PDA

Bekijk de volledige versie : Vrijgevigheid staat in genen geschreven


Smits.Diede
6th December 2007, 14:23
De ene geeft al wat guller dan de andere, en dat ligt niet (alleen) aan opvoeding of persoonlijke overtuigingen. Ook de genen spelen een rol, zo ontdekten Israëlische wetenschappers

Tijdens een gedragstest aan de Universtiteit van Jeruzalem kregen 203 individuen elk een som van 12 dollar. De helft van wie geneigd was het geld anoniem weg te schenken, gedeeltelijk of volledig, droeg het gen AVPR1 of een van zijn varianten.

"Bij mijn weten is het voor het eerst dat er een link is aangeduid tussen de menselijke generositeit en de DNA-varianten", zo verklaarde professor en onderzoeksleider Ariel Knafo. Volgens hem stimuleert het AVPR1 de aanmaak van een hormoon dat vervolgens inwerkt op dat deel van de hersenen dat een altruïstisch gedrag bevordert. (belga/edp)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/93689/2007/12/05/Vrijgevigheid-staat-in-genen-geschreven.dhtml

Mathias Van der Sanden
19th May 2010, 20:42
Het is vaak zo dat de kinderen van een gierigaard ook gierig zijn. Maar volgens mij is dit meer te wijten aan de opvoeding dan aan de genen. Stel als we een kind van een gierig iemand opvoeden bij een vrijgevig gezin, dan zal dat kind volgens mij ook vrijgevig zijn. Ik geloof er niet in dat dit in de genen zit.