de examens.

Ondertussen ben ik al ongeveer 4,5 jaar "genezen". Maar helemaal van het virus, ben ik toch nog maar een jaar. Dus ik ben best wel blij dat hiervoor een vacccin gevonden is.