PDA

Bekijk de volledige versie : Oudere jaagt erfenis er zelf doorheen


Barst
9th December 2007, 15:28
Oudere jaagt erfenis er zelf doorheen - Voor kinderen blijft weinig over


De moderne 50- en 60-plussers genieten vooral zelf van hun vermogen. Sparen, geld behouden en doorgeven aan kinderen is er niet bij.


De nieuwe generatie ouderen (50-65 jarigen) gaat massaal haar vermogen zelf opsnoepen in plaats van het door te geven aan de kinderen. Het gaat daarbij om vele miljarden euro’s. Nederland loopt daarmee, met de Duitsers, voorop in de wereld.

De houding is een trendbreuk. Eerdere generaties probeerden vooral vermogen te behouden en door te geven aan kinderen en kleinkinderen. In Amerika spreekt men al van de ski-generatie: spending the kids inheritance.

Verzekeringsconcern Axa doet al jaren over de hele wereld onderzoek naar pensioenen en vermogen en heeft goed zicht op de trends. Het blijkt dat liefst driekwart van de 50-65 jarige Nederlanders van plan is hun (vaak forse) vermogen – vooral ontstaan door stijgende huizenprijzen – te gaan uitgeven. Reizen, cursussen en tweede huizen zijn een gewilde bestemming voor de miljarden euro’s. Reisbureaus, onderwijsinstellingen en makelaars bevestigen dat.

Ook ouderenbond KBO ziet een nieuw sentiment ontstaan bij zijn leden. Niet meer sparen en behouden, maar zelf comfortabel leven. Men vindt dat goed te rechtvaardigen, er is immers hard voor gewerkt.

Opvallend is tevens dat de kinderen van deze senioren achter de keuze van hun ouders staan. Ze zijn goed in het leven gezet, vinden ze, en gunnen hun ouders een comfortabele oude dag. In het verlengde daarvan vinden Nederlandse kinderen dat zij hun ouders ook niet financieel hoeven te ondersteunen. Ook met die houding lopen Nederlanders voorop in de wereld, zo blijkt uit het Axa-onderzoek.


Trouw, 08-12-2007

Ruben Buts
10th December 2007, 09:41
Hangt er volledig van af hoe je het bekijkt. Natuurlijk is het niet prettig voor de kinderen om te weten dat je ouders in plaats van het jouw te gunnen toch liever zichzelf willen verwennen voor hun dood.
Maar, dat is toch normaal !?
Het is namelijk ook wel hun zuurverdiende geld. Wie weet er hoeveel je ouders echt hebben moeten doen om aan een fatsoenlijke hoeveelheid geld te geraken. In de eerste plaats is het nog altijd hun geld en niet van de kinderen, dus ik vind niet dat de kinderen hier inspraak in zouden mogen hebben. Als oudere zit je de tijd te doden tot jouw tijd gekomen is, en hoe kan je dat beter dan door jezelf eens goed te verwennen.
Maar, er zijn grenzen
Een gewone erfenis uitgeven aan iets speciaals vind ik nog kunnen, maar als je nu eigenlijk heel heel heel veel geld zou overlaten aan je kinderen en je beslist toch van alles op te doen zodat je kinderen niet echt kunnen profiteren, dan vind ik dat je de grens wel overschrijd. In zulk geval kan je toch je kinderen iets gunnen, dan is het toch niet erg dat je minder van je erfenis gaat spenderen? Je moet toch niet alles spenderen dan.
Dus ik vind dat hier het bedrag van de erfenis toch een zeer grote rol speelt.

jo.guns
10th December 2007, 10:12
Ik vind dat de gepensioneerden inderdaad het recht hebben om hun "laatste jaren" comfortabel door te brengen. Ze moeten hiervoor niet naar hun kinderen of kleinkinderen kijken. Ze hebben zelf hun hele leven gewerkt om het geld dat ze hebben te verdienen, dus mogen ze er ook wel eens van genieten. Ik denk dat zo de meeste kinderen en kleinkinderen gaan reageren..

Stef.Berghmans
10th December 2007, 15:32
Ik denk dat dit vrij 'normaal' is.

Nu iedereen individuele vrijheden heeft, heeft de oudere generatie toch ook het recht om met hun geld te doen wat ze willen?

Ik vind het wel spijtig indien mensen hun geld gewoon op doen "om het op te doen". Je mag gerust je geld spenderen aan je geluk, maar het zo veel mogelijk geld spenderen om het toch maar op te krijgen is geen goed idee.

Hanne Wuyts
11th December 2007, 10:39
Wel die oudjes van tegenwoordig hebben gelijk!!
Ze hebben zelf voor dat geld gewerkt en hun kinderen die moeten zelf maar gaan werken voor hun geld!! Ze kunnen er op hun oude dag alleen maar van genieten en na een leven waar waarschijnlijk niet alles van een leien dakje is gelopen, hebben ze recht om er eens goed van te genieten!!
Leve de oudjes van tegenwoordig!! :champa:

jan.dufraing
11th December 2007, 13:17
Ik vind dat ze groot gelijk hebben ze hebben er tenslotte zelf voor gewerkt. Ze zullen ook geen onnuttige uitgaven doen want ze weten hoe hard ze er voor gewerkt hebben en willen hun kinderen ook nog wel iets gunnen. Het is wel zo dat ze het recht hebben om te genieten van hun geld waar dat ze zelf hard hebben voor gewerkt.

Laat ze maar genieten van hun geld.