PDA

Bekijk de volledige versie : Geef je leraar een cijfer via internet


Barst
14th December 2007, 00:50
Geef je leraar een cijfer via internet


De site beoordeelmijnleraar.nl is vorige week na een proefperiode officieel gelanceerd. De rollen zijn er omgedraaid: leerlingen geven er een rapportcijfer aan hun docent. Cijfers en commentaar zijn voor iedereen te zien, ook voor leraren. Zo kunnen ze zien wat scholieren van hen vinden.


Het is de bedoeling dat leerlingen door de site makkelijker kritiek kunnen leveren op hun docenten. Ze hoeven niet naar een leraar toe te stappen, maar kunnen anoniem hun voor- of afkeur laten blijken. Ongepaste reacties worden weggehaald.

Initiatiefnemer Pieter Kerckhaert (33) van beoordeelmijnleraar.nl heeft zelf geen wortels in het onderwijs. Bij een stage in de VS leerde hij het principe van het beoordelen van leraren kennen. „Er bestaan in Nederland wel vergelijkingssites voor magnetrons, maar niet voor diensten.” In Amerika en Duitsland is het razend populair docenten via internet cijfers te geven. De beoordelingen op buitenlandse sites zijn opvallend genoeg overwegend positief. Kerckhaert: „We willen een site met inhoud, zonder schelden. Om de scholieren daarbij een handje te helpen, kunnen ze aanvinken in welke categorieën hun leraar uitblinkt.”

De mening van leerlingen wordt steeds belangrijker bij het evalueren van docenten. Het Twents Carmel College in Oldenzaal laat hun scholieren anoniem enquêtes invullen. Rector Harry Claessens: „Leerlingen blijken in staat objectieve kritiek te leveren op hun leraren. De meeste docenten waren verrast over de positieve reacties.”

Marleen Barth, voorzitster van de vakbond CNV Onderwijs, is blij met de ontwikkeling. Ze juicht het toe dat de tevredenheid van de leerling in kaart wordt gebracht. „Je moet alleen wel letten op het spinazie-effect. Veel kinderen vinden spinazie niet lekker, maar het is wel goed voor je. Zo is het ook bij leraren. Daarom moet de beoordeling van een docent nooit helemaal afhankelijk zijn van de mening van een leerling.” Dat is ook niet de bedoeling van Kerckhaert. „Het oordeel van deze site moet zeker niet bindend worden. Maar het kan een meerwaarde geven aan bestaande evaluaties.”

Geschiedenisleraar Ronald Roes uit Delfzijl is de populairste docent. De leerlingen geven ’meneer Reus’ een 9,4. Ze vinden hem de chillste leraar. Ook omdat je bij hem tenminste propjesgevechten mag houden.


Trouw, 14-12-2007

KristofMertens
15th December 2007, 10:45
Ik vind dit zelf een goed idee. Bij ons in de lerarenopleiding gebeurt dit ook vaak. Maar zoals elk goed idee, zijn er ook wel nadelen.

Als leerlingen een leerkracht echt niet graag hebben, zullen ze geen degelijke beoordeling met commentaar kunnen geven. En op welke manier zouden de leerlingen dan een beoordeling kunnen geven? Zoals het voorbeeld onderaan krijgt de leraar geschiedenis een goede beoordeling, omdat er propjesgevechten in de klas gehouden mogen worden. Misschien is de leerkracht helemaal niet bekwaam om de klas in bedwang te houden en is hij als leerkracht een echte ramp. Maar wel één waar de leerlingen veel plezier in de les hebben.

Maar ondanks dit alles, vind ik het wel een goed idee. Ik denk dat er op sommige momenten toch wel zinnige dingen kunnen gezegd worden, zonder dat de leerlingen direct met een leerkracht geconfronteerd worden.

Hanne Wuyts
16th December 2007, 10:54
Ik vind dit geen goed idee, omdat je dan volgens mij als leeraar geen correcte weergave gaat krijgen van uw punten. Het is denk ik al voldoende onderzocht dat dit geen efficiënte manier is...

Natalie Docx
16th December 2007, 11:15
Ik vind dit een minder goed idee, iedereen heeft ooit wel eens een leraar gehad die hij/zij niet graag had. Dan is het nogal logisch dat die persoon geen hoge score zal geven. Zo gaat er een verkeerd beeld ontstaan, want ik denk dat men dan niet puur op de kwaliteit van het lesgeven gaat letten maar meer persoonlijk.

Michiel VD
18th December 2007, 10:29
Ik vind het positief wanneer het als feedback gebruikt wordt, maar wanneer men echt grof taalgebruik gaat toepassen en leerkrachten afkraken over elk akkefietje of omdat ze te snel denken dat die leerkracht "een pik heeft op hen". Dan hoeft die beoordeling niet. Al zou ik persoonlijk wel super benieuwd zijn naar hoe leerlingen precies over mij denken als onderwijzer, ook al is er kritiek.

Believing Bart
18th December 2007, 21:25
Ik heb wel eens vaker nagedacht over dit soort van evaluatie. (mede als gevolg van een archislechte leerkracht Duits die vanuit zijn vast benoeming gewoonweg niet kon worden ontslagen, ondanks de dagelijkse bezoekjes van leerlingen aan directie en co)

En volgens mij moet je uitgaan van de verantwoordelijkheid van leerlingen. Of hiervoor dan een leeftijdsgrens moet bestaan ... dat weet ik niet. Maar leerlingen zijn volgens mij in staat om, mits ene goede vraagstelling, een correct beeld te geven van de kwaliteiten van een leerkracht. En dan bedoel ik: puur over LEERkracht. Zelfs al is die leerkracht niet populair, als die goed lesgeeft, dan zullen leerlingen daar ook voor uitkomen. Hoe verklaar je anders uitspraken zoals: "Ik haat dieje kerel z'n toetsen eh! Ma ik moet toegeven, in de les is het echt wel boeiend en ik leer er wel van mij." Of nog anders: "Ik kan die echt niet uitstaan, maar die geeft echt wel goede structuur aan de les."
Ja, ik ben er van overtuigd dat leerlingen daar een verschil in kunnen maken.

En misschien is het handig om zoiets op te zetten als: sociaal quotiënt en leerkrachtenquotiënt. Dan kunnen de leerlingen op beide vlakken iets kwijt.

En inderdaad: dit is absoluut geen middel om een leerkracht ten gronde te beoordelen, bij één of andere functioneringsgesprek. Maar a.u.b., de tijd dat een leerkracht onaantastbaar was, is nu echt wel voorbij! Leerkrachten kunnen best nog iets leren van feedback van leerlingen! Daarom is het wel belangrijk om écht geschreven feedback te kunnen geven!

Al begrijp ik ook dat sommige leerkrachten voor dat soort van 'openheid' heel veel schrik hebben ... Maar staat kwaliteit van het onderwijs voorop of gaat het louter om 'ik ben de leerkracht en ik doe het goed zoals ik het doe'?

ps.: En zo'n site is goed omdat veel leerkrachten die confrontatie face-to-face niet echt zien zitten, denk ik. Idem dito voor de leerlingen misschien. (al heb ik zelf daar weinig problemen mee)

Julie_07
19th December 2007, 22:43
Voorlopig gaat het fifty-fifty op :D

Ik ga akkoord met Bart zijn uitspraak (vooral omdat ik de leerkracht Duits in kwestie ook ken ;) en ik kan nog een aantal andere leerkrachten benoemen die omwille van hun benoeming niet op de vingers getikt konden worden)

Ik vind een evaluatie van de leerkracht via het internet nuttig, maar alleen op voorwaarde dat er duidelijke vragen gesteld worden. Niet:"Geeft hij/zij goed les?", maar: "Is er een duidelijke structuur in de les?"of "Heeft hij/zij genoeg aandacht voor vragen uit de klas?".
Ook denk ik dat het belangrijk is dat deze evaluaties niet verplicht zijn. Leerlingen die hier niet graag op willen antwoorden zullen dit veel nonchalanter doen en zo zullen de resultaten niet altijd representatief zijn.
Natuurlijk moet ook de leerkracht achter dit initiatief staan. Als leerkrachten liever niet op deze manier commentaar krijgen, vind ik dat ze de keuze moeten krijgen hier niet aan mee te werken.

Het verschil maken tussen een sociaal en een lesgerichte score vind ik ook een goed idee. Zo kunnen de leerlingen inderdaad hun hele zegje doen en hou je toch de scheiding tussen de leerkracht als persoon en als lesgever.

Ik vind het wel minder positief dat de resultaten op een site verschijnen. Beter zou zijn dat alleen de lekracht in kwestie zijn/haar resultaten kan bekijken. Anders krijg je misschien rivaliteit tussen leerkrachten omdat de ene een hogere score krijgt dan de andere. En onrust in de leraarskamer is toch het laatste wat we willen!?

Ik vind dus dat de mogelijkheid er mag bestaan, maar dan alleen wanneer de leerkracht hier achter staat en de leerling bereid is de evaluatie correct in te vullen om de leerkracht te prijzen of te wijzen op eventuele problemen tijdens zijn/haar les.

Smolders.Lizzy
22nd December 2007, 21:32
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee. Ik denk dat het wel eens tegen de leerkracht kan gebruikt worden. Als een klas een leerkracht niet moet kan de klas gaan samenspannen tegen de leerkracht en misschien is zij helemaal niet zo slecht. Ik ben eerder voor een face tot face feedback. Eigenlijk is zo'n lesbeoordeling op het internet hetzelfde als het uitmaken via sms of msn. Ik zou als leerkracht later liever hebben dat ze recht in men gezicht zeggen wat er schort dan kan ik er tenminste aanwerken, want geen mens is perfect. Als er echt een slechte leerkracht zou zijn maakt het voor de leerlingen wel gemakkelijker als zij via het internet anoniem hun mening kunnen zeggen. Langs de ene kant vind ik het indirect, maar langs de andere kant moeten de leerlingen niet vrezen voor een tekort als ze eerlijk hun mening geven. Ik kies dus de middenweg.

Lizzy,

:wave:

Valerie De Cock
27th December 2007, 22:29
Een beoordeling moet zo objectief mogelijk gebeuren. Het is verkeerd een leraar punten te geven en commentaar, vind ik. Een beoordeling is meestal subjectief en de arme leraar die wat stenger optreedt, zal hierdoor minder goed scooren. Zo zijn leerlingen nu eenmaal. Alhoewel de leraars die gezag hebben, dikwijls het meeste in het geheugen gegrifd blijven en je weet acheraf nog meer van de leerstof ook.
Een leraar beoordelen op basis van zijn vlotte omgang is op zich verkeerd.
De persoon moet niet beoordeeld worden, maar wel de leerstof en de manier waarop hij de leerstof brengt. Zit de cursus goed inéén, is alles duidelijk, wordt het goed gebracht, kan je nog vragen stellen,... Dat zijn zaken die belangrijk zijn. Op die manier kan de leraar inspelen op de behoefte van de leerlingen. Dit systeem van beoordelen (maar dan niet op het internet) wordt op dit ogenblik reeds toegepast in sommige universiteiten.

thomas.marivoet
29th December 2007, 11:21
Als deze stemming anoniem en eerlijk gebeurt, dan kan het wel nuttig zijn. Vooral het eerlijke aspect is belangrijk. Wat hierbij ook belangrijk zal zijn, is dat de eventuele (en liefst wel) commentaar niet alleen eerlijk, maar ook duidelijk is. Zodat de leerkracht weet wat hij volgens degenen die hem quoteren goed doet en wat minder.
Bijschaving in positieve richting kan niet slecht zijn, toch?

Nick Van Bael
30th December 2007, 18:45
voor het zelfbeeld van onze leerkrachten zou dit slecht zijn , sommige zuller er maar van door zijn. Dit zie je nu ook , als wij les moeten geven moeten wij alles voorbereiden en doen van creatieve opdrachten , nog maar weinig van gezien van onze leerkrachten