PDA

Bekijk de volledige versie : Tv heeft een knop


Barst
14th June 2005, 09:32
Er zit een knop op de televisie - Alternatieven voor een zomer lang voor televisie


BRUSSEL - ,,Klasse'' geeft de Vlaamse ouders 72tips om hun koters bezig te houden tijdens de vakantie. Het onderwijstijdschrift wil daarmee iets doen aan de vaststelling dat de belangrijkste zomeractiviteit van een op de vijf kinderen de televisie is.


DE belangrijkste reden waarom ouders tegen de zomervakantie opzien, is volgens Klasse de verveling die bij de kinderen toeslaat. Nochtans hoeft een actieve vakantie geen zware opgave te zijn. Het tijdschrift geeft 72 concrete voorstellen van activiteiten. De zomertips zijn ,,kleine, grappige, betaalbare momenten''.

Op een heldere, wolkeloze nacht is niets beter dan ,,een knapperend kampvuur, een worst op een stok en een spannend verhaal''. De voorbereiding van dat gezellige samenzijn neemt de hele dag in beslag. Hout verzamelen en pompoenen snijden staan op het programma.

Het hoeft er niet altijd luid aan toe te gaan. Iedereen van het gezin krijgt een pakje post-its. Iedereen communiceert met boodschappen op de gele papiertjes: ,,Wie helpt de tafel dekken?'', ,,Hé, de zon schijnt!''

Een activiteit in dezelfde categorie is ,,één minuut stilte'': iedereen zwijgt even en laat de geluiden van de omgeving tot zich komen.

De markt is een bron van inspiratie. Iedereen krijgt vijf euro om uit te geven. Na een halfuur wordt geroken, geproefd en vergeleken wat iedereen daarmee heeft gekocht.

De 400 natuurgebieden in Vlaanderen blijven open staan. Natuurpunt nodigt kinderen en ouders uit om met de verrekijker de Vlaamse fauna en flora te ontdekken.

Er is één plek in Vlaanderen waar er nog kabouters wonen: de Kabouterberg in Kasterlee.

De nationale feestdag in Brussel is meer dan de militaire parade. Rond het koninklijk paleis zijn allerhande feestelijkheden. 's Avonds is er vuurwerk.

In het land van Ny, in de buurt van het Waalse Durbuy, wonen draken, stuntridders, paarden en roofvogels.

Het is niet omdat het zomer is, dat de activiteiten geen nut mogen hebben. De zomervakantie is de periode bij uitstek om de fiets te poetsen. Dat hoeft niet beperkt te blijven tot de eigen fiets, doe de andere gezinsleden gerust een plezier.

In Vlaanderen hoeven we niet onder te doen voor de grote Europese cultuursteden: Brugge, Brussel, Antwerpen, Leuven, Gent, Mechelen. Er is telkens ook een aanbod van alternatieve wandelingen.

Het is geen contradictie, maar trek ook tijd uit om je te vervelen: geef de kinderen tijd om de dag zelf in te vullen - weliswaar binnen de grenzen die de ouders trekken. Wie namelijk de kans niet krijgt zelf de tijd in te vullen, leert niet om te gaan met vrije tijd, en gaat zich sneller vervelen.


www.klasse.be/ouders/zomertips


14/06/2005 Pieter Lesaffer

©Copyright De Standaard

wim leenaerts
14th June 2005, 15:30
Het motief is terecht maar de activiteiten nogal geforceerd vind ik.
Een goed boek lezen, dat is pas een mooie vakantie-'activiteit' :D

katleen
15th June 2005, 11:15
Veel hangt af van het weer! En of de vader en moeder samen zijn gaan werken. Ik vind de voorstellen wel goed maar daarmee vul je geen vakantie. Mijn tip: als het goed weer is altijd laten buitenspelen in de tuin of een speeltuin. Of ga ermee naar een zwemvijver.
Bij slecht weer een video komen huren ;) vingerverven, kleuren, gezelschapspelen, boeken, knutselen,...

judithgielens
15th June 2005, 19:36
Wat denk je om je kids of je tieners naar de speelpleinwerking te sturen?! wij voorzien leuke activiteiten voor als het goed weer is, maar zorgen ook voor voldoende regenprogramma's (terwijl het regenprogramma voor thuis meestal tv of pc wordt!)

Bij deze dus even reclame maken voor alle speelpleinwerkingen en tienerwerkingen! (en vooral voor die van kapellen! alle tieners daarheen van 4-8 juli en alle kids welkom van 8-19aug! voor die weken zijn er zéker toffe activiteiten want die heb ik mee georganiseerd :p :cool: maar ik twijfel er niet aan dat mijn collega's ook dit jaar weer fantastisch hun best hebben gedaan en zullen doen! :D )