PDA

Bekijk de volledige versie : Greenpeace vaart uit tegen Japanse walvisjagers


Dennis Broos
7th December 2007, 15:31
Greenpeace vaart uit tegen Japanse walvisjagers
De milieuorganisatie Greenpeace is vastbesloten de Japanse schepen die zijn uitgevaren om op bultruggen te jagen te achtervolgen en zoveel mogelijk te hinderen. Greenpeace heeft daartoe het actieschip Esperanza ingezet. De Esperanza probeert de Japanse walvisvaarders op te sporen en te volgen naar het zuiden van de Stille Oceaan, waar de schepen op jacht gaan naar bultruggen.

Het is voor het eerst sinds 44 jaar dat Japan op bultruggen gaat jagen. Vier schepen vertrekken zondag uit de haven van Shimonoseki naar het zuiden van de Stille Oceaan, met de bedoeling daar maximaal vijftig exemplaren van deze walvissoort te vangen. Sinds 1963, toen de dieren bijna waren uitgestorven, geldt er een moratorium op de jacht op bultruggen. Behalve bultruggen zullen de schepen ook 935 dwergvinvissen en vijftig vinvissen proberen te vangen.

Nooit eerder joeg Japan in het zuidelijk deel van de Stille Oceaan zo uitgebreid op walvissen. Zoals gewoonlijk zegt Japan de walvissen voor wetenschappelijke doeleinden te vangen. De walvisjacht is sinds 1986 verboden, maar Japan mag voor wetenschappelijke doeleinden jaarlijks een beperkt aantal walvissen vangen. Volgens tegenstanders van de jacht spelen er wel degelijk commerciële belangen mee, omdat het vlees van de gedode dieren wordt verkocht. Walvisvlees geldt in Japan als een delicatesse. (novum/adv)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/73761/2007/11/19/Greenpeace-vaart-uit-tegen-Japanse-walvisjagers.dhtml

Evy Witters
7th December 2007, 15:45
Dit vind ik niet kunnen! Dieren hebben ook hun rechten, alleen kunnen ze die moeilijk zelf vertegenwoordigen. Gelukkig bestaat Greenpeace nog! Hopelijk kunnen zij verandering in deze situatie brengen..

Natasja_dc
13th December 2007, 14:10
Ik vind het initiatief van Greenpeace goed. Zolang dat ze niets verkeerd doen, en enkel verhinderen vind ik dit kunnen. Het is niet normaal dat deze schepen op walvissen gaan jagen. Zeker zoveel walvissen is niet verantwoord. Het is een bedreigde diersoort. Als de rest van de wereld er niet op mag jagen, Japan ook niet. Dit is in Japan een delicatesse, hieruit kan je al afleiden dat walvissenvlees vaak verkocht wordt in Japan. Dit is verboden. En ik vind dat iedereen zich hier dan ook aan moet houden.

Goed dat Greenpeace hier tegen in durft te gaan. Deze dieren zijn bijna uitgesorven en moeten dus beschermt worden! Dieren hebben ook rechten.

steven.ingang
16th December 2007, 04:00
Schandalig toch die Jappen! Ik vind het verschrikkelijk als dieren op een vreselijke manier worden afgeslacht. Zeker dan de bedreigde diersoorten. Voor goed te zijn zou hierop een internationaal protest moeten komen! Al een geluk dat greenpeace er toch nog iets aan doet om het te verhinderen.

Hanne Wuyts
16th December 2007, 16:18
Nu vraag je je toch wel af waarom die Japanners in hemelsnaam wel walvissen mogen gaan vangen, is één walvis niet genoeg voor wetenschappelijke doeleinden? En als ze er dan persé een onderzoek willen naar doen, kan dat dan niet op een levende walvis? (Waar ik eigelijk ook al tegen ben, want die dieren moeten voor mijn part echt niet onderzocht worden!!)
Ik vind het gewoon zeer vreemd dat, als je weet dat in Japan dit vlees een delicatesse is, dat die dan nog een recht krijgen om erop te gaan jagen voor 'wetenschappelijke' doeleinden. Langs de andere kant is Japan wel heel erg dom om bekend te maken dat ze zoveel walvissen willen gaan vangen, want ben je nu met meer dan 100 walvissen om een wetenschappelijk onderzoek op te richten?