PDA

Bekijk de volledige versie : 80 % studenten slikt medicatie tijdens examens


Eline Bruyndonx
10th December 2007, 17:32
Uit een enquête van CM Midden-Vlaanderen bij 3.000 Gentse studenten aan de universiteit en de Arteveldehogeschool, blijkt dat 90 procent van de jongeren tijdens de examenperiode kampt met psychische ongemakken en 80 procent hiervoor medicatie neemt. "Het is onrustwekkend dat ouders aan hun studerende kroost medicatie aanbieden als hulpfactor", reageert Guido Galle, directeur onderwijs en studentenbeleid van de Arteveldehogeschool. Hij roept op om een integraal gezondheidsbeleid door te voeren.

Volgens de studie komt meer dan de helft van de studenten in aanraking met de middelen via de ouders. Zestig procent blokt tijdens de examenperiode overigens thuis. Drie op de tien studenten lopen langs de apotheek en 15 procent bevoorraadt zich bij vrienden. De huisarts komt er vrijwel nooit aan te pas.



Blijkbaar is het een algemene trend dat deze generatie studenten steeds vaker naar medicatie grijpt in de komende stressvolle periodes.
Opvallend was dat in uit dit onderzoek bleek dat tijdens examens vrouwen meer naar slaap- en kalmeringsmiddelen grijpen terwijl mannen meer hun toevlucht zoeken tot stimulerende middelen.
En niet alleen tijdens de examens grijpen de studenten uit dit onderzoek naar 'pillen'. 17% van de ondervraagden blijkt ook buiten de examenperiode gebruik te maken van medicatie!
Ik vraag me af waarom studenten naar medicatie grijpen. Is het het nieuwe semestersysteem en de constante evaluatie dat meer druk geeft? Er wordt ook gesuggereerd dat meer studenten er een bepaalde levensstijl op na houden waardoor velen een studentenjob aannemen. Dit zou de stressfactor opnieuw doen stijgen.
Maar welke ouder geeft zijn studerende zoon of dochter naast de gewoonlijke kop koffie en koekje nog een extra pilletje. Vitaminen en supplementen kan ik verstaan, maar echte medicatie :confused: ?
Ik stel mij toch de vraag wat er met medicatie bedoeld wordt. Echte 'medicatie' koop je in België nog altijd niet legaal zonder voorschrift.
Men moet eens nadenken over de eisen van de maatschappij tov alle leeftijdscategorieen.

Bron: www.demorgen.be