PDA

Bekijk de volledige versie : Eindelijk vaccin tegen de 'kusjesziekte'


Sanne.Vosters
12th December 2007, 08:59
Een Belgische kinderarts heeft een vaccin gevonden tegen klierkoorts. Pediater Etienne Sokal van de Université Catholique de Louvain (UCL) vond het middel tegen de ziekte die zowat de hele bevolking met zich meedraagt, vaak zonder het zelf te weten, zo schrijven Het Laatste Nieuws en de kranten van Sud Presse woensdag. De details van het onderzoek worden zaterdag gepubliceerd in de medische vakpers.

Sokal begon zeven jaar geleden te zoeken naar een vaccin tegen de ziekte. Mee dankzij het onderzoeksgeld van een kleine farmagroep uit Charleroi, is het vaccin intussen een feit. Bij een groep van 181 jongvolwassenen die nooit besmet waren geweest, stelde dokter Sokal na een periode van anderhalf jaar vast dat slechts twee procent van de gevaccineerden het virus had opgelopen, tegenover tien procent van de niet-gevaccineerde controlegroep.

Na research op grotere schaal kan de procedure starten om het vaccin op de markt te brengen. Dat kan heel wat geld opleveren, gezien de enorme doelgroep en de grote socio-economische gevolgen van de zogenaamde 'kusjesziekte'.

12 december 2007, Gazet Van Antwerpen

BertDierickx1BASO
12th December 2007, 10:40
Dit is een goede zaak. Ik heb de ziekte zelf gehad, enkele jaren geleden. En ik was er echt niet goed van. Dat heeft maanden in mijn lichaam gezeten. Ik hoop dat ze met dit vaccin nu de meeste mensen er van kunnen behoeden. Want klierkoorts wens ik niemand toe.

Stefan
12th December 2007, 11:23
Ook ik vind dit een goede zaak. Ik heb nooit klierkoorts gehad, maar naar't schijnt valt het niet mee. Ik heb ook twee vriendinnen die slachtoffer geweest zijn van deze kwaal. Ook zij bevestigden dat dit alles behalve fijn was.

Ik denk ook dat het goed nieuws is voor andere mensen in de omgeving van de mensen die lijden aan deze ziekte.

jessica.luyckx
12th December 2007, 11:46
Wie vind dit nu niet goed :p
Mijn zus heeft momenteel ook klierkoorst, maar we hebben nog niets over het vaccin gehoord, hopelijk wel snel. Zo kan ik geen klierkoorst meer krijgen :)

Stef.Berghmans
12th December 2007, 18:53
Heel goed, maar voor mij komt het wat te laat.

Ik heb mijn eindexamens vorig jaar moeten doen terwijl ik klierkoorts had en ik kan je verzekeren dat het geen pretje is.

Wanneer dit dus echt op de markt komt en blijkt te werken is het een geweldige 'uitvinding'. Wat ik nu te horen kreeg was "het kan na 3 weken gedaan zijn maar het kan ook enkele maanden duren, je zal wel zien". De uitslag de ik erbij kreeg omdat ik verkeerde antibiotica gekregen had moest ik er maar bijnemen

Tom.Geens
12th December 2007, 21:22
De hoeveelheid vaccins neemt steeds toe, dat is een last natuurlijk. Maar een ziekte als klierkoorts kan enorm vervelend zijn en dat is nog zacht uitgedrukt. Jongeren die de ziekte hebben, kunnen niet meer sporten, zijn zeer snel moe, ... Volwassen hebben last om te gaan werken, enz. Daar bovenop is niet de last van de ziekte enorm, maar ook verspreidt de ziekte zeer gemakkelijk. Dankzij dit vaccin kan dat nu voorkomen worden.

jan.dufraing
13th December 2007, 15:40
Het is een goede zaak dat er een vaccin komt voor deze dodelijke ziekte. Dodelijk in gevallen dat de persoon al strek verzwakt is. Als ik deze ziekte zou oplopen en ik merk het te laat. Dan zal ik meer dan een jaar niet meer mogen wielrennen zoals een maat van mij. Hij heeft deze ziekte 2 jaar geleden opgelopen en is pas na 14 maanden terug begonnen met wielrennen.
Het vaccin kan vele mensen verder helpen.
Leve de wetenschap :clap: